Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Så du blir boende hjemme pga. fett hus med kult datanettverk?? Skal si folk her på forumet har sære prioriteringer..

Nei, jeg blir boende hjemme for å slippe store studielån. Når jeg allikevel bor 15 minutter med buss fra studieplasser her i Bergen, gidder jeg da ikke flytte på hybel bare for å komme seg hjemmenfra? Ærlig talt, da er det heller noe galt med far/mor-forholdet til dere som faktisk flytter hjemmenfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

Så mao trenger jeg ikke skjerma kabler? Hadde jo vært kjekt å bruke det når jeg først skal bruke litt tid på det..

tror ikke du trenger det. har lagt noen mil kabel på broer med mye annet rart ( 400V, 230V , coax ) uten at det har blitt problemer. Vi tester alt av kabel mtp NEXT (Near End CrossTalk) , FEXT (Far EXT) , RL (return loss) osv. har enda ikke opplevd at støy fra sterkstrøm har smittet over på tp'en :) men har du lyst å legge skjerma kabel må du for all del gjøre det.tror ikke du har behov for det. husk bare på at skjerma kabel ikke har noe for seg såfremt du ikke bruker skjerma kontakter åsså.

Endret av ricb
Lenke til kommentar

Så riktig så stilig ut dette her, lager kanskje en tråd selv snart når jeg skal begynne på mitt hus til neste år, kommer nok til å trekke det noe lenger selv da, siden jeg faktisk skal bo der selv i maaaaaaaange år. Og er ingen ulempe at jeg er elektriker, datatekniker og svakstrømsmontør i tillegg ;)

med fett hus, kom med flere bilder etterhvert da :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei hei kjære forumbrukere og ivrige lesere av dette prosjektet,

Jeg har dessverre hatt lite ork å oppdatere dere, grunnet at ting har gått veldig seint. Fattern har i over 1 år jobbet fulltid på huset, men begynnte i ny jobb 1.desember 2004. Siden da har vi fått gjort svært lite på huset, da vi som regel bare har anledning å jobbe på lørdager.

Huset er nå tett, takstein lagt på, vinduer satt i og muren er pusset. Noen småting gjenstår enda i forbindelse med tetting av taket rundt pipene, men det blir ikke gjort før til våren (grunnet fukten som er i klimaet nå).

Ellers er vannbåren varme lagt i hele kjelleren, og nesten hele 1.etasje. Her gjenstår gangen, men før vi kan gjøre oss ferdige her, må vi støpe igjen litt av hullet som går ned i kjelleren (her som trappen kommer opp). Vi er i full gang med å forskale, og er snart ferdig der. Deretter må vi legge ferdig varmekabler på badet i 2.etasje. Vi håper på å bli ferdig med dette så snart som mulig, og deretter få bestillt betong for støping av gulvene. Målet er at gulvet skal være ferdig tørket til påskeferien, da jeg ønsker å arrangere LAN i huset i påskeferien :p

Etter påske skal vi begynne å lekte ut ytterveggene, samt sette opp veggene slik at rommene kan bli "dannet". Før vi kan legge isolering, må vi legge opp all elektronikk. Her har vi endel å avklare. Vi stusser litt på hva vi skal kjøpe av tekniske duppeditter; mamma vil ha det så "old-fashion" som mulig, men jeg og fattern ønsker å lage et skikkelig smarthus når vi først holder på. Vi kommer nok dermed til å satse på løsninger som ikke er synbare. Èn av tingene er 24V-brytere som kontrollerer alt av lys, som er koblet opp mot en 220V-sentral. Man kan dermed definere hvilke brytere som skal slå av hvilket lys, og forandre det etter f.eks. tidspunkt osv osv.

Kjelleren forblir åpen foreløpig, men alt legges opp slik at det eventuellt kan bygges leilighet her. Dermed må vi legge opp egne soner til vannbåren varme, avløp, vann, sikringsskap, lydisolering, brannsikring, osv osv.

Siden vi tegnet huset uten å tenke på byggetekniske løsninger og mål, har vi måttet spesialtilpasse hver minste del i huset. Takstolene står med variable bredder, og isolasjon osv må skjæres til. Hvis vi hadde tegnet huset etter standarder, hadde det meste vært 1-2-3.

Jeg må også beklage at ingen artikler har havnet på hw.no, men dette skyldes at vi ikke har fått den fremgangen jeg ønsket. Jeg kunne delt artikkelen i 3, men det er mulig det er litt for seint nå. Får se om ikkje jeg får skrevet en liten artikkel i løpet av uka, så det blir litt fremgang i denne saken :yes:

Legger ved noen bilder for de interesserte;

hw-huset_001.jpg

hw-huset_002.jpg

hw-huset_003.jpg

hw-huset_004.jpg

hw-huset_005.jpg

hw-huset_006.jpg

hw-huset_007.jpg

hw-huset_008.jpg

hw-huset_009.jpg

Som det går frem av bildene, er det endel plukk og dill. Men så blir det et fint hus også da :!:

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller blir det et relativt stort hus?

Gleder meg til du starter på det tekniske. :)

Har ikke antall kvadrat i hodet, men det er nok ikke et "lite hus" - spesiellt ikke når man tenker på at vi bare er 3 i familien (mor, far og meg). Gleder meg også som en unge å begynne med det tekniske... for ikke å si; flytte inn :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Stå på Jallakim, og har du mulighet så kan du jo ta noen bilder, og legge de ut når det hele er ferdig og du har litt bedre tid :)

Lenke til kommentar
Grunn til at dere ikke bygger trehus? Tøft klima eller no? ;)

Vi bor i Bergen. Sier det deg noe? :!:

hva isp og internett linje har du tenk på ?

Jeg satser på SHDSL fra NGT, men ble for et par dager siden obs på at BKK bygger ut sentralen 1.kvartal 2005, så det kan hende jeg går for BKK istedetfor. Må nesten se det litt ann...

hadde jeg vært deg (noe jeg ikke er)

så hadde jeg brukt KAT5 (fra elektroskandia) fy flate det er doble 4 par.. helt sjukt..

kosta ca 600 for 150meter.. det er ganske billig..

kan handle så mye jeg vil derifra :p

Ville nå tro at CAT6 er hakket bedre. Siden vi skal ha gigabit-nettverk, samt kabeltv (som går via CAT6-kablene), blir CAT5 for dårlig.

hva med å sette ett webcam eller lignendeved inngangen, så du kan se hvem det er på en hvilken som helst pc/tv i huset?

Ikke tenkt tanken, nei. Men hadde vært fett å fått et sånn "webcam" med nettverkstilkobling. Men der igjen må jeg nesten spørre; Hva skal man med det? Får som regel bare besøk av folk jeg kjenner......

har du forresten tenkt til å kunne styre tvene i huset med ?pcene

Skal de styres av noe annet enn fjernkontrollen til TV'en da? Hvis alt går etter planen, får vi kabeltv fra CD, og da trenger man ikke mer enn fjernkontrollen...

Og til de som vil ha bilder; tro meg - bilder skal dere få. Men akkurat nå skjer det ikke noe annet enn det dere allerede har sett...

Lenke til kommentar

Hw.no sin nye HTPC-guru har nok noen tips angående kamera, ja!

De bruker girder, som kan sende bilde-i-bilde på projektor, med et videobilde av f.eks det webcamet viser når det ringer på.

Det er nok mulig med det programmet. Han overvåket vel et barnerom vha. den metoden. Det høres utvilsomt MEGET morsomt ut.

EDIT: rettet, takk Jørgen. :p

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...