Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Kult! Kortid regner du med å få huset ferdig bygd?

Siden vi gjør _alt_ selv, regner vi med å være ferdig til jul. TTT skjønner du :roll:

Kanskje en fordel at (uannsett hvilke kabel du velger) dere trekker flexi rør som du trekker netkablen igjennom slik at evt. oppgradering i fremtiden vil bli en enkel sak!

Det er planen. Selv vannledninger skal legges i slike rør*.

(med mindre han har ambisjoner om å sende kabeltv-signaler etc. over kabelen, noe som faktisk er mulig med cat-7 pga. dens økte båndbredde iforhold til cat-6)

Vi skal ha kabeltv eller satelitt. Har du noe informasjon/url til steder hvor man kan lese om "distribusjonsmåter" til kabel/satelitt? Kunne godt tenkt meg å distribuere det gjennom nettverkskablene - så hvis det er mulig, går vi kanskje for cat7....

Jeg ser du har skrevet ADSL på den første planen.. Om du virkelig ønsker filserver, eggdrop, webserver, internett til to leiligheter med x antall maskiner osv, foreslår jeg at dere tar dere råd til sdsl eller bedre :)

Da jeg startet denne tråden, var det bare Telenor som leverte bredbånd hit, derfor har jeg skrevet ADSL. For tiden bygger BKK og NGT ut, så da blir valgmulighetene større :w00t:

* = Noen som vet hva de kablene/røra heter? Sånne hvite, som lager sånn kul whinelyd om man blåser i dem ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(med mindre han har ambisjoner om å sende kabeltv-signaler etc. over kabelen, noe som faktisk er mulig med cat-7 pga. dens økte båndbredde iforhold til cat-6)

Vi skal ha kabeltv eller satelitt. Har du noe informasjon/url til steder hvor man kan lese om "distribusjonsmåter" til kabel/satelitt? Kunne godt tenkt meg å distribuere det gjennom nettverkskablene - så hvis det er mulig, går vi kanskje for cat7...

Dette?

Les mer på Elko.no.

Lenke til kommentar
Dette?

Les mer på Elko.no.

Tenkte mer på et..ja...hva skal jeg kalle det? Hvis man har parabol, må man ha ett hode pr. reciever. Dvs at man i prinsippet må ha èn reciever pr. tv. Dette er en tungvind løsning.

Noen venner av meg har en løsning der dem får alle kanalene rett inn på alle TV'ene i huset - selv om dem har kabel/satelitt. Altså; om jeg har kabeltv eller satelitt, vil jeg ha signalet gjennom nettverkskabler, men allikevel kunne se alle kanaler på alle TV'er samtidig - uten å velge kanal på en reciever. Er ikke bombesikker på at dette finnes, men mener ganske så bestemt at det går ann.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg brukt kjelleren til å sette opp ruter og swither og diverse servere. Helst i et egent rom med mulighet for lufting.

Grunnen er at der har du mye kald luft som er bra for kjøling av diverse varme utstyr du vil ha. Og ikke minst er varmen mer stabil. Blir ikke på virket av varmen om sommeren.

Dessuten vil ikke noen bli plaget av støy og ekstra varme. Bare husk å en liten luft tørker om det er fare for mye fukt der du bor.

Vi hadde fil og web serveren på loftet en stund. Og vel for å si det enkelt. For 2 dager siden døde 3 av 7 harddisker pga varmen. Plutselig trope varme i bergen. :cry:

Jeg bor selv i kjelleren og sliter bare med varmen når jeg går ut av døren. :D

Noen ekstra tips.

• Ikke trekk for hardt i kablene. De tåler ikke så mye. Du vil vel ikke har dårlig linje vil du vel.
  • Ikke lag noen skarpe bøyer eller knekker.
  • Ikke legg kablene sammen med sterk strøm.
  • Og bruk utstyr med Cat 5c for å få best linje.

Har jobbet noen år som elektriker så jeg vet litt om trekking av kabler nå. :thumbup:

"Noen som vet hva de kablene/røra heter? Sånne hvite, som lager sånn kul whinelyd om man blåser i dem  ;)"

Det heter trekkrør, rett og slett (Eller på "fint"; Korrugerte plastrør!)

Link her!

Takk. Alltid lurt på hva de(m) heter :w00t:

Vi elektrikere kaller de for k-rør. :thumbup:

Endret av L..
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Dette?

Les mer på Elko.no.

Tenkte mer på et..ja...hva skal jeg kalle det? Hvis man har parabol, må man ha ett hode pr. reciever. Dvs at man i prinsippet må ha èn reciever pr. tv. Dette er en tungvind løsning.

