Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendig heelt relevant for deg, men godt mulig nyttig lesning allikevel;

Tom's Hardware hadde i fjor sommer en artikkel som gikk ut på det samme - å gjøre om sitt nye hus til en multimedia-bolig.

Artikkelen heter " Building A Home Network From Scratch - The Ins and Outs of Building a Home Network" og kan leses her.

Lenke til kommentar

Uansett hvor godt planlegger du nettverksuttakene dine, oppdager du det en dag at du absolutt trenger ett uttak til. Mest sannsynlig rett etter siste gipsplate er slått på plass. Kanskje er det lønnsomt å planlegge nettverkskabler i rør, akkurat som el-kabler?

Når det gjelder DMZ, støtter jeg absolutt forslaget om 1 firewall som styrer trafikken mellom Internett, internt nett og DMZ. Mye lettere å administrere på trygt måte.

Lenke til kommentar
Artikkelen heter " Building A Home Network From Scratch - The Ins and Outs of Building a Home Network" og kan leses her.

Takk, skal titte litt på den.

Cat5e har også 4 par. Forskjellen er vel kobberkvaliteten eller noe, revolveringa kansje?

Visste at cat5e også har 4 par, siden gigabitswitchene har samma pluggen (rj45) som 100mbit.

Uansett hvor godt planlegger du nettverksuttakene dine, oppdager du det en dag at du absolutt trenger ett uttak til. Mest sannsynlig rett etter siste gipsplate er slått på plass. Kanskje er det lønnsomt å planlegge nettverkskabler i rør, akkurat som el-kabler?

Jepp, det er det vi skal. Vi legger opp egne sånne hvite rør (hakke peiling på ka de heter) til nettverkskabler. Disse vil vi legge opp et par ekstra til hvert rom/etasje.

Når det gjelder DMZ, støtter jeg absolutt forslaget om 1 firewall som styrer trafikken mellom Internett, internt nett og DMZ. Mye lettere å administrere på trygt måte.

Da får jeg vel satse på denne løsningen da :p

Lenke til kommentar
cat5 er på vei ut, og cat7 er snart på markedet, så jeg ville nok tatt cat6.

men hvorfor så mange servere synes det var litt mye...

har du tenkt på printere??

og WLAN??

Da tar jeg cat6, artikkelen fra tomshardware støtter enda mer opp mot cat6.

Grunnen til så mange servere, er at jeg ikke har noen skikkelig gode&raske servere, derfor må arbeidet fordeles litt, samt i at jeg får mer kunnskap i å knytte sammen flere servere til en "suppe". WLAN ligger på tegningen, hvis du tar en titt på den. Og printere kommer etterhvert, men vil muligens bare være koblet rett til min datamaskin inntil videre..

Hva er budsjettet ditt på denne løsningen? :) Høres ut som den kan koste noen kroner..

Koster ikke så mye... uansett er det ikke jeg som betaler regninga :p

Lenke til kommentar
ett "smarthus" burde ha printere direkte på nettverket, så man kan printe ut på den printeren som er nermest

vi har bare to printere, og det er kun jeg som bruker dem. uansett er det kun lpt/usb, og kan dermed ikke sette de i nettverk. derfor må de;

1. enten stå på min maskin

2. stå på en av serverne, men disse er i kjelleren - 2 etasjer under der jeg sitter.

3. sette opp en dedicated print-server i 2.etasje - noe som er tungvindt.

4. kjøpe en printerserver - noe jeg kommer til å gjøre....etterhvert.

derfor blir det punkt 1 jeg satser på foreløpig.

Høres bra ut! \ :D /

Du sier ikke det? :dribble:

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Du er em inspirasjon. Går med disse tankene da jeg skal bygge hus snart selv. Bookmarker denne tråden, og satser på at du bare fortsetter å spy ut erfaringer når de kommer.

PS, dette kan bli en veldig bra artikkel på hw.no hvis du innehar en smuli skriveferdigheter

Lenke til kommentar
hvor er det du bor???? hvis du bor i stavanger/sandnes kan jeg få tak i litt billig kabler til deg :D kjøpte nettopp en snelle på 400m (skjermet) for en 2 kr meteren

med kontakter :D

Bergen, men måtte uansett avslått. Pappa har meget gode kontakter da han tidligere jobbet i falken, samt at han har eget firma og kan bestille via dette.

Du er em inspirasjon. Går med disse tankene da jeg skal bygge hus snart selv. Bookmarker denne tråden, og satser på at du bare fortsetter å spy ut erfaringer når de kommer.

PS, dette kan bli en veldig bra artikkel på hw.no hvis du innehar en smuli skriveferdigheter

Skal spy så mye jeg orker, men tar snart noen paraz, så da... neida :roll:

Men jeg kan godt skrive en artikkel jeg. Har jo skrevet endel fra før, og kommer nok ganske mer i denne tråden. Kommer til å slenge opp bilder etterhvert også, samt det ferdige produktet :p

Lenke til kommentar
Men jeg kan godt skrive en artikkel jeg. Har jo skrevet endel fra før, og kommer nok ganske mer i denne tråden. Kommer til å slenge opp bilder etterhvert også, samt det ferdige produktet :p

Har du noe cirka tids-estimat på dette prosjektet, slik at vi vet *når* vi kan glede oss til bilder og tekst? :)

Lenke til kommentar

Vel, regner med at huset står ferdig nærmere jul, men vil legge ut bilder og stasj forløpende etterhvert som jeg finner ut av ting og slikt. Pappa har mekka ny katalog over masse stasj til nettverk/telefoni - kommer over påske, så blir nok ikke noe mer før da nei.

Og hvis du lurer på hvorfor jeg er tidlig ute; kabling og slikt må gjøres relativt tidlig i bygningsstadiet.

Lenke til kommentar

Denne tråden kommer nok til å bli bittelitt off-topic, da tråden startet med "nettverk" som emne, men spørsmål og lignende har ført tråden litt andre steder. Regner med dette er "ok" for dere modisser :p

Uansett, vi bor i brakker på tomten nå, så slipper vi leie mens vi bygger. Disse skal vi kanskje leie ut ved en seinere anledning - dere kan jo flytte inn der? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...