Gå til innhold

Oppdatering av drivere til HK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Oppdatering av drivere til hovedkortet gjør du Windows, med mindre det er driverne til SATA-kontrolleren du vil installere under installasjonen av XP/W2k.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er enkelt og greit om jeg kan brenne en cd med driverne, for å boote fra cden, eller må jeg boote fra floppyen?

Takker for svar.

Hvilket HK er det snakk om?

De fleste nye HK har mulighet å flashe BIOS i OS eventuelt direkte fra nettet.

Fordelen er at man slipper bootdisk og flasheverktøy samt at man unngår "BADFLASH" av BIOS (det finnes mange som "badflashet" sin BIOS-brikke og det koster peng å anskaffe seg en ny brikke).

Lenke til kommentar
skal du oppgradere biosen må du ha floppy, og husk å gå inn i bios og velg at maskinen skal boote fra floppy først

Går fint å boote fra CD-ROM og flashe fra den, bare pass å å lag en bootbar CD-ROM med systemfiler, flasheprog og selve binærfilen.

Lenke til kommentar

De aller nyeste hovedkortene går de ann og boot med cd-rom, men jeg mener på at da må du ha en bios som støtter det..

selv har jeg et ganske så nytt hovedkort som man ikke trenger floppy eller cd-rom for å så flashe bios, det er et intrigert flash prog på hk'et og om man føkker opp biosen så er det en sånn restor greie, men det er seff bare på nye hk, men selv liker gamle metoden. altså floppy

Endret av _Finch_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Ja...

Vel, da kan vi vel konkludere en gang for alle at man ikke kan brenne filene inn på CD og boote fra cden når det gjelder oppdatering av BIOS.

Takk skal dere ha folkens!

Det fungerer helt fint å oppgradere BIOS fra CD, men du bør ha et system som tåler en evt. feilflashing. Jeg _hater_ floppy, så jeg flasher BIOS på mine maskiner fra CD.

Lenke til kommentar
De aller nyeste hovedkortene går de ann og boot med cd-rom, men jeg mener på at da må du ha en bios som støtter det..

selv har jeg et ganske så nytt hovedkort som man ikke trenger floppy eller cd-rom for å så flashe bios, det er et intrigert flash prog på hk'et og om man føkker opp biosen så er det en sånn restor greie, men det er seff bare på nye hk, men selv liker gamle metoden. altså floppy

Du bruker den mest usikre metoden og den liker du! :scared:

Lenke til kommentar
Noen som kan si hvordan man lager bootbar cd? Med systemfiler og softwaren for å flashe BIOS?

Det er bare å lage en bootbar cd i nero.

Start nero, velg bootbar cd, bruk eventuelt neros egne bootimage (jeg bruker MS sin fra XP-CD'en), enable expert settings, velg no emulation, number of loaded sectors=4.

Nå skal du legge alt som du har på bootdisketten inn på cd'n, pass på å rediger filene som har henvisning til A:\ slik at de passer til cd-rom (el. %SystemRoot%) og legg inn binærfil samt flasheprog (eventuelt legge til kommando i bat filen for autoflashing).

Stort enklere kan det ikke bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...