Gå til innhold

Prosjekt Kulde.Hjemmelaget Vannkjøling, Casemod++


Anbefalte innlegg

Prosjekt Kulde

 

Inspirert av bla Diablo2k har jeg nå satt i gang med mitt vannkjølings prosjekt.

Siden jeg betaler fast avgift for vannet , og jeg ikke tror kommunen har noe vannsløser gestapo skal jeg ikke ha radiator , pumpe osv, men jeg skal ta kaldt vann fra springen og ha et avløps rør tilbake. Håper at jeg med det at jeg skal få en ganske kald og god CPU i motsetning til hva jeg har nå.

varmt%20som%20faen.JPG

Skal lage NB og GPU kjøler og, men de krever litt mere planlegging.

 

Dette skal gjøres:

Del 1 - Lage CPU, NB og GPU blokker.

Del 2 - Leke rørlegger og lage et finurlig system for å kunne kople inn raddis og pumpe bare ved å vri på noen ventiler.

Del 3 - En aldri så liten case mod :D

 

Følgende er kjøpt inn:

1cm tykk kobber fra nermeste skraphandler kr 20

8mm Plexi fra clas olson kr 49.90

Slange nipler og uarmert pvc slange fra Biltema ca 130kr

Kuleventil: 40 kr

Metallborr 69.90

Metall sagblad til stikksag Kr ??

 

Utgifter så langt: ca 400kr

 

Blokkene:

 

CPU Blokken:

Ombestemte meg ang cpu designet. kommer til å gå for et "G" design da dette er lettere å få til, samt at jeg tror at det ikke ville vært så veldig mye lavere temps å hente ut av det andre designet.

 

NB Blokken: se side 2. Nesten ferdig borret og plexi toppen er saget til. Mangler bare feste mekanisme, og en måte å feste plexi toppen på.

 

 

Et lite bilde av begynnelsen på sagingen.

kobbersage.JPG

Det tar laaaaang tid å sage i kobber, så etter å ha saget bein hele den ene siden av kobberklumpen, og begynt på selve blokken ble stikksagen faretruende varm. Så jeg fortsetter med sagingen senere i kveld eller etter skolen i morgen.

 

 

Da var serieport montert og kameraet klart. Skal knipse i ver etter hvert :D

Endret av GSM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kommer til å få seriøse nice temps i det systemet!..

 

 

/offtopic

 

lurer på hvor mange som har startet "hjemmelaget vannkjøling" etter jeg startet ;) hehe..

 

 

-diablito-

MANGE, du fikk det ti lå se lettere ut en mange haddde trud.

jeg har fått seriøse tanker om å lage vannkjøling.

akkurat nå holder jeg på med vifte styring, man får ta en ting om gangen :)

Endret av Harry_-_
Lenke til kommentar
Inspirert av bla Diablo2k har jeg nå satt i gang med mitt vannkjlings prosjekt.

Siden jeg betaler fast avgift for vannet , og jeg ikke tror kommunen har noe vannsløser gestapo skal jeg ikke ha radiator , pumpe osv, men jeg skal ta kaldt vann fra springen og ha et avløps rør tilbake. Håper at jeg med det at jeg skal få en ganske kald og god CPU i motsetning til hva jeg har nå.

Du må være klar over at får du større forskjell enn 10 grader på vann temp. og luft temp. inne i kabinett får du kondens. :cry:

Tar du springvann og kjører rett inn, så er det fra 5-8 grader og kabinett tempen din er 20 -25 grader, du får garantert kondens.

Da må du ta forhånds regler som om du hadde pelt.element.(fett og isolering av blokk, slanger)

 

Det du kan gjøre er og sette inn en radiator med vifter, kjøre det kalle vannet gjennom den, blåse utenfra og inn i kabinettet. Du får da nesten airkondition i PC'n :thumbs:

Da er det bare og håpe på at tempen inne i kabinetter faller til ca 15grader.

Da skulle du være reddet.

 

Det er meget viktig og måle tempen på vannet og luften inne i kabinettet.

 

Eller så må du blande vannet slik at det ikke er mere enn 10 grader kaldere enn

kabinett tempen. :thumbup:

Lenke til kommentar
asso, bare et spørsmål, muig jeg er helt vekke: Er det ikke mulig å feste vannblokken til noe som er "j*vlig" kaldt, feks en peltier, bare til vannblokken, ville ikke det kjølt ned alt vannet?

evt hive radiatoren i kjøleskapet? :D:thumbs:

radiator i kjøleskap er vel mindre lurt tror jeg ;) og det er brukt peltier på vannblokk... (hva mente du?)

Lenke til kommentar

Diablito2k : Satser på det ja :green:

 

Kauder: Trenger jo ikke en foss med vann gjennom da. det holder med en liten bekk for å si det sånn. men ved store påkjenninger kan jeg sette på full trøkk :D

 

Kverna : Nice tegning :thumbup: . Tenkte jeg skulle ha vannintaket på baksiden av pcen.

 

Mrx : Skal isolere slangene og kjøleblokken, samt baksiden av hk med skum og silikon, så jeg satser på at det skal holde kondensen vekke.

 

Wiggles: Det hadde nok funket, men det blir mye billigere på denne måten. Tror jeg kunne får ganske råe temps hvis jeg hadde brukt peltier på cpu i tilleg til vannet . Men har ikke råd for øyeblikket. :cry:

Endret av GSM
Lenke til kommentar

hehe er ikke helt stø på vannkjøling, men feste en peltier på en vannblokk, evt radiator, eller en egenkonstruert, helt flat vannblokk. slik at vannet blir bra fordelt utover, og en peltier oppo som kjøler denne lille vannblokken, og derfor vannet som går gjennom.

det jeg tror jeg prøver å si er om det er mulig å lage en peltierkjølt radiator... hvis det over ikke "makes sense" :hmm:

Lenke til kommentar

Man må jo kjøle ned peltieren og da. tror ikke man hadde fått så imponerede temps med vifte kjølt peltier for å kjøle vannet, så man måtte man nesten hatt en vannkjøling til å kjøle ned den andre vannkjølingen (correct me if im wrong)

Lenke til kommentar

Micro update:

Var en tur på Biltema og skaffet meg noen nye deler.

Fant hva jeg skal bruke til "FLowcontrol", og kjøpte litt annet dill.

flowkontroll.jpg

Skal motere den bakpå kabinettet, og ved å skru på den kan jeg enkelt justere mengen av vann som fosser gjennom systemet :D

Lenke til kommentar

Blir ikke det litt klønete hvis du skal dra på lan?...dessuten kan det bli hard med å kun kjøre på "liten bekk". Det er da nemelig ALT for mye luft inne i slangene dine og det kan bli et problem å få nok vannsirkulasjon inne i selve kjøleblokken. Et annent poeng er at dette ikke er særlig miljøvennelig...enkelre å spare den stakkars naturen vår for enda mer stress og påskoste seg en tank, pumpe og raddis....er du forøvrig klar over at noe rundt 75% eller no av alle gasser som bidrar til drivhuseffekt er vanndamp? :scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...