Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan egentlig ikke skjønne hva pokker poenget er ?

Hva skal man med fire servere i ett hus ?

Sikkert gøy nok det, men asså, jeg skjønner ikke vitsen..

Hvis du hadde lest den nest siste posten min, hadde du sett at jeg ikke kommer til å satse så mye på servere. Hovedfokuset nå er å få cat6-klasifisert nettverk, samt tv- og telefondistribusjon. Utover dette kommer jeg selvfølgelig til å leke meg med servere, men jeg kan da ikke kalle huset for et "smarthus" av den grunn?

Lenke til kommentar
Hehe, ok. Egentlig har jeg ikke peiling på sånne ting, og minimal interesse, og kan ikke skjønne poenget, men det er garantert morsomt for dem som liker det og er interessert.

Morro med sånne prosjekter, dere får ha lykke til. :thumbup:

Liker man å leke med internett og LAN, er et slikt hus drømmelekeplassen. Trenger ikke være internettnerd for å trives med et slikt oppsett. I tillegg driver jeg å undersøker forskjellige muligheter med tanke på video/lyd-distribusjon (stream fra f.eks. divx og mp3'er fra server).

Lenke til kommentar
1. Hva er forskjellen på FTP, S-FTP, STP, S-STP og PDS?

2. Hva er de forskjellige plasttypene? Hva er best til fastinstallasjon? De jeg finner i katalogen; PVC, LSZH, LSOH, CMX, LSFROH, LSOH CMX, LSFROH CMX og FL.RET.

4. Jeg finner kun _ett_ vegguttak i hele Otra-katalogen, som støtter cat6ftp (den er egentlig cat6stp, men regner med at stp er bedre enn ftp - eller vil det oppstå en konflikt her ved montering?).

Skal sende mail til Otra, imens kan dere diskutere ovennevnte spm :)

UTP: Uskjerma tvinna kabel

STP: Skjerma tvinna kabel

FTP: Tvinna kabel med foliekappe rundt

SFTP: Skjerma tvinna kabel med foliekappe rundt

S-STP: dunno

PDS: dunno

Kva plasttype du skal bruke kjem an på korleis du legg kabelen, men det er, sånn som eg ser det, ikkje noko du treng ta spesielt hensyn til.

Det er kabler som er laga for bruk i spesielle, ventilerte kabaler, kabler for bruk i ventilasjonsanlegg, halogenfrie kabler, osb. osb. osb... Eg har egentlig ikkje peiling på dei forskjellige plasttypene.. Har berre snappa opp litt, rundtomkring..

Det er forresten ikkje problem å bruke STP istadenfor UTP-uttak. Skal du ha skjerma kabel (STP) _må_ du ha STP-uttak for at den (skjerminga) skal ha nokon funksjon.

Men det eg lurte på:

Er kostanden mellom Cat5e og Cat6 (eller var det 7 du skulle ha?) så liten at det er prismessigt forsvarleg å gå for den dyre typen? Du tjener (sånn som eg ser det) ikkje noko spesielt i hastigheita...

Men for all del. Det har vist seg fleire gonger det at det er dumt (og dyrt) å ikkje være framtidsretta..

Lenke til kommentar

Cat6 holder i massevis :) tror ikke du trenger skjerma kabler. eneste gangen jeg har brukt skjerma kabel var i et rom med store elektro-motorer.

Cat6 er en standard som omfatter mer en bare kabelen! produsentene av utstyret sier at kabelen deres står cat6 HVIS du bruker deres kontakter osv...det er altså systemet som er cat6 , ikke bare kabelen.

"cat6" henspeiler seg mot EN (europeisk norm) 50173. denne er veldig omfattende, f.eks en datakabel (cat6 el lignende) kan ikke ligge nærmere enn 20 cm fra en strømkabel......

mer info :

http://www.nnf.no/regel/standard/a173open.htm

Lenke til kommentar
Kva plasttype du skal bruke kjem an på korleis du legg kabelen, men det er, sånn som eg ser det, ikkje noko du treng ta spesielt hensyn til.

Det er kabler som er laga for bruk i spesielle, ventilerte kabaler, kabler for bruk i ventilasjonsanlegg, halogenfrie kabler, osb. osb. osb...

Jeg kommer kun til å legge kabler for fast installasjon. Hvilken plast er best da?

Patchekabler, etc, kjøper jeg ferdigprodusert i 0,5m lengder. Disse skal da også selvfølgelig være STP/FTP. Men hva er egentlig best? STP eller FTP? Slik du sier det, er STP en skjermet kabel, mens FTP har en folie rundt seg. Hva er egentlig forskjellen? For jeg finner nemlig ingen kabler i katalogen med cat6 STP..finner bare FTP. I tillegg finner jeg bare cat6 STP-vegguttak, ingen FTP her.

Er kostanden mellom Cat5e og Cat6 (eller var det 7 du skulle ha?) så liten at det er prismessigt forsvarleg å gå for den dyre typen? Du tjener (sånn som eg ser det) ikkje noko spesielt i hastigheita...

Cat5e FTP 500m rull koster 2020 kroner = 4,04 kr pr. meter

Cat6 FTP 500m rull koster 3870 kroner = 7,74 kr pr. meter

De 1800kronene er jeg villig til å betale ekstra. Det eneste er tidsmessig mtp montering. Cat6 er betydelig værre å koble, enn cat5e.

Blir det snart noe bilder??

