Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Operasjon "Hjemmelaget Smarthus"

Anbefalte innlegg

Operasjon: „Hjemmelaget Smarthus“

Vi (meg og min mor & far) er i full gang med å bygge nytt hus her i Bergen. Og i den annledning har jeg stoooore ( :roll: ) planer om å bygge et skikkelig nettverk i huset.

Jeg har aldri gjort det før, men har en god del erfaringer fra LAN (teknisk crew), samt at jeg har vært med å sette opp nettverk på skolen min.

Huset er ikke ferdig før nærmere jul, men kabler (krever mye planlegging), etc, skal legges tidlig i byggeprosessen. Derfor er jeg så tidlig ute med dette. Poenget med denne posten, er at jeg gjerne vil ha idèer og innspill fra dere der ute. To hjerner tenker bedre enn èn :yes:

Jeg skal ha et rom under trappa, ned til kjelleren, som jeg skal ha til min lille serverpark (dette rommet skal også ha varmepumpe + varmtvannstank + alarm, etc.).

Jeg skal legge opp Kat.5 kabler rundtomkring i huset som skal kobles til et patchepanel i rommet under trappen. På denne måten kan jeg enkelt dedikere om en linje skal være til telefon eller nettverk.

Tenkte å fordele kontaktene slik;

Kjeller:

- Ingen, siden jeg her bare kan koble datamaskinene rett til switchen under trappa.

1.etasje:

- En på kjøkkenet

- To i stua

- En i gangen

2.etasje:

- 4 på mitt rom

- 2 på hver av de 2 gjesterommene

- 2 på mamma & pappa’s soverom

Er det passelig fordelt? Eller bør jeg ha flere/mindre?

Bør jeg bruke skjermede eller uskjermede kat.5-kabler? (er det verdt å betale litt ekstra for å få skjermede?)

Skal også ha et patchepanel for inngående linjer (isdn), samt router, etc. På denne måten har jeg full kontroll over hvilken kabel som går hvor (siden alt skal ”fastmonteres” i et patcheskap, blir det kronglete om plassen hvis eg skal midlertidig flytte routeren, etc).

Inndeling av nettverk tenkte jeg at skulle bli noe alà dette; (rød farge = internett/usikker sone, grønn farge = nettverk/sikker sone)

network_overview.jpg

Switch.1:

Skal bare være en standard switch, men må ha litt båndbreddekapasitet siden den skal stå som en liten backbone for hele systemet. Max 8 porter. Må helst ha mulighet for VLAN. (serv.1 skal ikke få tilgang til serv.2-serv.4).

Switch.2:

Skal serve alt av nettverk (mellom maskiner og internet), og denne bør tåle en del trafikk. (kommer til å ha private lan-parties ganske ofte). Hvilket merke bør jeg kjøpe? Hvor mye bør jeg spandere på en switch? Må være 24porter + èn gigabit tp.

serv.1:

Skal stå som internettserver til leietager (en i garasjen, samt èn i kjelleren muligens).

- Web-log

- Firewall (sperrer alle inngående porter, åpner de som trengs) Hvis ønskelig for leietager, fjerner jeg denne.

- Transfer-log

- Netlimiter (de skal ikke få ta hele båndbredden min  )

serv.2:

Skal stå som firewall for mot den grønne sonen.

Hva blir best med denne tror dere? Blocke alle inngående porter, for så å åpne de aktuelle? Skal drive en del med NAT’ing til min maskin (active user i dc, etc), så gidder ikke krølle dagesvis for å mekke dette.

På LAN’et jeg er crew på, så har vi satt opp en linux-boks med alle porter blocked by default, for så å åpne de aktuelle (vi vil ikke ha p2p, sluuuker båndbredden, selv om vi har 10mbit). Denne løsningen blir ikke aktuell her med det første.

Skal samtidig kjøre:

- weblog

- iptraf + web-module for denne (eller liknende).

- Transfer log

serv.3:

Skal stå som domeneserver for www.tingvold.no (etternavnet mitt).

- FTP

- MySql

- DNS (eventuelt)

- Weblog & transfer log

serv.4:

Skal stå som mailserver for www.tingvold.no, samt dc-server og eventuelt mirc-bot (eggdrop).

