Gå til innhold

PSU gir 12,7V - For mye?

Anbefalte innlegg

Jeg har både målt PSU med mulitmeter og sett i AIDA32 at 12V railen ligger jevnt på 12,7V ca. Er dette så skadelig at det skal ødelegge en inverter til katoder?

Hei,

det er nok åpenbart at inverteren ikke er beregnet for spenninger over 12

Volt. Jeg har også en kraftig og stabil PSU, men til forskjell fra din gir

den meg 12,05 Volt. Det som gjør den kraftig og stabil er at den gir 12,05 V

uansett hvor hardt jeg belaster den.

Det var svaret jeg fikk fra support av selger. Jeg anntar ingen ting her, siden jeg ikke vet noe. Men jeg lurer fælt på om han fra supporten har rett? For det er mange som har så høye spenninger.

Min PSU er en Levicom 500W. Meget lite belastet for å si det slik.

Edit: Katodene med inverter var en slik ferdig pakke fra AC Ryan:

http://www.mamoz.no/mamoz/data/vare.asp?PrdID=122075&LevID=1

Edit2: Jeg satte også en slik i bilen, men det samme skjedde. Inverteren ble ødelagt, eller brent om du vil. Jeg koblet riktig ja, for den virket en stund, men etter en time i bruk kortsluttet den.

Endret av PsychoPat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hos meg er 3,3V 3,7V

og 5V er 5,03V

og 12V er 11,87..

iallefall det speedfan sier..

er dette normalt?

det er en ganske ny psu, moren min kjøpte den helt ukritisk etter at HUN kortsluttet den gamle..

det er en Jou jye?? 300W(max)

Hvordan?? :dribble::dribble:

Lenke til kommentar
hos meg er 3,3V 3,7V

og 5V er 5,03V

og 12V er 11,87..

er dette normalt?

det er en ganske ny psu, moren min kjøpte den helt ukritisk etter at HUN kortsluttet den gamle..

Nei, hvorfor? Som i hva spør du om? Hvordan hun kortsluttet PSU? Det er i så fall ikke noe å sikle for. :p

Lenke til kommentar
hos meg er 3,3V 3,7V

og 5V er 5,03V

og 12V er 11,87..

er dette normalt?

det var før jeg fikk filet vekk restene etter den knekte skruen, ifall du husker tråden..

så jeg hadde strukket ledninger her og der, til vifter som skulle kjøle hdd som lå oppå pc'n.

når moren min fant ut at hun skulle se nærmere på skruen, så fant hun ut at hun skulle se med fingrene, og det mens pc'n stod på..

masse bevegelser på løse ledninger er ikke bra, det vet vi nokk alle..

etter at vi hadde forhørt oss litt rundt omkring, så ble det til at vi skrudde opp psu, tok ut sikringa, og satte en skrue der istedet for å teste den...

da skjedde det mye på en gang, og hvis ikke psu var røket, så røyk den da..

(den var ganske svidd etterpå..)

Lenke til kommentar

12.7 er da ikke så mye. 5,5% over eller noe. Og utstyr er da laget for å tåle litt mer enn de er merket til.

Kjører selv 3,5 5,4 og 12,4 24/7 og nøler ikke med å skru de opp til 3.85 5,85 og 13 når jeg bencher litt.

Men hvis du ikke liker at den er så høy så kan du vel klage.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje jeg klager. Det som hovedsakelig er saken er jo at de nekter meg ny inverter fordi de mener det er min PSU sin skyld. Det er dette jeg håpet på en oppklaring på. Heller det enn å prøve samtlige typer invertere for katoder. :p Det er litt stress. :D

Lenke til kommentar

Jeg har svært vondt for å tro at 12,7v skal ødelegge inverteren din. Er den spesifisert for 12v, så bør den også tåle et avvik på minst +- 5-6%

Jeg ville absolutt ikke gitt meg på dette, og bedt om en spesifikasjon på utstyret!

Lenke til kommentar
det er nok åpenbart at inverteren ikke er beregnet for spenninger over 12

Volt.

Det var det han sa til meg. Men jeg skal nok prøve ja. Jeg fikk rett og slett ikke noe svar på min forrige mail. Jeg kan heller si ifra hvis det skjer noe. Takk Skrue. :)
Lenke til kommentar

Tsk tsk... Når skal folk lære? Det er IKKE hvor høy/lav spenning den gir som avgjører om en PSU er god eller ikke! (Så lenge spenningene ligger innenfor toleransegrensene). En PSU som gir 12,5V på +12V kan godt være MYYE dårligere enn en som kanskje bare gir 12,4V. Det er hvor stabil spenninga er som betyr noe. Bl.a. hvor mye spenninga synker under belastning.

Her er forresten toleransegrensene ifølge ATX-spesifikasjonene:

+12V: +/- 5%

+5V +/- 5%

+3.3V +/- 3%

-5V: +/- 10%

-12V +/- 10%

Dvs. 12V'n er OK så lenge den ligger mellom 11,4V og 12,6V.

Lenke til kommentar

En interessant opplysning, sedsberg!

Men i de fleste tilfelle er det vel også "interessant" at et PSU helst leverer variasjonene på pluss-siden, altså heller 12,3v enn 11,2v vil jeg anta? Dette kan teknisk og teoretisk sett riktignok medføre at komponenter får et kortere liv, i den grad dette vil ha noen praktisk betydning.

Derimot vil dette i visse tilfelle kunne gi en positiv effekt, i den forstand som at strømforbrukeren også vil yte bedre.

Som et (kanskje dårlig) eksempel: En CPU beregnet for 1,6v vil helt sikkert tåle 1,9v også, og "lyse" (overklokke) desto bedre. Gir du den 1,4v i stedet, så vil den fortsatt "lyse", men ikke på langt nær så godt.

På samme måte bør det også være for invertere / kald-katoder, ved at disse leverer en høyere ytelse, samtidig som at de også greit bør tåle en 5-6% høyere spenning enn de 12v som det opereres med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...