Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg hater oppdateringer for å være helt ærlig. Men jeg skal få tatt noen bilder av huset i dag eller i morgen, og slenge opp her. Si gjerne ifra dersom noen av de tidligere bildene i denne tråden ikke funker.

Ellers må jeg si at taket er tett, takstein på plass, vannbåren varme lagt, gulvet støpt, og isolasjonen er ankommet. Nå gjenstår rominndeling, isolering, legging av alt elektrisk, gulvlegging, og annet smådill. Husbygginga har stoppa opp litt no grunnet at vi har endel ting som må avklares i forbindelse med svakstrøm og sterkstrøm. Siden dette må avklares før isolering og slikt legges, har ting stagnert litt. Satser på innflytting i løpet av høsten... og at jeg får somla ræven min sammen til å få skrevet en artikkel til hw.no :p

Lenke til kommentar

Hei, trudde ikke du ventet med isolasjon lenger, vi isolerte før elektrikerene var på plass.

Kanskje forskjellig plass til plass :D

Flott hus, driver å bygger selv, flytter inn i leiligheten i løpet av denne mnd, mens vi forsetter i resten av huset.

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Satser på å skrive en, mer eller mindre, stor oppdatering om ikke lenge. Prosjektet er ikke dødt - for all del. Har bare gått litt tregt til tider :)

Må minne dere på at grunnen til at det tar lang tid, er som sagt at vi gjør *alt* selv...

..og ja! Artikkel på hardware.no kommer også.. ^_^

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ang. bærebjelker i stål... De kan være drepen for WiFi-signaler i nærliggende soner.

Vi hadde det prøblemet i huset til foreldrene mine..

Pappa får knall-bra signal fra kontoret sitt, mens PC'en til mamma satt med 2Mbit/Low Signal bare 3 meter unna (samme etasje).

Vi fant ut etter å ha stått på kjøkkenet (èn etasje ned, rett under PC'en til mamma) at det gikk en bære-bjelke rett under gulvet der PC'en hennes sto.. Etter å ha flyttet PC'en til andre siden av bordet ble signalet mye bedre. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oy, dette hadde jeg nesten helt glemt blandt alt som har skjedd. Skole, militæret, jobb og ymse annet, har ført til at oppdateringer, oppfølginger og diverse, har dabbet bort. Dette beklager jeg, og vil samtidig påpeke at det er morsomt å se interessen blandt folk for slikt.

En kjapp oppsummering av hva som har skjedd; siden vi har bygget/bygger huset 110% fra scratch - helt alene (med unntak av ting som er påkrevd fagmontør), tar ting sjukt lang tid. Når da min far jobber 140% stilling, og min mor er 100% sjukemeldt (og har vært det de siste 5 åra), sier det seg selv at ting tar ennå lengre tid. Opprinnelig hadde vi planlagt å ha hele kjellerarealet til bordtennis/biljard/etc, men har i etterkant bestemt oss for å lage leilighet i halve etasjen (grunnet mer stabil økonomi og salgsmuligheter av huset ved senere anledning). Leiligheten er ferdig, og vi har flyttet inn der, og bor der midlertidig til resten av huset er ferdig.

Når det gjelder det tekniske, har ingenting som sagt blitt kjøpt inn. Alt av lys er lagt opp slik at det kan kontrolleres av reléer som igjen kontrolleres av svakstrøm. Rør til høyttalere på strategiske plasser er utplassert i soverom, bad, kjøkken, stue, etc. Samme gjelder nettverk/telefon/tv. I tillegg er det lagt opp til et alarm/adgangskontrollannlegg, beregnet på større bedrifter (berøringsfrie brikker for åpning av ytterdører på/avslag av alarm, etc). Dette er mer min far's prosjekt, da han monterer alarmer til daglig.

Ang. bærebjelker i stål... De kan være drepen for WiFi-signaler i nærliggende soner.

7668298[/snapback]

Kommer til å ha AP'er i alle 3/4 etasjene - mest sannsynlig flere i 2 av dem, så regner ikkje med at det blir noe problem.

Hvordan hus har dere, ettersom dere har bærebjelker i stål? Gammel og STORT hus?

7683092[/snapback]

Leca-hus, med svært store rom, noe som forårsaker ekstra mye tyngde på de få bærende veggene vi har.

Lenke til kommentar
Fiber hjemme  Siemens leverer en fiberoptisk nettverksløsning for hjemmenettverk

http://www.idg.no/pcworld/article51406.ece

8402743[/snapback]

Artig med fiber - men blir litt lite fremtidsretta siden det er kun 100mbit, og er avhengig av at Siemens evt. lager raskere adaptere/andre tjenester. Med kabel får man 1gbit, og muligheten til å kjøre vanlige tv-signaler/kabeltv/telefoni via samme kabel.

Skal man først legge fiber - noe som er litt vel overkill til et privathjem, blir det nok "best" om man legger det selv, om man da har kompetansen til det selvfølgelig.

Lenke til kommentar
I tillegg er det lagt opp til et alarm/adgangskontrollannlegg, beregnet på større bedrifter (berøringsfrie brikker for åpning av ytterdører på/avslag av alarm, etc). Dette er mer min far's prosjekt, da han monterer alarmer til daglig.

8402732[/snapback]

Hmmm, er det en ats 3005 / 4005 din far monterer?

Lenke til kommentar
I tillegg er det lagt opp til et alarm/adgangskontrollannlegg, beregnet på større bedrifter (berøringsfrie brikker for åpning av ytterdører på/avslag av alarm, etc). Dette er mer min far's prosjekt, da han monterer alarmer til daglig.

8402732[/snapback]

8402828[/snapback]

Han monterer begge, men vi skal ha 3005 i huset. Er du alarmmontør selv?

Lenke til kommentar

8402732[/snapback]

8402828[/snapback]

Han monterer begge, men vi skal ha 3005 i huset. Er du alarmmontør selv?

8409795[/snapback]

Ja. Har tenkt på ats selv når jeg skal bygge neste år. Digg alarm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...