Greit. Da tar vi en bildeoppdatering også. :roll:

--------------------------------------------------------

hw-huset_002.jpg

Takstein ankom. De har nylig gått over fra 10 stein pr. pakke, til 5 stein pr. pakke. Dette medførte problemer med tanke på utplassering, da beregningene er gjort etter som om det skulle vært 10 stein pr. pakke.

hw-huset_010.jpg

hw-huset_011.jpg

hw-huset_022.jpg

Så kom snøen og tok Bergen med storm. Skaper endel treghet i taklegging, da taket først må "avsnøes". Legg merke til den lange, høye pipa som stikker opp på siden. Den ène pipa er kun fordi mamma ville ha peisen på den siden av stueveggen :)

hw-huset_003.jpg

hw-huset_004.jpg

Noen takstein er lagt på plass. Resten legges så fort som mulig, for å unngå at snøen kommer for fullt.

hw-huset_005.jpg

hw-huset_023.jpg

Som dere ser, er vinduer og murpuss ferdig. Den hvite pussen på siste bildet, er sånn spesialpuss, siden det er pusset rett på en treplate. Det er på siden av kvisten.

hw-huset_009.jpg

hw-huset_001.jpg

hw-huset_006.jpg

hw-huset_008.jpg

Vannbåren varme er nå lagt i hele kjelleren. Ble ganske så ekstrem autobahn av vannkabler til slutt :) Hvis dere ser på det første bildet, ser dere en stor, svart jernbjelke. Den er der fordi vi valgte å ha en åpen løsning i kjelleren. Dvs at vi ikke trenger støttevegger i kjelleren. Denne skapte endel dill for oss, og siden vi har mange slike "dille"-løsninger, tar huset endel tid å bygge. Det siste bildet viser tur/retur av vannbåren varme for 1. og 2.-etasje, samt kaldt-/varmtvann.

hw-huset_007.jpg

Dette blir det tekniske rommet. Her vil vannbåren varme, varmtvannstank, serverrom, patchepanel, telefon, internett, strøm, osv, komme. Du ser de svarte strekene på gulvet - det er der det kommer vegger. Trappen fra 1.etg kommer også ned her, så det blir ikke verdens største tekniske rom - men det holder.

hw-huset_012.jpg

hw-huset_013.jpg

Fordeler til vannbåren varme, samt kaldt-/varmtvann. Dette er kun til 1. og 2. etg.

hw-huset_014.jpg

Deler av stuen i 1.etg. Som dere ser er ikke gulvet ferdig her. Her kommer også vannbåren varme.

hw-huset_015.jpg

Badet i 2.etg. Som dere ser, måtte vi montere dassen ganske tidlig. Dette er fordi den blir integrert i veggen.

hw-huset_016.jpg

Dette blir rommet mitt. Rommet blir avgrenset av pipen mot høyre, men ellers blir alt fra vindet og til trappen, mitt rom. Gleder meg :)

hw-huset_017.jpg

Dette blir soverommet til mor & far. De får kvisten, samt veranda. Ganske digg.

hw-huset_018.jpg

Det ene gjesterommet. Befinner seg til høyre for mor & fars soverom (i forhold til forrige bilde).

hw-huset_019.jpg

Det andre gjesterommet. Befinner seg til høyre når man kommer opp trappen.

hw-huset_020.jpg

hw-huset_021.jpg

Loftet blir stort og romslig. Her kommer jeg blant annet til å plassere strømuttak + nettverksuttak til trådløst, da dette er et ypperlig sted som vil dekke hele 2.etg.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
*snip*

Så mao trenger jeg ikke skjerma kabler? Hadde jo vært kjekt å bruke det når jeg først skal bruke litt tid på det..

Hva skjer når du en gang skal flytte ut? Eller har du tenkt og bo hjemme hos mamma og pappa for resten av livet?

Når jeg engang flytter ut, blir utstyret der det er. Er ikke akkurat normalt å ta med seg slikt, eller? :roll:

Uansett tar det nok en stund før jeg flytter ut. Bor i Bergen, så jeg sparer endel i studielån ved å bo hjemme under studiene. Uansett er det ikke et hus man takker neitakk til å bo i - gratis. Kan spandere noen hundrelapper på helgeopphold til foreldrene, så arrangerer jeg nettparty. Det er noe det! I tillegg kommer vi til å få biljardbord, airhocket og bordtennisbord i kjelleren.

Lenke til kommentar
Kan dere adoptere meg?

Spør julenissen. Er jo snart jul, så regner med dere kanskje kan komme til enighet?

Men folkens; er det ingen som vet dette med plast-typene? Jeg irriterer meg grønt at det ikke står noen forklaring. Kan sikkert google etter det, men om noen her vet det, så hadde ikke det gjort noe akkurat.

Btw; gleder meg til å se bandwith-stats'en på disse bildene :roll:

Lenke til kommentar

Dritfett hus da!!

Men sammen med mor og far :ermm::ohmy:

Regner med at du snart er over 18 og da er vel drømmen og få seg noe eget og lære og klare seg på egen hånd. Jeg flyttet hvertfall ut når jeg var 18. Orker ikke bo med regler osv.

Men så klart du sparer jo masse penger. Flere enn du tror ;)

Bruk dem til syden reiser osv så får du jo det ok!

Lykke til i ditt nye hus og fortsett og post info bilder. :w00t:

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg er over 18, har lappen, og alt det der. Men foreldre er greie å ha - uansett hvor irriterende og masete de blir i lengden. Når man da flytter inn i et slikt hus, med gratis kost i tillegg, sier man nok ikke nei takk.

Stusser litt enda jeg; FTP, STP eller UTP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...