Gå til innhold

CUPS trøbbel

Anbefalte innlegg

Driver og sliter med noen printere på skolen, Lexmark Optera S 1255 og 1855. Begge skal vistnok støtte postscript, støtten er muligens noe tvilsom. Printerene ligger i "menyen" til redhat-config-printer og den blir lagt til og printer testside helt fint. Har forsøkt både direkte JetDirect og via spesialkonto (SMB) på Windows-serveren. Samme resultat.

Problemet er det at noen ganger nekter de å skrive noe som helst. Sender jobben, printeren begynner å lyse "opptatt", står og lyser opptatt en stund, rullene begynner og gå - og så stopper den og går tilbake på "klar".

Søkte på linuxprinting.org, og fant at denne printeren var perfekt støttet. Hmm... Lastet ned ppd-fil, forsøkte å kopiere den inn i /etc/cups/ppd (der ligger det ppd'er for alle de andre installerte printerene mine), men den dukker ikke opp som installert av den grunn. Har lest og lest dokumentasjon, søkt på google, og det eneste som dukket opp da var en tidligere tråd her på HW hvor jeg nevnte denne printeren...

Jeg har også snakket med Lexmark support, fikk snakke med en "Linux-fyr" der, men da jeg nevnte CUPS gikk han helt i spinn. De har også en RPM for RedHat 6.0 etc. der, men den tror jeg går på LPR. Den 150 siders manualen som lexmark mailet meg (pdf) var for det meste IRIX/HP-UX etc.

Så hvis noen vet hvordan jeg får installert denne PPD fila hadde jeg blitt utrolig glad.

PS: Jeg ser at CUPS (redhat-config-printer) har et alternativ for "print til LPD" (UNIX nettverk). Kan det la seg gjøre å sette opp en eller annen gammel maskin (har noen 300 mhz'er med 64 MB ram jeg kan bruke) med den .rpm-fila Lexmark leverer, eventuellt sette det til "localhost"?

Hvis jeg bare får fikset dette problemet (+ avmontering av disketter etc. men det er mye mindre problem), er jeg temmelig sikker på at Linux blir langt mer populært på skolen. Er allerede populært hos en del bla. pga. at det tar maks 10-20 sek å logge inn, mot windows på 4-5 minutter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...