Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Kuult ... :dribble:

et spørsmål til ...

hvor mye koster sånn ca en ats 3000 + kortpanel ( det man styrer den med )

og noen kort ?

-Djgunnah

Edit : Sorry for litt oT

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kuult ... :dribble:

et spørsmål til ...

hvor mye koster sånn ca en ats 3000 + kortpanel ( det man styrer den med )

og noen kort ?

-Djgunnah

Edit : Sorry for litt oT

8414122[/snapback]

De er ikke gratis for å si det sånn men den 4000 er vesentlig dyrere enn 3000 utgaven, eneste forskjellen er vel at 3000 har 8 soner på kortet og 8 områder mens 4000 har 16 soner på kortet og 16 områder.

Du kan bruke slike "tags" de er ikke så ille dyre. Kan også seff bruke kort osv men disse er ikke så store

Å et slikt panel / tastatur trenger du for å lese sidde kortene / tagsene

Endret av teknikeren
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Greit, da følger det en altfor sein oppdatering. Til de av dere som kanskje har fulgt med på denne tråden i håp om fortløpende oppdateringer, må jeg bare beklage dette. Det siste året har jeg vært inne til førstegangstjeneste i Nord-Norge, og har dermed hatt problemer med å holde ting oppdatert, samt at jobbing på huset ikkje har vært førsteprioritet når jeg har vært hjemme på perm.

Men nå har jeg dimmitert, og kommer til å være hjemme det neste året, mens jeg skal få meg en jobb, samt ta opp 2FY (mangler dette fra vgs, need for ing.fag). Uansett, det har kommet endel faktorer som gjør at huset må ferdigstilles raskere enn "planlagt" (ja, tro det eller ei; det er ikkje ferdig). Huset er pr. dags dato godt i gang. Huset er malt/pusset/ferdig utvendig. Kjelleren er ferdig, i den forstand at vi har laget leilighet der - noe som ikkje var planen ref. tidligere i denne tråden. Dette måtte gjøres for å skaffe en inntektskilde når vi flytter inn i huset pga huslånet har blitt dyrt siden vi har brukt så lang tid. Vi har flyttet ut fra brakkene (de blå, stygge kassene), og inn i leiligheten. Grunnet stor byggeboom for tiden, er det manko på handtverkere, men vi har endelig klart å skaffe oss en snekker som skal snekre ferdig alt som skal snekres ferdig i 1.etg og 2.etg. Vi har også skaffet oss maler, som skal male/sparkle alt, da den malinga/sparklinga vi gjordei leiligheten var av mindre god kvalitet (jeez, hvordan faen skal jeg kunne sparkle?). Vi skal også ha endel fliser på bad etc, og har fått folk til å gjøre dette også.

Utvendig gjenstår det endel ting, som hage m/mur, garasje, innkjørsel etc. Dette er noe vi hadde regnet med å ta når huset ble ferdig, men grunnet en ny tunnel som skal lages rett under oss, må vi begynne på dette også, da vi ikkje får lov til å sprenge i fjellet her når arbeidet med tunellen har begynt (noe som skjer ila 2008). Vi har derfor et "tidspress" på oss den veien også, og vi har derfor innsett at vi faktisk må leie inn litt handtverkere til å gjøre ting vi egentlig hadde tenkt å gjøre selv (noe som også er grunnen til at ting har tatt så sinnsykt lang tid som det har tatt - en far som er låsesmed i 120% stilling, en ufaglært tenåring og en sjukemeldt mor er ikkje akkurat den beste komboen når man skal bygge et hus 100% fra scratch 98% selv).

Uansett, når jeg nå er tilbake, var det duket for litt opprydding på den tekniske siden. De fleste veggene i 1.etg og 2.etg er platet, men noen er fortsatt åpne pga uferdig rørlegging til svakstrøm/sterkstrøm. Jeg har nå fullført det meste av rørtrekking, og fått dette ned i det tekniske rommet hvor alt av servere, alarm, etc kommer. Og for å være et relativt lite hus, med relativt få rom, og relativt få folk som skal bo der, må jeg si at jeg er overrasket over antall rør vi endte opp med. Med over 23 rør til alarm, over 50 rør til data/tele, rett over 200 rør med sterkstrøm til 1. og 2.etg, og rundt 80 rør med sterkstrøm til kjelleren, vil jeg påstå at dette er over snittet.

Slik som dette så det ut før jeg startet arbeidet :-)

IMG_9373_thumb.jpg

Etter noen timer med trekking av de siste kablene, organisering, systematisering, merking, og kutting, ble resultatet slik. Ble ganske fornøyd.

IMG_9392_thumb.jpg

IMG_9393_thumb.jpg

Så nå blir det litt innkjøp i nær fremtid. Patchepaneler, 19"-skap, switch, og ymse annet.

Skal se om ikkje eg får tatt noen bilder av den ferdige leiligheten, og litt av resten av huset, så dere får se litt kor vi ligger an. Antar at vi er mer eller mindre ferdige med selve huset til jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...