Noen venner av meg har en løsning der dem får alle kanalene rett inn på alle TV'ene i huset - selv om dem har kabel/satelitt. Altså; om jeg har kabeltv eller satelitt, vil jeg ha signalet gjennom nettverkskabler, men allikevel kunne se alle kanaler på alle TV'er samtidig - uten å velge kanal på en reciever. Er ikke bombesikker på at dette finnes, men mener ganske så bestemt at det går ann.

Jeg skjønner ikke helt hvordan de har fått det til. Å sende signalet videre er ikke vanskelig, og dersom tv'en selv kan ta imot og tolke signalet er det ikke noe problem. (lagre kanalene på tv) Dersom signalet må "bearbeides" for å hente ut kanalene, så skjønner jeg ikke hvordan de klarer å skifte kanal på flere tv'er uten ekstra bokser? Hadde vært interessant å se hvordan de har løst dette, siden jeg driver å bygger "smarthus" selv :)

Jeg har Lyse og leter etter en måte å hente kanalene og distribuere dem uten set-top boksen deres. Foreløpig har jeg funnet denne tråden (ikke testet det selv enda): http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=276956&hl=lyse

Noen som har erfaring med Elko matic eller EIB systemer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal på LAN i helgen, så nye bilder blir det desverre litt lite av. Kan ta noen før jeg stikker etter skolen i dag. Så kan du hvertfall se hvordan det går med selve husbyggingen.

Faren min har endelig fått somlet seg til å få henta kataloger hos Otra, så nå må eg bare finne ut hva vi skal ha av utstyr.

Jeg kommer til å satse på shielded cat6 - både plugger, kabler og veggkontakter. Dette fordi det kommer til å ligge strømkabler rundt, samt at jeg vil ha mulighet for gigabit. I tillegg ønsker jeg en løsning ang. distrubisjon av tv-signaler (som fortalt over).

Bilder ang. oppkobling og installasjon, kommer fortløpende, men det er enda en stund til. Og artikkelen som eg hadde tenkt å publisere på hw.no, er blitt endel forsinka. Dette beklager jeg for de håpefulle der ute, men kan kommentere at jeg desverre ikke har hatt så mye tid. Skal se om ikkje eg kan få an ferdig i løpet av helgen.

edit; og bare for å få alt HELT klart - dette er _IKKE_ et turboprosjekt. ALT vi gjør i huset, gjør vi selv. Det eneste vi har fått hjelp til, er grunnmuren + pussing (murpuss utenpå all leca'en). Reste har vi gjort, og kommer vi til, å gjøre selv.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

det er vel parabol dere skal ha hvis jeg har forstått riktig?

du må nok ha flere recievere, en pr tv, det kan nok være mulig på andre måter, ved å sende ut en kanal på en bestemt frekvens på ett vanelig koaks nett, men ett hode tar bare inn en kanal, du må da ha ett hode pr kanal, noe som kan bli ganske mange hoder...

du kan jo ha alle receverene på ett rom, og kjøpe en signal-forsterker eller noe så du slipper å sette en recever ved hver tv, selv om det hadde vært det beste...

med en recever som tar mange tv`r og hoder så vil du få problemer med å skifte kanal, tv`n sender jo ikke ut signaler når den skifter kanal, den tar bare imot...

du må evt. gå bort til den receveren som tar alle hodene og tv`n og bytte kanal på din, det er mulig det er en enklere løsning??

hva med en liten pc som du kan skifte kanal med, få en slags komunikasjon mellom en f.eks pda og recever?

edit: jeg kan ikke kjempemasse om paraboler og slikt, så det er mulig noe av dette er feil...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

når du tenker på distrubering av div. ting så har jeg sett ett slikt panel en gang, som gjorde at du kunne få telefon, tv, lan, og mer gjennom en tp kabel, som var koblet til ett panel, som videre var koblet til det riktige, du kunne sette en tv på kabelen til telefonen bare ved å bytte kabel i det panelet...

var faktisk veldig bra, men husker ikke hvem som hadde slike...

Lenke til kommentar
når du tenker på distrubering av div. ting så har jeg sett ett slikt panel en gang, som gjorde at du kunne få telefon, tv, lan, og mer gjennom en tp kabel, som var koblet til ett panel, som videre var koblet til det riktige, du kunne sette en tv på kabelen til telefonen bare ved å bytte kabel i det panelet...

Elko LINK Home ellerno det ja. Men den distribuerer bare signalet via TP, den tar seg ikke av selve "delinga". Så sånn sett kan jeg også få til det, bare å lage overgang fra coax-antenneplugg til TP.

Faren min kjenner en på gamlejobben, som driver med parabol/kabel, så vi skal spørre han. Eventuell løsning vi kommer frem til, vil selfølgelig bli omtalt/nevnt her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Elko LINK Home ellerno det ja. Men den distribuerer bare signalet via TP, den tar seg ikke av selve "delinga". Så sånn sett kan jeg også få til det, bare å lage overgang fra coax-antenneplugg til TP.

