Gå til innhold

Om aRts og lydservere


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at i Linux må man gå via aRts eller andre lydservere for å kunne spille av to forskjellige lydkilder samtidig? F.eks spill og XMMS.

 

Dersom applikasjonen ikke støtter arts må man bruke artsdsp og da kan man kun starte binariet til programmet osv, tungvint! I tillegg er det litt lagg på aRts (8 ms eller noe på beste instilling i KDEs kontrollpanel), merker laggen litt i spill...

 

Hva er det Windows har som gjør dette til 0 problem på alle applikasjoner? Er det en innebygget lydserver som all lyd går via eller er det driverene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er det du er ute etter. Eg bruker iallefall ikkje soundserver og kan likevel få lyd frå 2 program samstundes

 

EDIT: skal stå her om lydkortet ditt har stløtte for hardwaremixing (egentlig om alsadriveren støttar det)

Takk for svar. Bare så det er sagt, får jeg kun lov til å bruke en lydkilde selv om jeg har ALSA.

Lenke til kommentar

ALSA har et noe sært opplegg hvor du må bruke en software-enhet (dmix) for å mikse i software. Skulle tro at det var en del enklere for bruker om det var transparent hvorvidt miksing skjedde i software eller hardware, kommersielt OSS gjør det på denne måten så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...