Gå til innhold

Penger til pc

Er 25000 kr for mye å bruke på en PC?  

153 stemmer

1. 1. Er 25000 kr for mye å bruke på en PC?

• Ja
      124
    • Nei
      28

Anbefalte innlegg

En venn av meg ville så gjerne at jeg skulle lage en poll her på forumet for å undersøke litt om hva dere syntes er sunn fornuft innen bruk av penger på PC.

Når man skal kjøpe pc som ungdom, kommer man ofte i krangel om hva som er "sunn fornuft" å bruke av penger på pc. Hva mener dere er absurd i forhold til bruk av penger. Er det å kjøpe ati 9800xt og Prescott så sykt som enkelte foreldre skal ha det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på din personlige økonomi om 25k er for mye eller ei.

Er du forelsket i data og har det som hobby så er det vel OK?

Bruker man PC'en til arbeid så er det fortjenestemuligheter.

Bruker du maskinen som en multimediestasjon (musikk, film, tvtitting osv.) så er det ganske rimelig.

Det finnes ikke noe fasitsvar vil jeg tørre å påstå.

Lenke til kommentar

.... så sykt som enkelte foreldre skal ha det til?

I den konteksten der så synes jeg der er i overkant med 25000 kroner, hvis lille Carl Christian III maser på seg et slikt system så han kan laste ned diverse tvilsomme videoklipp og spille litt CS.

For en som driver med rendering/redigering (evt. *mye* spilling) så synes jeg ikke det er for mye, så fremt man ikke tar opp lån osv. Har man råd så hvorfor ikke? Jeg svarte nei, men kun med tanke på sistnevnte argument.

Endret av Gnurk
Lenke til kommentar

Om man er virkelig nyter grafikk og kun kjøper pc for å spille titler som Far Cry og Half Life 2... endrer det holdningen?

INKL i prisen det feteste klipsch høytaleranlegget, Sound Audigy ZS... osv.

Endret av Daguerreo
Lenke til kommentar

Jeg stemte ja. Det er for mye å bruke synes jeg, men det gjelder ikke i alle tilfeller.

F.eks. til profesjonelt arbeid blir jo saken en annen. Og til en allround-PC med god skjerm, skikkelig lyd og diverse ekstrautstyr, som skal brukes til både tung spilling, musikk, film osv. er det jo egentlig ikke så dyrt. Jeg brukte selv 20k siste gang jeg kjøpte helt ny maskin.

Men 9800XT og Prescott er bare meningsløst av andre grunner. 9800 Pro til nesten halve prisen av XT yter omtrent like bra, og neste generasjon med store forbedringer kommer veldig snart. Prescott er altfor varm og slår ikke Northwood på ytelse.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Jeg stemte ja. Det er for mye å bruke synes jeg, men det gjelder ikke i alle tilfeller.

F.eks. til profesjonelt arbeid blir jo saken en annen. Og til en allround-PC med god skjerm, skikkelig lyd og diverse ekstrautstyr, som skal brukes til både tung spilling, musikk, film osv. er det jo egentlig ikke så dyrt. Jeg brukte selv 20k siste gang jeg kjøpte helt ny maskin.

Men 9800XT og Prescott er bare meningsløst av andre grunner. 9800 Pro til nesten halve prisen av XT yter omtrent like bra, og neste generasjon med store forbedringer kommer veldig snart. Prescott er altfor varm og slår ikke Northwood på ytelse.

Støtter den :thumbs:

Lenke til kommentar

På *EN* PC, som en utgift er det ALT for mye synes jeg. En PC til 10 000 holder FLOTT til dagens bruk så kan du heller bruke resten av pengene på oppgraderinger siden! De synker så alt for raskt i pris og ytelse (Kommer alltid, raskt, noe med mer ytelse) så 25K er bortkastet med mindre man faktisk sitter på 500K+ da

Lenke til kommentar

Okay, jeg vil rette litt. 10 000 er prisen jeg mener er max for selve *boksen*, altså kabinettet med innhold! LCD-skjerm, tastatur&mus, høytalere og kanskje også selve kabinettet kommer utenom da dette er mer permanente kjøp, mer eller mindre. De skal iallefall være i bruk i lengre enn 2-3 år (vel..?) og synker ikke så enormt i verdi eller blir forbigått så enormt, så enormt raskt! :)

Lenke til kommentar

Har man penger skal ha en RÅ PC, så kan den hende at man vil legge 25k på bordet ...

- 19" LCD Skjerm - 7000 kr.

- Kabinett + vifter og PSU etc.. - 2500 kr.

- CPU - 2000 kr.

- CPU kjøler - 500 kr.

- Hovedkort - 1500 kr.

- System HD - 1500 kr.

- Lagrings HD - 1500 kr.

- Minne - 1500 kr.

- Skjermkort - 2000 kr.

- Lydkort - 1500 kr.

- DVD-brenner - 1500 kr.

- Tastatur og Mus - 1000 kr.

- Høytalere - 1000 kr.

Her er en PC til til 25.000 kr. og allikevel er ikke alt blandt det "ypperste" (skjermkort, Minne, HD-plass, DVD-brenner...)

Men dette er langt over mainstream... En vanlig person som ikke har spesielt mye med penger bør ikke investere i en så dyr PC...

10.000 - 15.000 kr. er litt mer realistisk syns jeg...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Har man penger skal ha en RÅ PC, så kan den hende at man vil legge 25k på bordet ...

- 19" LCD Skjerm - 7000 kr.

- Kabinett + vifter og PSU etc.. - 2500 kr.

- CPU - 2000 kr.

- CPU kjøler - 500 kr.

- Hovedkort - 1500 kr.

- System HD - 1500 kr.

- Lagrings HD - 1500 kr.

- Minne - 1500 kr.

- Skjermkort - 2000 kr.

- Lydkort - 1500 kr.

- DVD-brenner - 1500 kr.

- Tastatur og Mus - 1000 kr.

- Høytalere - 1000 kr.

Her er en PC til til 25.000 kr. og allikevel er ikke alt blandt det "ypperste" (skjermkort, Minne, HD-plass, DVD-brenner...)

Men dette er langt over mainstream... En vanlig person som ikke har spesielt mye med penger bør ikke investere i en så dyr PC...

10.000 - 15.000 kr. er litt mer realistisk syns jeg...

Men så har du brukt 7k på en skjerm da. Jeg kan lage oppsett til halvparten av den prisen, med crt skjerm, som yter like mye som den du har satt opp.

Lenke til kommentar

25k er alt for mye å bruke på en pc... :hmm:

EDIT:

På *EN* PC, som en utgift er det ALT for mye synes jeg. En PC til 10 000 holder FLOTT til dagens bruk så kan du heller bruke resten av pengene på oppgraderinger siden! De synker så alt for raskt i pris og ytelse (Kommer alltid, raskt, noe med mer ytelse) så 25K er bortkastet med mindre man faktisk sitter på 500K+ da

Personlig syns jeg det nå er bortkastet/for mye om du sitter på 500k+ eller ei...

Endret av So
Lenke til kommentar

Stemte også ja.Jeg mener at det er bedre å bruke pengene på en midt på treet pc,runst 10k-15k og spare resten til senere oppgraderinger.Selv om man har det beste så er ikke mitt på treet pc`en så langt under det,mener nå jeg.Dere fortår vel hva jeg mener her nå?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være bortskjemt eller ikke, det er snakk om forskjellige grader av entusiasme.

Det blir det samme som å argumentere med at det å kjøpe en bil til en million er helt sprøtt (noe det ikke er om man har denne interessen + penger til det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...