Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

cat6 holder lenge det, du bør ikke ta cat5e, da dette ikke er smart met tanke på oppgraderinger, det er vel ikke så mye dyrere for en cat6 kabel.

cat5 er kanskje standard noen få år til, så kommer cat6 til å ta over...

så hvis du vil ha ett bra nettverk som holder lenge, bør du gå for cat6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Sitter for tiden i Australia og planlegger mitt framtidige hjem på fritida, så jeg har brukt en del tid på å lete opp informasjon om "smarthus" som det så fint heter.

Det som forundrer meg litt når jeg ser hvor mange som engasjerer seg i en tråd som dette, er at ingen har nevnt mer generell boligautomatisering som lys- og temperaturstyring (X-10 teknologi o.l.), multi-source/multi-zone audio/video. Dette er riktignok ikke veldig utbredt ENDA, men når det først skal legges kabelgater i et nytt hus, bør en kanskje ta høyde for kabling for dette også...

Forøvrig er jeg interessert i å komme i kontakt med folk med kunnskaper om boligautomasjon, byggeforskrifter og/eller industridesign med tanke på utvikling av en forretningside jeg har.

-HyperJedi

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt tanken, men mor er en av typene som er gammaldagse. Hun vil tilogmed ha sånne "gamle" vippebrytere. Hun klaget tilogmed over at varmekabel-kontrolleren på badet, hadde en lampe som blinket :laugh:

Uansett skal vi ha fjernvarme, med trådløse sensorer i rommene omkring, så varmen holdes deilig & automatisk :thumbs:

Kommer snart med DEL 1 av hardwarehuset på hw.no, så der skal eg nok oppsummere en del ja..

Lenke til kommentar
Jeg flytter inn på rom med fredrikrb! :D Sant, kjære? :love:

:yes:

Gleder meg til artikkelen jallakim, vil ha sånt hus jeg også ;)

Hvor mye har dere i budsjett på selve multimedia\it delen?

Budsjett? Hva er det for noe? :devil:

Nei, serriøst. Jeg vet ikke helt. Jeg bare bestiller/skriver ønskeliste, så sier mamma&pappa ja/nei.

Har riktignok ikke kommet så langt at vi skal begynne å kjøpe enda.. Kan muligens være at jeg selv kjøper switchen, eller at jeg betaler deler av den. (vil ha en med gigabit upload, samt web-grensesnitt..).

Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt før her, så er 100Mbit på god vei ut, og Gigabit på vei inn.

Du burde vente litt med å handle switch, for det kommer bare flere og flere giga-switcher på markedet nå, og de blir billigre og billigre.

Hadde jeg vert deg hadde jeg ventet til etter sommeren, og så kjøpt en 24porters gigaswitch. Dette burde du da få for 3-4000 kr med managment.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Time for an update kjære forumbrukere. Har jobbet endel på huset i sommer, så..ja..dèt kombinert med sløvhet, har gjort at jeg ikke har fått fullført artikkelen, samt publisert bilder. Men nå kommer noen bilder, samt at del 1 av 2 er snart klar for publisering.

---------------------> Hw-huset, vist som klikkbar tegneserie <------------------------

DSCN7459.jpg

Slik så det ut sånn ca. rett etter at vi kjøpte huset.

DSCN7996.jpg

Gravemannen begynnte sitt arbeid.

2002-10-04_0007.jpg

Ingen grunnmur, ingen hus.

2002-10-04_0001.JPG

Litt mer oversikt over formen på huset.

DSCN0002.jpg

Grunnmuren er ferdig!

DSCN7103.jpg

Såkalte Spencon-plater på plass, blir gulvet til 1.etg.

DSCN8356.jpg

Spencon-platene "festet", samt klargjort kant for muring av Leca.

DSCN8358.jpg

The Leca has arriwed. Ready to..ehh..mure!

DSCN8376.jpg

Ring a bell anyone? :)

DSCN8406.jpg

Sakte, men sikkert, går det fremover...eller oppover om du vil.

DSCN8423.jpg

Her kommer hoveddøren.

DSCN8442.jpg

Dette er èn av grunnene til at det har tatt sånn tid å bygge huset. Denne jernbjelken er der fordi vi ville ha en åpen løsning i kjelleren - ingen vegger! (untatt grunnmur dah) Ser enkelt ut, men tenk at alt skal kuldeisoleres, støpes, osv osv osv.