- Weblog & transfer log

Hvorfor har jeg satt alle servere, samt ip-tlf i den røde sonen? Jo, det er fordi serverene kjører linux, så det er nok sikkerhet i seg selv til å begynne med. Ip-tlf har jeg satt utenfor, for å slippe routing, og eventuelle andre problemer man kan få ved å sette bak en firewall. Hvis jeg skulle finne ut av å sette serverne i den grønne sonen, er det ikke mye jobben å fikse ved en seinere anledning.

Så, litt tilbake til meningen med denne tråden. Hva mener dere om prosjektet? Noen som har noe liknende på gang, eller faktisk har gjennomført noe liknende? Hva bør jeg spesielt tenke på i et prosjekt som dette?

Og det viktigste av alt; Har jeg glemt noe? :ermm:

Takker for alle tilbakemeldinger.

cheers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Burde du ikke legge et kontaktpunkt i kjelleren også? Kanskje du kommer på at du vil ha noe der om en stund, og da kan det være greitt at det er på plass. Det koster jo ikke noe likevel, når dere nå er i ferd med å bygge.

Bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Burde du ikke legge et kontaktpunkt i kjelleren også? Kanskje du kommer på at du vil ha noe der om en stund, og da kan det være greitt at det er på plass. Det koster jo ikke noe likevel, når dere nå er i ferd med å bygge.

Bare en tanke :)

Vel, tenkte samme tanken selv. Problemet er at vi har murvegger i kjelleren, og jeg tror ikke vi skal gjøre mer enn å slamme veggene med sement. Og etter alt jeg vet, er det noe møkk å montere kontakter i det hele tatt på slike vegger.

Uansett har jeg tilgang på to 24porters switcher som jeg bare kliner opp mot nettlinja (gidder ikke ha firewall på privat LAN).

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å gå for cat6 kabler når det først skal kables slik. Dagens standarder krever det ikke. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe :p

Samt vurdere skjermede (FTP/STP) kabler (på utvalgte steder) om du aner fare for elektronisk støy ;)

Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere å gå for cat6 kabler når det først skal kables slik. Dagens standarder krever det ikke. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe  :p

Samt vurdere skjermede (FTP/STP) kabler (på utvalgte steder) om du aner fare for elektronisk støy ;)

/me er ikke helt oppdatert på kabelfronten...

Hva er forskjellen på cat.5 og cat.6?

Strøm og nettverkskabler skal legges i seperate rør, så tror ikke støy blir et problem. Eller?

,29/03/2004 : 19:12]Varmtvannstank og servere i samme rom.. *grøsse*. Henge dem oppunder taket da!!

Varmtvannstanken vår avgir svææært lite varme. Varmepumpen er jeg ikke sikker på, men tror ikke det er store krisen.

Uansett kommer rommet til å bli godt ventilert, eventuelt kjøper vi en mini-aircondition. :laugh:

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
QUOTE ([bat)

,29/03/2004 : 19:12]Varmtvannstank og servere i samme rom.. *grøsse*. Henge dem oppunder taket da!!

Varmtvannstanken vår avgir svææært lite varme. Varmepumpen er jeg ikke sikker på, men tror ikke det er store krisen.

Uansett kommer rommet til å bli godt ventilert, eventuelt kjøper vi en mini-aircondition. 

Dette innlegget har blitt redigert av jallakim, 29/03/2004 : 19:16

Saken med Servere og varmtvannstank i samme rom er at hvis varmtvannstanken slår lekk/eksploderer(Worst case scenario) , Hva skjer med serverne da? :thumbdown::dribble::dribble:

Lenke til kommentar
Saken med Servere og varmtvannstank i samme rom er at hvis varmtvannstanken slår lekk/eksploderer(Worst case scenario) , Hva skjer med serverne da? :thumbdown:  :dribble:  :dribble:

Joda, alt er mulig. Men de fleste av dagens varmtvarmstanker er eksplosjonssikre, samt at lekasje renner ut i bunnen. Serverne kommer dessuten ikke til å stå på gulvet, men på bord/stativ/el.

Uansett har eg ikkje andre alternativer til serverne :no:

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Saken med Servere og varmtvannstank i samme rom er at hvis varmtvannstanken slår lekk/eksploderer(Worst case scenario) , Hva skjer med serverne da? :thumbdown:  :dribble:  :dribble:

Joda, alt er mulig. Men de fleste av dagens varmtvarmstanker er eksplosjonssikre, samt at lekasje renner ut i bunnen. Serverne kommer dessuten ikke til å stå på gulvet, men på bord/stativ/el.

Uansett har eg ikkje andre alternativer til serverne :no:

Siden du er godt igang så kan du jo installere ElkoLink home så du kan få fjernsyn på samme kabelen...

