B-Man Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Har akkurat fått mitt Hercules 3D Prophet Radeon 9800 PRO. Dette fordi mitt PowerColor 9800PRO gikk dukken. Kjøpte da, mot et mellomlegg et hercules 9800 PRO istedet. Satte det nye kortet inn idag og satte meg ned for å prøve litt. Først Battlefield Vietnam, starter spillet og alt glir glatt med bra oppløsning og kvalitet. MEN, etter kort tid med spilling låser skjermbildet. Hører at lyden fortsatt går i bekgrunnen( la ikke merke til om den hakket eller fortsatte), så svart skjerm og reboot er eneste som nytter. Så Far Cry, legger inn og starter, prøver først på 1280x1024, med alt på "Very High" ( som spillet selv satte opp etter å ha scanet pc'en) her varte det bare noen få minutter før det hang seg. Greit starter igjen men setter ned til 1024x960 et eller annet. Nå varer det noen minutter lenger. Når jeg nå restarter pc'en tar jeg å kjenner såvidt på de "ribbene" rundt vifta på kjølinga til Hercules. Disse er så varme at jeg får problemer med å holde fingrene på dem etter 8-10 sekunder. Bruker Catalyst 4.1 drivere. Første spørsmål. Skal kjøleribba bli så varm at jeg ikke klarer å holde fingrene på den. Nummer to. Er det riktig å bruke Catalyst driverene fra ATI.com eller krever Hercules egne drivere. (Jeg trodde ikke det) Har ikke prøvd med "fresh" innstall av windows og alt, men jeg fjernet de gamle ati driverene fra maskinen før jeg la inn Catalyst på nytt. Men for meg så virker det som om kortet blir for varmt. Kjører med kabinettet åpent, så det er ikke fr varm luft utenfor og inni kabinettet. Noen som har noen formening. gjerne folk som har dette kortet selv. Edit: Mine Specs: Shuttle SN85G4 m/nForce3 150 AMD Athlon64 3000+ Corsair TwinX 1024mb 3200LL Western-Digital 250Gb S-ATA 7200rpm Plextor Premium 52x/32x/52x D-Link AirXpert trådløst nettverkskort, testen både med og uten dette Windows 2000 m/SP4 Endret 29. mars 2004 av B-Man Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Første spørsmål. Skal kjøleribba bli så varm at jeg ikke klarer å holde fingrene på den. Det tviler jeg sterkt på. Har du overklokket kortet? Hvis ikke bør du kanskje tenke på at det kan være en feil ved det... Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 tviler på at enn overklokker kortet samme dag ein mottar det ; ) uansett, kanskje det er ein feil ved at vifta på kortet ikkje er skikkelig "festa". men det var merkelig though.. prøv 4.3 driveren. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg har samme kortet.. og overklokket.. jeg kan holde på rammen min i tomesvis uten å få vondt.. den er bare lunket.. å enda får jeg artifacts ved 365 Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Har nå prøvd Catalyst 4.3, lasta ned i dag. Har prøvd kortet på en annen pc. Dette var en mindre kraftig pc enn min og med Max Payne 2 og Indiana Jones and The Emeror's Tomb som nyeste og kraftigste spill. her virket kortet i den perioden vi testet det. I følge AIDA32 ligger Core clock på 378mhz og DDR clock på 338mhz. Ikke overklokket altså. Skal prøve å legge inn Windows-XP PRO med SP1 så fort jeg får tid. Har under alle tester kjørt med dekslet av. CPU tempratur under spilling går aldri over 45-55 grader. La også merke til at når skjermbildet hang seg i Far Cry og Battlefiled Vietnam kunne jeg høre at lyden fortsatte i bakgrunnen uten å hoppe. Jeg fikk altså ikke den "hakk-i-plata" effekten man får hvis hele systemet henger seg. Men det var kunn skjermbildet som hang seg. Dette gjør at jeg mistenker skermkortet enda mer. Begynner å bli skikkelig forundra og irritert over dette her Endret 29. mars 2004 av B-Man Lenke til kommentar
