Gå til innhold

Ikoner i adresselinja

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rekkefølgen skal ikke ha noe å si.

Har hørt rykter om at det har noe med serveren å gjøre, men det tror jeg ikke noe på. Kan noen (mot)bevise dette?

stemmer dette, enkelte server kan være satt opp slik at favicon må ligge

en spesiell plass. noen plasser kan du legge ikonet hvor du vil mens andre

kun laster det om det ligger i root.

det enkleste er å kontakte den du leier server hos!

Lenke til kommentar
stemmer dette, enkelte server kan være satt opp slik at favicon må ligge en spesiell plass. noen plasser kan du legge ikonet hvor du vil mens andre kun laster det om det ligger i root.

Jeg kan ikke skjønne hva serveren har med lasting av det bildet å gjøre. Det er jo browseren som requester href-en, i dette tilfellet "favicon.ico"...

Lenke til kommentar
stemmer dette, enkelte server kan være satt opp slik at favicon må ligge en spesiell plass. noen plasser kan du legge ikonet hvor du vil mens andre kun laster det om det ligger i root.

Jeg kan ikke skjønne hva serveren har med lasting av det bildet å gjøre. Det er jo browseren som requester href-en, i dette tilfellet "favicon.ico"...

Mest sannsynlig er det hvor høy sikkerhet det er satt på server, på samme

måte som host kan hindre deg i å kjøre diverse server-side scripts, mange

script kan krasje server helt om de brukes feil...

Har f.eks en server hvor skjema håndeterings scriptet må ligge en spesiell

plass for å fungere...

Det mest kan hindres! se bare på hvilken muligheter det er med .htaccess

ikonet bør kalles favicon.ico ja!

Har sett at favicon må ligge forskjellig på en MS server enn en Apache, aner

ikkje hvorfor... Det var iallefall det eg kom frem til engang eg byttet fra ASP

til PHP server. MS Server 2003 til Apache.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Har nå gjort en liten test i Mozilla, Opera 7.23 og IE 6.0 (har ikke flere IE versioner her, så får ikke testa med flere.. )

fra kildekoden til ala (alistapart.com)

<link rel="Shortcut Icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon" />

ala's ikon kommer fint opp i adressefeltet i Opera og Mozilla,

men kommer ikke opp i IE... rart? hmm.. ja..

eller? vi kan jo se på et par andre sider med favicon...

yourhtmlsource.com's artikkel om hvordan få et favicon på din side i IE 5.0 + funker ikke i IE 6.0...

opera.com's favicon funker heller ikke i IE...

Ikke startsiden.no sitt favicon eller...

hva ER det som er feil???

microsoft sier du skal gjøre slik... Men er det ikke det man allerede har prøvd?

(eksempelet viser hvordan microsoft gjør det på sine sider, men tydelighvis var det ikke suksessfullt nok for lillebill, så hverken microsoft.com eller msn.no har noen form for favicon... doh.. )

*oppgitt* :no:

konklusjon:

Det viser seg at IE 6.0 IKKE støtter favicons i adressbar.. :thumbdown:

(etter Luke Lovegroove's innlegg trekker jeg tilbake påstanden om at det ikke funker i det hele tatt, da faviconet dukka opp ved siden av tittel i favoritter-lista når man har lagt til sia i favoritter.. )

Kan dessverre ikke si sikkert når det gjelder tidligere versioner, men jeg går ut i fra at det funker bra i IE 5.0 og 5.5, ettersom favicon.ico ble introdusert med IE 5.0..

Opera og mozilla/firebird/firefox støtter favicon.ico fullt ut, og mozilla støtter det såpass at du kan bruke både .gif og .png ikoner også... (selv om jeg ikke vil anbefale det, da .ico er det formatet som skal funke også i andre browsere..)

(om noen har tidligere IE-versioner liggende et sted, så kunne det jo vært fint om de kunne teste samme URL'er som her og legge ut resultatet? ;) )

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

vel... i MIN IE, etter å ha lagt den til i favoritter, dukker faktisk ikonet opp ved siden i favoritt-lista, men ikke i adressbar...

prøvde også å starte IE på nytt for så å gå tibake til sia, men uten hell...

hvilken IE-version har du?

gla for å få tilbakemeldinger/korreksjoner/påpekt feil/mangler... ;)

hadde jo egentlig vært kjekt om man kunne komme frem til en endelig konklusjon om hvilke browsere som støtter det her, og i hvilken grad... :)

Endret av cfenzo
Lenke til kommentar

Sliter faktisk litt med det i firefox - det dukker opp hver gang jeg går inn på w3school, både i adresselinja og i bookmarks sidebaren, men forsvinner ofte igjen ved restart av nettleseren. (w3schools var bare et eksempel - det skjer med alle).

Personlig konkluderer jeg med at dette ikke er en nyttefunksjon som drastisk bedrer bruksgodheten, så da driter jeg rett og slett i det...

Lenke til kommentar
konklusjon:

Det viser seg at IE 6.0 IKKE støtter favicons i adressbar.. :thumbdown:

Noen som er sjokkert, nok et eksempel på hvor ubrukelig denne s***** dritten

er... Kan det ikkje komme et virus som utsletter IE, hadde vært så bra. :devil:

Men bra man finner ut dette ! :thumbup:

Lenke til kommentar
Sliter faktisk litt med det i firefox - det dukker opp hver gang jeg går inn på w3school, både i adresselinja og i bookmarks sidebaren, men forsvinner ofte igjen ved restart av nettleseren. (w3schools var bare et eksempel - det skjer med alle).

Personlig konkluderer jeg med at dette ikke er en nyttefunksjon som drastisk bedrer bruksgodheten, så da driter jeg rett og slett i det...

En da en post....

Testet dette på en side eg har med fvicon, dette fungerte helt perfekt

i FireFox -> Gulo Design

Min kode:

<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...