Elko Link Home

Har dog aldri sett eller prøvd systemet i praksis, men om det holder halvparten av hva det lover så er det vel kurrant og da snakker vi om begynnelsen på et smarthus...

Og hvis du da har mulighet til å handle fra grossister så skulle det ikke bli så ille dyrt heller...

Sjekk hovedgruppe 69 undergruppe Elko Link Home for div. produkter.

Elektroskandia - grossist

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar
Siden du er godt igang så kan du jo installere ElkoLink home så du kan få fjernsyn på samme kabelen...

Har sett litt på denne, men vi skal bare ha tv i kjelleren. Vi legger allikevel opp en coax-kabel til 1.etg og 2.etg for fremtidig bruk. Men takk for tipset :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med og bruke en firewall med 2 segmenter + DMZ, 1 segment til leietaker, 1 segment til deg, og DMZ til internett servere og IP telefon.

Dette blir den "riktige" måten og dele opp nettet på, og med en linux basert firewall med trafic shaping kan jo du definere båndbredde til de forskjelle segmentene, prioritere HTTP trafikk f.eks, ned prioritere FTP, DC, etc. I det hele mer mulighet for og konfigurere nettet, og dataflyt i nettet.

Lenke til kommentar
Hva med og bruke en firewall med 2 segmenter + DMZ, 1 segment til leietaker, 1 segment til deg, og DMZ til internett servere og IP telefon.

Dette blir den "riktige" måten og dele opp nettet på, og med en linux basert firewall med trafic shaping kan jo du definere båndbredde til de forskjelle segmentene, prioritere HTTP trafikk f.eks, ned prioritere FTP, DC, etc. I det hele mer mulighet for og konfigurere nettet, og dataflyt i nettet.

Blir jo samme mulighet hvis jeg kjører det slik jeg har nå, samt at èn maskin trenger å ta hele internetten. Men er det veldig fordel å kjøre det slik du sier? Jeg får vel ikke dårligere "flyt" i nettet på den måten jeg har satt det opp på no?

hmmmm..  GB nettverk ? spes i "backbonet"

Er da ikke vits vel? Har ikke behov for det, siden backbone bare tar seg av internetttraffikk. Uansett kan jeg enkelt oppgradere ved en seinere annledning.

Lenke til kommentar
Blir jo samme mulighet hvis jeg kjører det slik jeg har nå, samt at èn maskin trenger å ta hele internetten. Men er det veldig fordel å kjøre det slik du sier? Jeg får vel ikke dårligere "flyt" i nettet på den måten jeg har satt det opp på no?

Slik du har satt det opp må du ha flere firewalls, og flere steder du eventuelt må styre båndbredde, du har ingen kontroll paa iternett serverene f.eks. Hvis du ikke du hadde tenkt at den routeren skulle være en "internett gateway" som styrer alt da, og styre trafikk på ip nivå fra den, være firewall etc. Det jeg vill fram til er at du skal kunne styre trafikken mest mulig silk at du ikke "lagger" når du spiller nettspill, fordi noen laster ned fra FTP eller web serveren din.

Lenke til kommentar

Slik du har satt det opp må du ha flere firewalls, og flere steder du eventuelt må styre båndbredde, du har ingen kontroll paa iternett serverene f.eks. Hvis du ikke du hadde tenkt at den routeren skulle være en "internett gateway" som styrer alt da, og styre trafikk på ip nivå fra den, være firewall etc. Det jeg vill fram til er at du skal kunne styre trafikken mest mulig silk at du ikke "lagger" når du spiller nettspill, fordi noen laster ned fra FTP eller web serveren din.

Hmz... Da kan jeg jo bare kutte serv.2 da, og flytte serv.1 mellom router og switch1, og stappe 4 nettverkskort i denne (en til router, en til leilighet, en til switch, og en til servere).

Når jeg tenker meg om, så høres dette bedre ut ja.

Lenke til kommentar

Kan bli bra dette :)

Jeg ville byttet ut Cat5 kabelen med Cat5e eller bedre, da har du mulighet for Gigabit.

Jeg ville også lagt opp Cat5e kabel til TV, i fremtiden kommer du sikkert til å få TV signalene gjennom fiber inn til huset (Lyse), og da må du legge TP kabel til TV. Pluss at du kan ha en HTPC koblet til TVen og streame filmer fra en filserver foreksempel :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...