norrick Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Prøv å sette en kabinettvifte mot skjermkortet hvis du har eller improviser og bruk en vifteovn (uten å slå på varmen...). Jeg har selv et 9800PRO AIW og jeg synes at standardkjølingen er for svak på absolutt alle 9800 kort (unntatt Ice-Q eller hva den heter). Anbefaler deg å ta en titt på Arctic Cooling GPU-kjøler,"VGA Silencer" som er en meget god kjøleløsning til kun kr 165,- Endret 29. mars 2004 av norrick Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Prøv å sette en kabinettvifte mot skjermkortet hvis du har eller improviser og bruk en vifteovn (uten å slå på varmen...). Har som sagt kjørt uten deksel på kabinettet hele veien, dog ikke prøvd med en ekstern vifte. Men det skulle vel ærlig talt ikke være nødvendig Jeg har selv et 9800PRO AIW og jeg synes at standardkjølingen er for svak på absolutt alle 9800 kort (unntatt Ice-Q eller hva den heter). ja, skal nok være enig med deg der, men er ikke Hercules kjent for å være blant de beste kjøleløsningene. Kan ikke skjønne at den ikke skal klare å kjøle dette kortet når det står ute i romtempratur. og det er ikke spesiellt varmt her. Lenke til kommentar
Same- Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 hvor mye ekstra måtte du betale for å få hercules i stede for sapphire?? Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) hvor mye ekstra måtte du betale for å få hercules i stede for sapphire?? var egentlig ikke snakk om Sapphire, men jeg betalte 1274 kroner for å få hercules i stedet for PowerColor. Dette i ett lite håp om å få noe av kvalitet og stabilitet. Endret 29. mars 2004 av B-Man Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har du et usedvanlig varmt kabinett? Prøv å skaff et par kabinettvifter om du ikkje har noken Hercules korta har jo tross alt en del bedre kjøling enn alle andre 9800kort (med unntak av asus og et par andre), og eg har aldri opplevd overoppheting av kortet mitt iallefall... Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Har du et usedvanlig varmt kabinett?Prøv å skaff et par kabinettvifter om du ikkje har noken Hercules korta har jo tross alt en del bedre kjøling enn alle andre 9800kort (med unntak av asus og et par andre), og eg har aldri opplevd overoppheting av kortet mitt iallefall... Kjører som sagt uten kabinett deksel på og med lav CPU tempratur. Kan ikke skjønne at det skal bli for varmt i ett åpent kabinett hvor skjermkortet sitter i høyderetningen og med vifta ut. http://www.hardware.no/tester/annet/shuttl...45g/index3.html På det andre bildet ser dere hvordan skjermkortet sitter i forhold til resten av pc komponentene. (Har ikke akkurat denne shuttle'n men den sitter festet på akkurat samme måte. Har en kamerat som har akkurat maken Shuttle (SN85G4) med Radeon 9800PRO. Hans maskin virker helt fint den, så det er ingen grunn til at det ikke skal virke. Jeg får prøve å ringe komplett.no i morra. Får håpe de er like flinke og har like god service som sist. Endret 29. mars 2004 av B-Man Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 shuttle er ikke ett kabinett som egner seg bra for kort som du har. blri fort varmt inni slike shuttle bokser, en kompis sitt kort gikk dukken fordi det ble altfor varmt. han gikk over til miditower etter det det kortet du har skaffa deg skal visst være meget bra.. så om det IKKE er kabinettet ditt som forårsaker varme så kan du jo spørre om å få bytte kortet.. for det skal ikke bli så varmt som du sier det er Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 tviler på at enn overklokker kortet samme dag ein mottar det ; ) Que??? Er eg unormal? Til trådstarter, Slenger meg på teorien at kabinetet ditt slitter med utlufting. Lag hul og sett i en vifte til. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Hadde dette problemet med mitt radeon 9700pro. Årsaken var ikke grafikk kortet men at jeg hadde overklokka CPU'n Det som er litt merkelig er at denne P4 2.6 som da gikk på 3 ghz hadde stått slikt i et halvt år uten problemer Dersom dette ikke er tilfelle hos deg, vill jeg bare holde en liten knapp på at det ikke er skjermkortet....muligens sjekk etter at du ikke kom bort i noe som helst da du bytta skjermkort... Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 kan det være noe annet som gjør at du krasjer i spill.. prøv og sette fastskriv av i smartgart og agp til 4x.. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Legg inn OS på nytt men tviler at dette hjelper. Hadde Hercules 9800Pro og hadde samme problemet som deg. Trodde også at det var varmen så jeg leverte kortet inn og fikk pengene tilbake. La til 2000 kr og kjøpte Hercules 9800XT i håp om å slippe samme problemet. Dumeste kjøp? Både "ja og nei". Fikk akkurat det samme problemet med XT kortet og ble forbanet. 5000Kr og ting fungerer ikke som de skal. Men så er det slik at Hercules sine kort er veldig ustabile og AGP drivere må være riktig instalert og det gjorde jeg. I tilegg la jeg inn noe som heter NVI 44 eller noe slikt som fulgte med HK mitt. Nå fungerer alt som en drøm, og håper det fortsetter slikt. Mitt råd: Formater, legg in OS på nytt, eventuelt SP 1 og kanskje legge inn drivere fra www.hercules.com i første omgang. AGP drivere helst de neyste som du finner på produsentenes hjemmeside må du installere. NB! Har split både gjennom FAR CRY (alt verry high) og Battle Field Vietnam uten at skjermen slår seg av og musikken spiller i bakgrunnen! Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 Men så er det slik at Hercules sine kort er veldig ustabile og AGP drivere må være riktig instalert og det gjorde jeg. I tilegg la jeg inn noe som heter NVI 44 eller noe slikt som fulgte med HK mitt. Nå fungerer alt som en drøm, og håper det fortsetter slikt. Mitt råd: Formater, legg in OS på nytt, eventuelt SP 1 og kanskje legge inn drivere fra www.hercules.com i første omgang. AGP drivere helst de neyste som du finner på produsentenes hjemmeside må du installere. Genialt Wooho! Kunne du gitt meg en URL til de NV 44 greiene. Så skal jeg prøve å legge inn nytt OS i dag eller i morra. Med drivere fra Hercules.com og de NV 44 greiene. Satte foresten Fast-Write til AUTO i BIOS. Skal jeg disable denne? Det var ikke noe forskjell i hvor fort eller sakte ting kræsja. Hvis ikke dette funker skal jeg prøve med et annet skjermkort som jeg vet virker. og hvis dette glir glatt får jeg vel sende inn igjen. Og for 5-6-7-8-9-10 GANG!!! Alle tester med kortet er kjørt med dekslet av. Det betyr at varme fra resten av komponentene kan utelukkes som grunn for problemene. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Denne fast-write greia vet jeg lite om men hvis HK ditt støtter dette så ha det på! Mitt HK har det ikke så det er av. Du kan slå det av/på via å gå på skjemkort egenskapene men dette viste du vel. Uansett denne NV 44 greiene heter i virkeligheten: VIA Service Pack 4.43v så regner med at du kan finne det på www.via.com eller søke litt rundt på i www.google.com Kan hende at du også må legge inn AGP drivere på nytt. Vet at dette var tilfellet hos meg, men fungerer nå. Du sier at kabinette ditt er åpent og det er greit nok. Hadde åpent kabinett jeg også da jeg hadde likt problem som deg med gamle Hercules 9800Pro og det hjalp lite. Konklusjonen min da er at det ikke er varmeproblemer hos deg men bare ren driverproblemer. Har også hørt at hvis du har AGP 8x at det kan være lurt å sette det ned på 4x men hos meg funker det fint på 8x. Ellers så kan du sende inn en e-mail til HERCULES og fortelle om problemet ditt hvis ingen av forslagene fungerer. Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 men VIA til en pc som bruker nVidia nForce3 150. Syns dette høres litt rart ut. Men jeg kan jo alltids prøve. Den ideen med mail til hercules var også god. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 men VIA til en pc som bruker nVidia nForce3 150. Syns dette høres litt rart ut. Men jeg kan jo alltids prøve. Den ideen med mail til hercules var også god. Passe ville rekomendasjoner... Du bør nok laste ned det dærre NV44 greiene også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå