Gå til innhold

Kernel 2.6


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Holder på å kompilere 2.6.0 kjerna, men lurer litt på hvordan dette med modules e? Når jeg tok make modules så tok det skjeldent kort tid :dontgetit:

 

Jeg får startet opp med 2.6 kjerna, men kommer ikke inn i x da det mangler noe agp support. Hva er jeg det jeg skal velge som module når jeg kompilerer? Regner med det er drivere til f.eks lydkort, men er ikke helt sikker.

 

Hvis jeg vil legge til ting, f.eks support for trådløs nettverk, må jeg da kompile hele kjerna på nytt? Loader jo .config som jeg brukte forrige gang jeg kompile, men jeg tenker på make bzImage, som tar mye tid.

 

-henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Holder på å kompilere 2.6.0 kjerna, men lurer litt på hvordan dette med modules e? Når jeg tok make modules så tok det skjeldent kort tid  :dontgetit:

 

Jeg får startet opp med 2.6 kjerna, men kommer ikke inn i x da det mangler noe agp support. Hva er jeg det jeg skal velge som module når jeg kompilerer? Regner med det er drivere til f.eks lydkort, men er ikke helt sikker.

 

Hvis jeg vil legge til ting, f.eks support for trådløs nettverk, må jeg da kompile hele kjerna på nytt? Loader jo .config som jeg brukte forrige gang jeg kompile, men jeg tenker på make bzImage, som tar mye tid.

 

-henrik

Det du leter etter er sikkert agpgart-driveren . Mangelen på den kan få X windows til å steile.

 

I kernel-config (regner med at du ikke bruker make config ;) ) velger du device drivers, deretter character devices og agpgart. I tilegg må du ha en agp-driver som er spesifikk til brikkesettet (Via eller Nvidia). Dette burde du finne på samme sted.

 

Resten burde gå av seg selv egentlig, men det er mulig at du må endre på modprobe.conf slik at agp-gart og nvidia-agp eller via-agp -modulene lastes før skjermdriveren.

 

objorkum svarte på hvorfor det kanskje tok så kort tid å kompilere modulene. make sørger for at man ikke er nødt til å kompilere de samme modulene to ganger, selv om de er helt like. Derfor går det raskere å kompilere modulene (fordi de ikke kompileres) når man rekompilerer kjernen.

 

Hvorvidt det er nødvendig å rekompilere kjernen når man f.eks skal installere et trådløst nettverkskort avgjøres av hva enheten krever av kjernen. Det minste du trenger er "wireless support". Denne kan ikke bygges som modul. Det betyr at du er nødt til å rekompilere kjernen for å støttet dette (det er sikkert enablet hvis du bruker konfigurasjonsfilen til distrubsjonen). I tillegg til den grunnleggende støtten trenger du drivere for USB/PCMCIA og selve enheten. Disse er i de fleste tilfeller moduler. Det betyr at de kan legges til uten at du trenger å rekompilere kjernen. Med andre ord tillater moduler at man "skyter inn" kode i kjernen "on the fly". Ikke noe behov for omstart heller...,

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Bittelitt OT, men allikevel relevant: Hvorfor kan man ikke bare kompilere inn det mest nødvendige inn i kjernen, og _alt annet_ som moduler? Dvs, ingenting utelatt. Dette vil løse problemet med rekompilering en gang for alle, og hvor mye plass kan et par moduler egentlig ta?

 

Hvorfor gjør ikke alle normalt-sinnede mennesker dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Bittelitt OT, men allikevel relevant: Hvorfor kan man ikke bare kompilere inn det mest nødvendige inn i kjernen, og _alt annet_ som moduler? Dvs, ingenting utelatt. Dette vil løse problemet med rekompilering en gang for alle, og hvor mye plass kan et par moduler egentlig ta?

 

Hvorfor gjør ikke alle normalt-sinnede mennesker dette? :hmm:

Det er nettopp det distrubutørene gjør. Men å kompilere alle modulene er både unødvendig og dumt. Det er utrolig mange moduler som er av veldig sær natur.... Og å bygge inn alle modulene i kjernen vil fort bloate den

Lenke til kommentar
Har kjørt Linux snart et år nå, aldri hatt behov for å kompilere kjerne. Mulig jeg kunne oppnådd høyere ytelse ved å gjøre det da...

Har vel kjørt linux som server i 3 år og på desktoppen i 2 år eller.no.. Er vel et år siden jeg kompilerte min første kernel :)

 

It's a way of life

Lenke til kommentar
Takk for alle svar!

 

Ang. trådløst nettverk. Er det noen tools for å søke etter nettverk, vise styrken på tilkoblingen osv..?

wireless tools er programpakken du leter etter. Dette er kildekoden så du må belage deg på å kompilere den. Alternativt kan du skaffe en rpm-versjon av pakken, men være obs på at du neppe finner wireless tools i en ny versjon(som du burde sikte mot med tanke på at mange drivere streiker hvis du bruker eldre versjoner) til din distrubsjon. Pakken krever også wireless LAN støtte i kjernen.

 

Blant programmene som følger med wireless tools er en variant av ifconfig - iwconfig. Iwconfig bruker du til å konfigurere den "trådløse" delen av nettverksenheten. Ifconfig brukes fortsatt til de nettverksspesifikke funksjonene som ip-adresse og dhcp.

 

Et eksempel på hvordan man bruker iwconfig

 

iwconfig wlan0 mode Managed essid "SSID_til_router" key restricted 0123456789ABCDEF

 

"mode Managed" betyr at du øsnker å bruke et aksesspunkt (ad-hoc er et alternativ). essid er SSID til aksesspunktet. Om du har mellomrom må du "omringe" navnet med anførselstegn.

 

"key restricted" betyr at nettverket er "enccrypted", og at nøkkelen er fritt tilgjengelig. Påfølgende tall og bokstaver er WEP-nøkkelen. Lengden på denne avgjøres av krypteringen (i eksempelet over blir det en 64 bits nøkkel).

 

Ved å skrive iwconfig uten argumenter får du opp en liste over alle nettverksenheter. På de trådløse enhetene vil det stå navn på aksesspunkt, signalstyrke, støy, kanal/frekvens osv.

 

For å endre kanal (er enklere enn å huske frekvenser, men litt kjipt hvis du ikke vet hvilke kanaler aksesspunktet støtter) kan du skrive:

 

iwconfig wlan0 channel 9

 

Dette endrer til kanal 9. Hvis du ikke har en oversikt over kanalene, men heller frekvenser kan du endre frekvensen istedet:

 

iwconfig wlan0 freq 2.425G

 

Hvis du er usikker på hvilke frekvenser og kanaler som er tilgjengelige kan du skrive:

 

iwconfig list_freq

 

En liste over aksesspunkt etter SSID får frem ved å skrive:

 

iwlist wlan0 scan

 

Dette fungerer ikke hvis aksesspunktet har skjult SSID.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...