Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I det siste har ejg tenkt på å kjøpe en Barebone PC, jeg har satt op en liten liste over ting jeg vil kjøpe. Si ifra vis det er noe jeg trenger/ikke trenger.Jeg har ikke tenkt å bruke 10.000 kr på en ny PC siden jeg har en brukbar fra før, så si ifra vis det er noe jeg kan skifte ut eller gjøre anderledes for å få spart på pengene.

 

Her er det jeg har satt opp:

 

Kabinett/HK 2099,- Abit DiGiDice Mini Barebone PC S478 I865G, LYD, ATA, VGA, LAN, Firewire

 

CPU 1.695,- Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

 

HDD 820,-Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

 

Grafikkort 1.449,- PowerColor Radeon 9800SE 128MB, 256bit AGP, ATI 9800SE, DVI-I, TV-Out, Bulk

 

RAM 865,- DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

 

 

Total: ca 6928,- +porto

 

Jeg har ikke tenkt å kjøpe den akurat nå, men det kan jo ver greit å vite litt hva jeg må kjøpe.

 

 

Edit: Skal bruke Pc-en til å spille litt, gå på lan og litt slike "vanlige" ting.

Takker for all hjelp :)

Endret av Carrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt minst 512MB RAM, 256MB blir litt snaut. Det er jo nesten under Elkjøp standard... :D

 

Du mangler optisk drev, ev DVD brenner er jo kjekt å ha i disse tider. I det minst minst bør du ha en DVD avspilelr/CD brenner eller noe slikt. Men jeg ville valgt en DVD brenner, de er ikke så dyre nå. Du bør passe på å få en med sort front.

 

Ang. grafikkort så synes jeg det var litt dyrt, et Radeon 9600 XT til kr 1455 er jo et alternativ.

Lenke til kommentar

du bør ihvertfall kjøpe et FX5900 fra Gainward til 1664, gir mye mer for pengene enn FX5700 :) ellers slenger jeg meg med på mer minne! 2x256mb, grunnet Dual Channel, som gir høyere ytelse.

en annen ting du bør bytte, er til SN45G, da denne har nForce2 Ultra400 chipsett, og ikke integert grafikkontroller som tar endel av ytelsen i kortet, selv om det ikke er aktivert!

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt minst 512MB RAM, 256MB blir litt snaut. Det er jo nesten under Elkjøp standard...  :D 

Helt enig og det er vel under elkjøp standard allerede ;)

Min 512 ram, alt annet er bare tull! Så kan du jo evt smekke inn en hundrings eller to ekstra å få 160 gig disk?

Endret av mcbeef
Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt minst 512MB RAM, 256MB blir litt snaut. Det er jo nesten under Elkjøp standard... :D

 

Du mangler optisk drev, ev DVD brenner er jo kjekt å ha i disse tider. I det minst minst bør du ha en DVD avspilelr/CD brenner eller noe slikt. Men jeg ville valgt en DVD brenner, de er ikke så dyre nå. Du bør passe på å få en med sort front.

 

Ang. grafikkort så synes jeg det var litt dyrt, et Radeon 9600 XT til kr 1455 er jo et alternativ.

Om en DVD-brenne kan brenne vanlige CD-plater? Den kan vel leste begge?

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt minst 512MB RAM, 256MB blir litt snaut. Det er jo nesten under Elkjøp standard...  :D

 

Du mangler optisk drev, ev DVD brenner er jo kjekt å ha i disse tider. I  det minst minst bør du ha en DVD avspilelr/CD brenner eller noe slikt. Men jeg ville valgt en DVD brenner, de er ikke så dyre nå. Du bør passe på å få en med sort front.

 

Ang. grafikkort så synes jeg det var litt dyrt,  et Radeon 9600 XT  til kr  1455 er jo et alternativ.

Om en DVD-brenne kan brenne vanlige CD-plater? Den kan vel leste begge?

Jeg har da aldri lurt på om en DVD brenner kan brenne CD plater. Hvorfor forteller du det? Jeg får forklare med "teskje" da. Carrox trenger et optisk drev. Alternativene er mange, han bør velge en av f.eks. disse:

 

- CD spiller

- DVD spiller

- CD brenner

- Combo CD brenner/DVD avspiller

- DVD brenner

 

Ble det klarere nå?

Lenke til kommentar

1 stk

Shuttle SN45G barebone PC socket A/462

Pris 1825,-

 

1stk

AMD Athlon XP 2500+ 1.833MHz /333MHz

- Socket A, 512KB cache Barton

Pris 735,-

 

1 stk

Western Digital 160GB IDE ATA/100

- Caviar Special Edition 8MB cache 7200RPM (PB verson = mindre støy)

Pris 995,-

 

Eller pluss på 65,- for en seagate disk.

 

2 stk

Kingston 256MB 400 MHz DDR

- PC3200 DDR Non-ECC CL2.5 DIMM

Pris 900,-

 

1 stk

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

- DVI-I, TV-out

Pris 2085,-

 

Totalt blir dette 5 640 På www.hwb.no

 

I tillegg må du eventuelt slenge inn en CD-brenner, du finner vel en 48-52X til rundt 300 kr...

 

Så for ca 6000,- har du en PC, men vil du ha diskette stasjon, tastatur, mus osv.. Blir det fort dyrere...

 

Det jeg har nevn ovenfor er det jeg mest sannsynlig hadde kjøpt!

Du kan kjøre PC'en på dette:

 

XP3200 @ 400MHz bus

512 MB RAM mest sannsynlig CL 2!

 

Dette er utvilsomt et godt valg, samtidig som det ikke er spesielt dyrt!

 

Mvh

Morpheus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...