DSCN8656.jpg

Da er vi kommet ganske langt, og verandaen er klar til støping.

DSCN8657.jpg

Litt mer oversiktsbilde.

DSCN8770.jpg

Da vi skulle rive av papphylsene som man bruker til forskaling av runde søyler, fant vi...

DSCN8775.jpg

...dette! Innsiden av Litago er dekket med aluminiumsgreier som betongen ikke fester seg i. Tydeligvis noen som har laget seg en avtale med Tine ellerno. Kult var det affal.

DSCN8779.jpg

Tro det eller ei, LITAGO! :w00t:

DSCN8799.jpg

Slik ser huset ut den dag i dag (Fredag 30.juli 2004)

DSCN8800.jpg

Fint? :) Skal bli deilig å sitte på verandaen med dama om kvelden :love:

DSCN8838.jpg

Ikke lange igjen før vi når mønet. Takstolene kommer på Onsdag neste uke, men vi må bli ferdig med all støpingen innen Søndag, da det må få tid til å herde.

DSCN8849.jpg

Slik blir "vinduene". Den svarte treplanka skal erstattes med skifer.

DSCN8852.jpg

Sundolitt for store og små. Skal brukes som isolasjon i kjellergulvet.

DSCN8853.jpg

...og litt mer Sundolitt...

DSCN8690.jpg

..om dere lurte på hvor jeg bor mens jeg bygger; da slipper du å lure lenger. Jeg bor i de blå greiene på bildet :) (brakker som det forøvrig kalles)

Vel det var alt for denne gang. Og nei, jeg gidder ikke rezise bildene, så det såh!

PS, gled dere til artikkelen!!! :thumbup:

edit; disse bildene er postet pga. request fra forumbrukere. fler bilder som omhandler nettverket og slikt i huset kommer. men alt til sin tid.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Kartongen. Var bare den ene som hadde litago. Men har tatt vare på den jah. Samt at minnet er foreviget med mitt kjære digitalkamera.

Men skal love dere, murhus på sommern er sweeeeet. Kjølig og svalt - uten all forkjølelse som man får med aircondition/etc.

edit; når man legger godviljen til, ser man at jeg har brukt en -tag på n'en i "Kartongen". Du kan sikkert bare overse den allikevel.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Ikke legg vanlige Cat5 kabler! Det blir ikke framtidsrettet, og så snart du finner ut at du vil bruke nettverket til noe mer vil 100mbit bli for lite. Legg Cat5e.

Og sett det opp slik at du har mulighet for å styre det.

Edit: Gå for så mye du har råd til! Tror ikke du for så mange nye muligheter til å legge kablene.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Kanskje en fordel at (uannsett hvilke kabel du velger) dere trekker flexi rør som du trekker netkablen igjennom slik at evt. oppgradering i fremtiden vil bli en enkel sak!

bare en tanke!

Ellers så virket det som et kult hus dere har på gang.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ikke legg vanlige Cat5 kabler! Det blir ikke framtidsrettet, og så snart du finner ut at du vil bruke nettverket til noe mer vil 100mbit bli for lite. Legg Cat5e.

Han har jo bestemt seg for flere måneder siden at han enten skal gå for Cat6 eller Cat7.

Jeg tror det holder med Cat6, når Cat6 ikke lenger er raskt nok, er sikkert fiber billigt nok. Hvis prisforskjellen mellom 6 og 7 er liten, hvorfor ikke bare hoppe på Cat7 med en gang? :)

Lenke til kommentar

Fordi at kontaktene til cat-7 er latterlig dyre, håpløse å montere, fremdeles ingen som har blitt enig om en standard, samt at resultatet for hans del ikke blir bedre enn cat-6 (med mindre han har ambisjoner om å sende kabeltv-signaler etc. over kabelen, noe som faktisk er mulig med cat-7 pga. dens økte båndbredde iforhold til cat-6).

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

legg cat6 eller i værste fall cat5e

jeg ville gått for cat6 da det ikke er lenge til cat5 er helt ute, og cat6 er det eneste man får tak i..

cat7 er enda ikke en standard, og er derfor ikke så smart å ta...

cat6 er vel ikke så veldig mye dyrere enn cat 5e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...