Gå til innhold

Win2k partisjonen forsvant!

Anbefalte innlegg

Sliter noe forferdelig her...

Innstalerte Mandrake 10 Community. Nå har jeg både LILO grafisk og GRUB loader, og etter den igjen den gode gamle windows loaderen. Jeg kommer bare inn på gamle Win2k på den gamle harddisken. Når jeg prøver den jeg vanligvis bruker får jeg meldingen: "ntoskrnl.exe corrupted or don't exist. Please reinstall" eller noe... Er nå i Win2k på den gamle harddisken, og ser at partisjonen den "nye" win2k lå på er borte!! :cry:

Trenger nå å få fjerna både LILO og GRUB, og fjerna Mandrake (!!), så jeg kan innstallere windows på nytt igjen.

Er det bare å formatere partisjonene linux er på? Hvor ligger egentlig LILO og GRUB? Trenger fantastisk mye hjelp nå... Pappa kommer til å drepe meg... :cry: (seriøst.. lol)...

Og så er det bare å innstalere drivere, Office med service packs, fikse ditt fikse datt, mengder av programmer... og kanskje, KANSKJE! når pappa kommer hjem igjen vil alt være så vanlig at han ikke merker noen ting... men. øhm.. ja.. vanskelig.. . :hmm: lol...

Håper jeg får masse hjelp nå, for det trenger jeg... :(

mvh,

frustrert joachim...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg har hatt samme feil :) ntoskrnl.exe klikka....

Jeg fikk tatt backup av harddiskene mine ... NEEEI. Faktisk, harddisken min var ødelagt! Jeg sendte den til Western Digital i Tyskland og fikk en ny..

Men dette var altså da jeg ikke hadde Linux på maskina i det heletatt - Windows gjorde det HELT selv.. Var faktisk etter da jeg la inn linux, og ikke har kjørt Windows på desktoppen siden.

Lenke til kommentar

Betryggende du.. ;)

Nei, men tror ikke harddisken har klikka nå. For linux fungerer jo faktisk. På den samme harddisken. Dog det fungerer dårlig... Treigt. Men det fungerer.

Men var det slik at jeg bare kan formatere om de to partisjonene linux nå okkuperer? Eller må jeg gjøre noe fancy greier? Hvordan fjerner jeg LILO og GRUB?

Lenke til kommentar

En annen ting, i Disk Management fant jeg partisjonen Win2k lå på.. Den heter H: og er visst "healthy (active)". Og på samme størrelse som før. Men i My Computer står den som Removable Disk, og prøver jeg å åpne den får jeg feilmeldingen om at den ikke er formatert....

Noe fornuftig svar på det der?

Lenke til kommentar

ja, dette er en stor feil med mandrake 10 com. saken. den prøver å forandre bios settingen. buget er rapotere (av meg) og det er funnet ut hva som er feilen.

Første, det er ikke gjort noe med windowsen din.

det er forandre under access mode på hardisken din i biosen. skift den tilbake til lba.

dersom du ikke da klarer å boote på windowsen din så er det ikke mistet noe data. men da må du kopiere all dataen ifra windowsen over til en anen maskin eller hw.

Lenke til kommentar
ja, dette er en stor feil med mandrake 10 com. saken. den prøver å forandre bios settingen. buget er rapotere (av meg) og det er funnet ut hva som er feilen.

Mdk er vel den eneste distroen som har prestert å ødelegge hw opptil flere ganger :-/

anyways.. en god gammel fdisk /mbr med en win98 eller rescue mode eller hva ****** det heter på xp/2k saken bør løse saken (når det gjelder boot-loader)

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk for svar! :)

Harddisken står på LBA Auto. (har valg mellom auto og disabled).

tivolieselet: hva mener du med å kopiere all data fra windowsen til en annen maskin eller hw?

xeon: når jeg booter fra win2k cd'n. Skal jeg da velge recovery console? Den finner hvertfall ikke windowsen. Og hvordan gjør jeg det herfra?

Igjen, tusen takk for svar..

Joachim

Lenke til kommentar

anyways.. en god gammel fdisk /mbr med en win98 eller rescue mode eller hva ****** det heter på xp/2k saken bør løse saken (når det gjelder boot-loader)

jeg fikk ikke det heller til aa fungere da, provede til aa med aa instalere xp paa nytt uten at den ville boote.

men sett hden til lba ikke auto.

grunnen til at du skulle kopiere alt over til en anen hd er dersom du maa formatere.

Lenke til kommentar

men sett hden til lba ikke auto.

grunnen til at du skulle kopiere alt over til en anen hd er dersom du maa formatere.

Får ikke satt hd'n til lba... eneste valgmuligheter er auto eller disable.. (?)

Men får jo ikke kopiert windowsen over noe sted... kommer jo ikke inn på den...

*mumler med deg xeon*

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

Men fortsatt: ingen av metodene har hittil hjulpet meg.. hvordan fjerner jeg mandrake og de to boot loaderne? Og er det noen andre alternativer til å få WIn2k til å funke igjen?

Irriterende det her asså... :mad:

Første inntrykket av linux ble ikke så bra nei... :thumbdown:

:(

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

Må først bare få si tusen takk til alle som har hjulpet meg så langt! :)

Nå har jeg kjørt fixmbr i recovery console, og får nå den gamle oppstarten.. :)

Men får fortsatt samme feilmelding på den Win2k'en jeg prøver å kjøre, og hvis det kan være av interresse, har jeg startet Partition Manager for å se hva som har skjedd... Moro er at nå har den som var OS partisjon før (den jeg prøver å komme inn på) blitt "type 07". Samtidig har en annen partisjon, som fungerer, fått spørsmålstegn rundt seg, og jeg får ikke se properties på den. (error #4444).

Her er partisjonene:

Disk 2             Type         Size MB      Used MB      Status   Pri/Log
Local Disc (H:) Type 07     10001.4     10001.4       Active    Primary
Local Disc (L:)  Linux Ext2  13994.1    2095.7         None     Primary
(*)                  Extended   128 629.9  128 622.0     None     Primary
SWAPSPACE2  Linux Swap 996.2        0.0              None     Logical
(*)                  Unallocated 7.8           0.0              None     Logical
Most Used (I:)  NTFS          20 002.8   880.07         None     Logical
?S? (J:)           NTFS          107 622.9  107 622.9    None     Logical

En annen merkelig ting med J:, er at PM sier den er full. Mens den ikke er full i det hele tatt. (det skal faktisk være 80.3 GB ledig)

Kan jeg trygt fjerne alle linux partisjonene? (L: og swapspace2)? Er det noen mulighet å redde H: som er "Type 07" (hva er det?), som er min gamle OS partisjon? Eller er eneste mulighet å formatere om H: til NTFS og innstalere på nytt igjen? :(

nb: windows jeg sitter på nå er på en annen harddisk...

Joachim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...