Gå til innhold

maskin slår seg av i memtest86

nikolaj

Anbefalte innlegg

hei,

driver å fikser pcen til en venn av meg nå, og har stoppa litt opp. han har satt sammen en pc av litt gamle og litt nye deler, det er ny ram, hovedkort, cpu, grafikkort og kabinett. det som er gammelt er harddisk, cd og dvd rom. problemet er at den plutselig slår seg av. så forblir den død, og går ikke å slå den på igjen på en liten stund (8-10 sekunder), den reagerer ikke i det hele tatt når jeg trykker på på-knappen.har ikke noe å si om jeg prøver å ta ut strømmen helt og sette den på igjen.

Det eneste tilleggskortet som sitter i er grafikkort, alt annet er integrert på hovedkortet. har prøvd å kjøre memtest86, men det rekker aldri å bli ferdig før maskinen slår seg av. det skjer gjerne etter 4-5 minutter i testen. I windows skjer det på litt tilfeldige steder som regel, men enkelte steder virker det som den feiler hver gang. Feks når jeg prøvde å legge inn memtest på en diskett slo den seg av hver gang, slik at jeg måtte gjøre dette på en annen maskin.

jeg tror selv det er rammen, spesielt siden den klikker under memtest.. men syns det er litt snodig at den dør så totalt og ikke reagerer i det hele tatt på noen sekunder.

noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei,

driver å fikser pcen til en venn av meg nå, og har stoppa litt opp. han har satt sammen en pc av litt gamle og litt nye deler, det er ny ram, hovedkort, cpu, grafikkort og kabinett. det som er gammelt er harddisk, cd og dvd rom. problemet er at den plutselig slår seg av. så forblir den død, og går ikke å slå den på igjen på en liten stund (8-10 sekunder), den reagerer ikke i det hele tatt når jeg trykker på på-knappen.har ikke noe å si om jeg prøver å ta ut strømmen helt og sette den på igjen.

Det eneste tilleggskortet som sitter i er grafikkort, alt annet er integrert på hovedkortet. har prøvd å kjøre memtest86, men det rekker aldri å bli ferdig før maskinen slår seg av. det skjer gjerne etter 4-5 minutter i testen. I windows skjer det på litt tilfeldige steder som regel, men enkelte steder virker det som den feiler hver gang. Feks når jeg prøvde å legge inn memtest på en diskett slo den seg av hver gang, slik at jeg måtte gjøre dette på en annen maskin.

jeg tror selv det er rammen, spesielt siden den klikker under memtest.. men syns det er litt snodig at den dør så totalt og ikke reagerer i det hele tatt på noen sekunder.

noen som kan hjelpe?

Du gir ikke mye å gå etter her nei...

Temperaturer på HK, CPU?

Maskinvare generelt?

Brukt kjølepasta?

Prøvd med annet minne?

Prøvd å underklokke minne?

Osv...

Endret av norrick
Lenke til kommentar

har ikke prøvd med annet minne, har ikke tilgang til det nå.. prøvde litt forskjellige hastigheter på rammen, ikke noe forskjell. cpu ligger på 53 grader og hovedkortet på 32 grader. det er etter å ha restarta maskinen et par ganger og kjørt memtest halvveis et par ganger. får ikke kjørt den noe mer ettersom den slår seg av så fort, så vet ikke hvordan den er etter å ha stått på en stund og brukt i endel programmer. oppsettet er som følger:

Hovedkort: Asus A7V600-X

Prosessor: AMD XP3000, 400 Mhz FSB

Ram: Corsair 512 Mb, PC3200

Grafikk: Creative radeon9600 256 mb

Power er 350 watt

resten er tatt fra en gammel hp ferdig pc, harddisk er en 40 gb fra maxtor, vet ikke noe om cd/dvd rom..

Lenke til kommentar

Har du muligheter for å måle spenningene under belastning med et HW-monitor prog?

PSU er vel ikke av merket Q-Tec (ikke spesifisert som jeg ser)?

Fjern også haken for "Start på nytt automatisk" i kontrollpanel/system/avansert/oppstart og gjenoppretting/innstillinger.

Lenke til kommentar

power er q-tec...(ADT350 heter det).. kjenner ikke dette merket, er det dårlige greier?

får ikke innstallert noe hw monitor, den dør gjerne før jeg kommer så langt desverre.. prøvde å fjerne haka for auto restart, men hjalp ikke.

er bare en brikke ja. står i slot nr 1. kan det være hjelp i å flytte rundt brikka så lenge det bare er en?

Lenke til kommentar
power er q-tec...(ADT350 heter det).. kjenner ikke dette merket, er det dårlige greier?

får ikke innstallert noe hw monitor, den dør gjerne før jeg kommer så langt desverre.. prøvde å fjerne haka for auto restart, men hjalp ikke.

er bare en brikke ja. står i slot nr 1. kan det være hjelp i å flytte rundt brikka så lenge det bare er en?

Jeg mistenkte akkurat at PSU'en kunne være en Q-Tec ja, dette er absolutt det dårligste som er på markedet, du kan prøve med en annen PSU om du har en liggende.

For å nevne litt om Q-Tec PSU'en så må jeg ta med en egen erfaring.

Jeg hadde for 1 års tid siden en svak PSU som yter 230Watt og det var i det minste laget for det oppsettet jeg kjørte, jeg kjøpte så en Q-Tec PSU som var påstått 350Watt men når jeg koblet den til maskinen min så ville den ikke boote i det hele tatt.

350Watts Q-Tec klarte rett og slett ikke å drive min maskin mens min gode gamle 230Watter klarte det lett!

Åpner du en slik Q-Tec PSU så ser du lett at alt er sklikkelig low-end-homemade-asian-jalla-skitt, kjøleprofiler så små at jeg ikke ville ha brukt de på discmanen min engang (tar hardt i her men det er ikke så langt unna facts).

Alt er underdimendjonert og i elendig kvalitet.

Prøv med annen PSU så går nok maskinen som den skal.

At det går noen få minutter før maskinen slår seg av kan tyde på at det et eller annet som går varmt og jeg mistenker at det er PSU'en som slår seg av grunnet overload.

Q-Tec=Low-Tech or no tech at all!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...