Faren min kjenner en på gamlejobben, som driver med parabol/kabel, så vi skal spørre han. Eventuell løsning vi kommer frem til, vil selfølgelig bli omtalt/nevnt her.

Hvordan går det med huset, kommer en oppdatering snart?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Heh, det hadde vært glimrende om du kunne komme med et utkast over utgifter når alt står ferdig, og en oversikt over hva du har brukt av utstyr ++ når alt er ferdig.

Slik at vi andre wannebe-smarthus byggere vet hva vi har å forholde oss til :)

Lenke til kommentar

Da var det nok på tide med en update her. Som sagt går ting veldig tregt, og vi har støtt på flere problemer enn vi har rukket å plukke unna. Blant annet tok det lenger tid med taket enn vi hadde regnet med, siden huset ikke følger standardmål (vi tegnet hele huset selv - uten å tenke på standardmål). Dette har vi møtt igjen flere steder, og desverre fører dette til litt ekstra arbeid.

Så, hvor langt er vi kommet? Jo, taket er tett, men mangler takstein. Eller, takstein er ankommet, men ikke lagt ferdig på hele taket. Dette er første prioritet, slik at det er ferdig før snøen trår inn for fullt. Ellers er alle vinduer på plass, samt dører (med unntak av hoveddører). Murpussen er også ferdig, men den skal ikke males før til sommeren grunnet den høye fuktigheten i luften nå om høsten/vintern.

Utover dette kan vi ikke gjøre noe mer i selve huset, før gulvene er støpt. Og før vi kan støpe gulvene, må vi legge vannkablene i gulvene. Og før vi kan legge vannkablene, må vi legge lydtrinnmatter.

Men det går nå hvertfall fremover. Det føles hvertfall slik :) Har nå anskaffet katalog over nettverksutstyr vi skal handle inn, men løsninger rundt dette med tv-distribusjon er fremdeles i stå. Jeg forhørte meg med CanalDigital, men de kunne bare levere satelitt - ikke kabel. Vet dere om noen andre selskaper som leverer kabeltv i Bergen?

Uansett, vi går som sagt for cat6 (med tilhørende plugger/kabler). Serverparken (som beskrevet i 1. post) blir nok omrokkert litt, men det er egentlig ikke så veldig vesentlig i den store sammenheng. Mer i detalj på slike ting, kommer i artikkelen.

Budsjett og penger loggføres, og vil selvfølgelig komme i siste del av artikkelen. I tillegg håper jeg på å få til en "statistikk" over huset. Antall meter strømkabel, antall meter vannbåren varme, antall meter nettverkskabler, antall LECA-stein, osv.. :roll:

Lenke til kommentar

.. og kor mykje mørtel?

Kjempeprosjekt dette her, Kim!

Eg har lyst å gjere det samme, men det blir isåfall open installasjon, og det er ikkje like kjekt.

Har du forresten oversikt over kva du betaler for Cat5e og Cat7-kabel? Eg lurer litt på prisforskjellen...

Lenke til kommentar
.. og kor mykje mørtel?

Kjempeprosjekt dette her, Kim!

Eg har lyst å gjere det samme, men det blir isåfall open installasjon, og det er ikkje like kjekt.

Har du forresten oversikt over kva du betaler for Cat5e og Cat7-kabel? Eg lurer litt på prisforskjellen...

Mørtel har jeg også hatt i tankene ja. Får bli hovedoppgaven i 3MX i år det da :roll:

Uansett, vi bestiller lavstrøm/sterkstrøm-utstyr direkte fra OTRA Norge A/S. Når du spurte om hva jeg skal ha, og hva forskjellen er, måtte jeg nesten bla opp i katalogen og titte. Og der var det søren meg mye å velge mellom. Er jo 10 forskjellige versjoner av samme kabel..bare forskjellig plast ellernoe?

Jeg skal liste de forskjellige prisene, men før jeg kan si noe som helst, trenger jeg å vite litt forskjeller på ting - nytter ikke å skrive prisene til alt, er så mye å velge mellom. Nå;

1. Hva er forskjellen på FTP, S-FTP, STP, S-STP og PDS?

2. Hva er de forskjellige plasttypene? Hva er best til fastinstallasjon? De jeg finner i katalogen; PVC, LSZH, LSOH, CMX, LSFROH, LSOH CMX, LSFROH CMX og FL.RET.

4. Jeg finner kun _ett_ vegguttak i hele Otra-katalogen, som støtter cat6ftp (den er egentlig cat6stp, men regner med at stp er bedre enn ftp - eller vil det oppstå en konflikt her ved montering?).

Skal sende mail til Otra, imens kan dere diskutere ovennevnte spm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...