Gå til innhold

Prosjekt Kulde.Hjemmelaget Vannkjøling, Casemod++

Anbefalte innlegg

Blir ikke det litt klønete hvis du skal dra på lan?...dessuten kan det bli hard med å kun kjøre på "liten bekk". Det er da nemelig ALT for mye luft inne i slangene dine og det kan bli et problem å få nok vannsirkulasjon inne i selve kjøleblokken. Et annent poeng er at dette ikke er særlig miljøvennelig...enkelre å spare den stakkars naturen vår for enda mer stress og påskoste seg en tank, pumpe og raddis....er du forøvrig klar over at noe rundt 75% eller no av alle gasser som bidrar til drivhuseffekt er vanndamp? :scared:

Du må huske på at her i livet prioriterer man sånn:

1:Overklokking

2:Alt annet

Endret av Nitromarsjipan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten update:

Nå her jeg vært i kjelleren og saget ferdig blokken :D

Beklager den mildt sagt lite imponerendes bildekvaliteten :blush:

blokkutsagd.jpg

Skal begynne på borringen i morgen, orker ikke nå.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

GSM: Det høres bra ut men jeg må nesten stille meg i rekken med de som mener det er sløseri... Har du tenkt over at det er under 1/3 (eller noe) av verdens befolkning som ikke har nok/eller noe vann, mens du kan koble PC'n på springen og la vann strømme igjenom 24/7... :no:

Lenke til kommentar

Prøvde å la kranen på kjøkkenet renne en stund, fikk kondens etter en stund.

Så man må nok regulere ned vannstrømen for å holde tempraturen litt oppe. Og man må ivertfall ikke la vannet strømme særlig lenge etter at pc'en er slått av.

En termostat ala det som sitter i bil hadde vært noe. Men siden de må sitte i blokken er den for stor, og åpner vel litt sent ( tror de normalt er fult åpne rundt 80°C ).

Nei! tror nok din ide med kuleventil er enklere likevel. Og du har jo mulighet til å legge til pumpe og radiator senere.

Sløsing med vann: tror nok det rundt om kring står mange WC'er og kraner å lekker litt. For ikke å snakke om lekasjer i vannlednings nettet. Og om vi sparer vann, blir det ikke mere i Afrika. Og at vanndamp bidrar til drivhusefekt ???

Og det du presser prisene på strøm oppover med vannforbruket, trekker du sikkert ned igjen ved å ikke bruke strøm til pumpe :thumbs: .

Lenke til kommentar

Sigurd2: Skal isolere mot kondens så det skal ikke bli et problem :)

Er det noen som vet avstanden mellom monteringshullene til kjøler på AMD Hk?

vil ikke demontere hele pcen bare for å sjekke det før det er helt nødvendig.

Så en som postet et bilde med alle målene en gang men finner det ikke igjen :(

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Diablito2k: Takker :D *løpe og maltraktere plexi platen*

Shimano: Kommer nok til å senke auto shutdown fra 75 til 60 eller no satser på at pcen slår seg av i tide da. Har lurt litt på å kjøpe en slik dings og. da kan jeg i tilleg beregne vannforbruket :green:

Lenke til kommentar

CPU og Chipset blokk design

Etter masse tegning, tenking og knoting kom jeg fram til at jeg skulle gå for et ganske ordinært design på CPU og Chipsett. På cpu skal jeg ha G-formete kanaler, mens jeg skal ha S-formete kanaler på chipsett blokken. Fikk litt lyst il å ha GPU kjøleren som en M, da har jeg hele nicket mitt i vannkjølingen :green:

Paint tegning av hvordan det skal bli:

kjoleblokker.jpg

Jeg skal ha HK skruene tvers gjennom kobberblokken. Hadde i utgangspunktet tenkt å bare bruke plexi , men etter uhellet en post over valgte jeg heller en mer robust løsning.

Lenke til kommentar

Er ikke så redd for å svui pcen da jeg bare stiller den til å slå seg av automatisk.

tror ikke cpu klarer å øke tempen i vannblokken så rask at pcen ikke får tid til å slå seg av. Cpu blokken blir litt stor (4m5 x 8cm) så det er ganske mye kobber som kan absorbere varmen og la pcen slå seg av i tide... Håper jeg da :hmm:

Kranen er i et annet rom den, så jeg kommer ikke til å høre mye ril den.

Lenke til kommentar

Update

Ferdig med Chipset kjøleren og jeg må si at jeg ble ganske fornøyd med resultatet. Blokken måler 4,5 x 4,5 cm. Nå må jeg bare finne på en lur måte å feste plexi toppen til kjøleren, og få det tett :)

nbkjoler.jpg

Skal skaffe skikkelig kamera senere :yes:

Edit: Det er lov til å komme med kommentarer ;)

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det å dra på lan med systemet mitt og kommet fram til en løsning.

Jeg har fra før kjøpt meg pumpe og radiator, samt glow motion så det ville være synd å ikke bruke det. Mer om "vannkontroll" systemet kommer i del 2 av prosjektet etter påske en gang. Tenkte jeg skulle legge ut en liten smakebit på hvordan systemet sånn ca kommer til å bli.

Nok en gang kommer mine paint skills til nytte :green:

vannsystemet.JPG

Som dere ser skal det være et ventil system for å enkelt skulle kunne skifte mellom "lan mode" og "kald mode".

Lenke til kommentar

ser bra ut det der..

men nå har du jo 4 ventiler, finnes det ikke slike ventiler hor du kan velge enten eller? da slipper du unna med bare 2, og så er det mindra sansynlighet for at pumpa får et problem ifall du skulle glemme noe..

og hva med alger? hva er tanken med det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...