Fredrik Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Denne tråden kommer nok til å bli bittelitt off-topic, da tråden startet med "nettverk" som emne, men spørsmål og lignende har ført tråden litt andre steder. Regner med dette er "ok" for dere modisser Uansett, vi bor i brakker på tomten nå, så slipper vi leie mens vi bygger. Disse skal vi kanskje leie ut ved en seinere anledning - dere kan jo flytte inn der? [Litt_mer_Off-topic]Vel, jeg hadde jo håpet på et eget rom da men [/Litt_mer_Off-topic] Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Du får eget rom, samt internett*. Det holder vel? (* = alt dette for den nette sum av 6000,- mnd) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Nice! funker fett det* *om jeg får månedslønn på 7000 Lenke til kommentar
jocke Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Månedslønn av kem? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 dere vel? Jeg kan støvsuge rommet mitt for de Lenke til kommentar
jocke Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Greit, hvis du støvsuger mitt rom også. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Du skal vel ikke ha altfor stort rom? men greit det *ta i hånda osv* Lenke til kommentar
jocke Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Rommet mitt blir faktisk ikke så stort. Skal bare ha pc'en, senga, pult, samt en sofa m/ bokhylle over. Og masse klær rundtomkringslengtoveralt da... Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Denne tråden kommer nok til å bli bittelitt off-topic, da tråden startet med "nettverk" som emne, men spørsmål og lignende har ført tråden litt andre steder. Regner med dette er "ok" for dere modisser Det er null problem for deg å redigere det første innelgget ditt og endre emnefeltet Så lenge tråden handler om ting nærme nettverk og internett så skal dere for holde på for min del Det gjør dere ikke nå, så ikke fortsett i denne banen Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 4. kjøpe en printerserver - noe jeg kommer til å gjøre....etterhvert. Denne printserveren har 3 lpt uttak. Grei å ha dersom du har flere printere du vil ha koblet til. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 Spennende prosjekt :-) Ta en tur innom http://www.blackboxnorge.no og bestill katalogen deres. Dette er "bibelen" for alle som driver med nettverk, og i tillegg til at de selger det meste du har bruk for (blant annet Cat6 system), så er alt veldig godt forklart. De har også ganske bra priser og god service. Du bør legge kabelganger/rør i veggene, slik at du kan evt. oppgradere med ekstra punkter om dette blir nødvendig. Gigabit er tingen, og i dag er switchene blitt veldig billige, du kan få en 24 ports gigabit switch til under 3 000,-. Uansett så bør du kjøre Cat5e eller Cat6 om du skal sikre deg mot å måtte oppgradere kablene om noen år (om du da ønsker høyere hastighet). Den største forskjellen mellom Cat5, 5e og Cat6 er hvor høy frekvens kablene tåler. Cat 5e takler som oftest 100Mhz eller over (som bør være minimum for gigabit) og cat6 har jeg sett opp mot 550Mhz. Kablene ser helt like ut, og de har 4 par, men det er som nevnt kvaliteten på disse som er forskjellen. Ellers tror jeg det meste er dekket i tidligere poster. Lykke til :-) Arcade Lenke til kommentar
jocke Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 Takk for linken arcade, har bestilt katalog nå. Tror jeg kommer til å knuse til med cat6 sftp jeg. Så har jeg sikret meg. Uansett kommer vi til å legge opp egne rør til nettverk, så fremtidig oppgradering, samt innlegging av flere kabler, blir ikke noe problem. Forskjellen på kablene er, nettopp som du sier, forskjellen i hvor mye frekvens de tåler. Her er en fin oversikt over de forskjellige kablingene; Lurer på en ting; noen som veit om moduler som man kan stappe i veggen (samme som RJ45 kontakter, stikkontakter, etc), bare som har f.eks. 4 gigabit porter, samt at den har èn fiberutgang... på en måte en splitter... som deler en fiberkabel til 4 (eller mer/mindre - minst 2) gigabitporter... og så har jeg fiber-switch som backbone lissom... Har ikke tenkt å kjøre en slik løsning, men måtte vært utrolig fett, stabilt og ikke minst; kjapt nett. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 6. april 2004 Forfatter Del Skrevet 6. april 2004 4. kjøpe en printerserver - noe jeg kommer til å gjøre....etterhvert. Denne printserveren har 3 lpt uttak. Grei å ha dersom du har flere printere du vil ha koblet til. Takk for tipset, men skal ha en printserver som fungerer med usb, samt mulighet for 2+ printere. Bør også ha web-basert admin. Så hvis du finner det, skal du få en stooor takk av meg Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Ser veldig bra ut dette. Bestilte meg en Blackbox katalog jeg også Forhandler om en 1U rackserver som jeg muligens skal bruke til smarthus-server en gang Lenke til kommentar
zarchon Skrevet 8. april 2004 Del Skrevet 8. april 2004 Ang. dette med varmepumpe, varmtvannsbereder og varme. Har selv varmepumpe og varmtvannstank i samme tekniske rom, og der er det varmt Angrer skikkelig på at jeg ikke la opp ett avtrekk fra det rommet som går på det balanserte ventilasjonsanlegget mitt. Da hadde jeg fått mye "gratis"varme inn i huset mitt da. Lenke til kommentar
drmbd Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 Heisann jallakim! Jobber som telemontør og har vært med på et par instalasjoner i enebolig. Siden det er et nytt hus regner jeg med at det blir skjultanlegg med innfelte kontakter. En stor fordel er å ha 20mm rør til alle boksene for nettverk. Av erfaring holder det med uskjerma cat5 kabler i en enebolig. Det holder til gigbit, og det er nokk en stund til det kommer nettverksutstyr med større hastigheter som ikke koster skjorta. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 9. april 2004 Forfatter Del Skrevet 9. april 2004 (endret) Ang. dette med varmepumpe, varmtvannsbereder og varme. Har selv varmepumpe og varmtvannstank i samme tekniske rom, og der er det varmt Angrer skikkelig på at jeg ikke la opp ett avtrekk fra det rommet som går på det balanserte ventilasjonsanlegget mitt. Da hadde jeg fått mye "gratis"varme inn i huset mitt da. Kommer nok til å kjøre en slags kjøleløsning der nede, samt at kanskje varmepumpa kan trekke varmen som kommer i fra rommet under trappa. Jobber som telemontør og har vært med på et par instalasjoner i enebolig. Siden det er et nytt hus regner jeg med at det blir skjultanlegg med innfelte kontakter. En stor fordel er å ha 20mm rør til alle boksene for nettverk. Av erfaring holder det med uskjerma cat5 kabler i en enebolig. Det holder til gigbit, og det er nokk en stund til det kommer nettverksutstyr med større hastigheter som ikke koster skjorta. Takk for tipset ang. 20mm-rør, var dette vi hadde planlagt ja. Og så legger vi opp noen ekstra rør, til fremtidig utbygging/ekspansjon. Når det gjelder kablinga, er det stor forskjell mellom cat5, cat5e og cat6 i prisen? (vi kan kjøpe gjennom firma, så vi kan kjøpe rett fra grossister). Endret 9. april 2004 av jallakim Lenke til kommentar
drmbd Skrevet 9. april 2004 Del Skrevet 9. april 2004 cat5e er bare en forbedring av cat5 standaren så du kan kjøre giga på den.. kjøper du cat5 kabel i dag er den cat5e.. skal du kline til med bedre kabel kan du jo likså godt heve inn cat7 kabel, men det er strengt tatt ikke nødvendig.. mye dyrere og tviler på at du vill få behov for det Det som er greit med UTP (uskjerma cat5) er at man får 3 kabler i et 20mm rør med ltt vold å vaselin Lenke til kommentar
jocke Skrevet 14. april 2004 Forfatter Del Skrevet 14. april 2004 Uansett; har fått "go" fra Håvard om å skrible artikkel på hw.no, så del 1 kommer vel snart regner jeg med - må bare somle meg til å skrible I mellomtiden kan dere titte her litt; Hardware LAN i bergen Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Jeg flytter inn på rom med fredrikrb! Sant, kjære? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå