Gå til innhold

Trenger vi egentlig all denne teknologien?

Anbefalte innlegg

Sitter her og skriver mitt første essay, og hva var da bedre enn å skrive om mobiltelefoner? Jeg har tatt et ganske kritisk standpunkt og det skal bare være sagt at jeg ikke mener alt jeg har skrevet her :p

det hadde vært kjempe fint om dere kunne tipse meg om ting jeg burde ta med, lignende det jeg har skrevet om denne philpsen, undersøkelsen som viste at alle hadde mobil (mellom 16-19) og lignende, en ting jeg er spesielt interisert i er en undersøkelse som viser at strålingen fra mobiler er veldig farlig, siden jeg da liksom er i mot mobiltelefoni i dette essayet. kunne også vært kjekt om noen kommer med andre tips i forhold til essay sjangeren 0.l. skrivefeil retter jeg selv senere ;) p.s ta forbehold om at jeg går i 9. og at dette er mitt første essay noensinne ;)

Trenger vi egentlig all denne teknologien?

Teknologi og tekniske løsninger har gjennom flere tusen år brakt oss mennesker dit vi er i dag, på toppen av næringskjeden. Ingen tvil om at hjulet, vannmølla, flyet, kameraet og mange hundre andre oppfinnelser har hjulpet oss mennesker fremover. Men nå, i det 21. århundre, syns jeg tingene har begynt å gå litt over styr. Nå går alle  rundt med en liten teknologi bombe i lommen, full av funksjoner vi verken vet hva er eller trenger og enda mindre vet hvordan fungerer. Jeg sikter selvfølgelig til mobiltelefoner.

Da mobiltelefoner først entret markedet for 57 år siden var de ikke noe annet enn en revolusjon. De første telefonene som kom på markedet hadde en vekt på ca. 10 kilo, dette gjorde at telefonene først og fremst ble brukt til å ha i bilen. De imponerende spesifikasjonene var dette: de kunne ringe, ofte på kun ett nettverk. Det at mobilene mer eller mindre var festet i bilen gjorde deg dessuten mye mindre mobil enn det man er med dagens telefoner. Mobiltelefonene holdt seg omtrent uforandret  helt til slutten av 80-tallet. I 1988 presenterte nemlig Philips verdens første ”lommetelefon.” Mobiltelefonen var 20 cm høy og veide en halv kilo. Det var først nå man virkelig begynte å se nytten i mobiltelefoner, men det var de færreste som hadde råd til dette vidunderet, da den kostet ca. 30 000 kroner.

På slutten av 90-tallet hadde mobiltelefonene ikke bare krympet til ca. 130 gram, de var også blitt billigere og mye mer avanserte. De kunne for første gang begynne å skilte med ny teknologi som sms, ir og telefonbok. men ikke minst, de var blitt allemannseie.

Helt fram til slutten av 90-tallet og kanskje også de 2 første årene av det nye milleniumet ville jeg ha kalt mobiltelefoner for nyttige og absolutt nødvendige, men nå syns jeg det begynner å bli for mye av det gode…

Dagens mobiltelefoner inneholder så mye teknologi at jeg tviler på om produsentene selv egentlig vet hva de har puttet oppi. Hvem trenger egentlig bluetooth, Symbian, mp3-spiller og digitalt kamerat stappa opp i en liten og skjør plastemballasje? Jeg har i de siste månedene satt meg litt inn i denne mobile verden og jeg har forstått at problemet ligger ikke bare hos produsentene, men hos oss forbrukere. Vi forbrukere sitter nemlig her og skriker etter ny teknologi i form av Wlan og megapikselkameraer. Ikke fordi vi trenger det, men fordi vi allerede er lei av det de presenterte for noen måneder siden. I mens sitter produsentene i de store, flotte hovedkvarterene sine og skjelver i buksa av frykt for at noen av de andre produsentene skal presentere en enda råere og mer grensesprengende mobiltelefon enn det de kan klare. Derfor setter de store mobilprodusentene alle kluter til for å klare å pumpe opp det nyeste og ofte mest unødvendige av teknologi. Men det er ikke kun unødvendige funksjoner som blir resultatet av at vi forbrukere sitter her å maser etter ny teknologi på samme måte som fuglunger skriker etter oppgulpete markrester fra fuglemamma og fuglepappa, kvaliteten synker også drastisk. De siste årene har ca. 5-6 Nokia telefoner eksploder bare i Norge. Og når vi først er inne på eksplosive mobiltelefoner, jeg hørte for noen dager siden om en terror gruppe som brukte mobiltelefoner til å utløse bomber, skremmende. En annen ting er at mobiltelefoner har blitt ren mote. Når telebutikken annonserer Nokia 7250 som ”mote telefonen” lurer jeg litt om det faktisk er personer som bruker opp i mot 3500,- kroner på en fin plastbit som denne, selvfølgelig har den en del funksjoner som kamera og lignende, men jeg tviler på at de som løper og kjøper på grunn av overskriften ”mote telefonen” bryr seg så altfor mye om den slags teknologi.

De siste årene har mobilmarkedet eksplodert, i 1987 abonnerte en million mennesker globalt på mobiltelefoni. I fjor ble det solgt 500 millioner mobiler. En undersøkelse utført av NTB viste nylig at 100% av ungdom mellom 16-19 har mobil.

Det er sikker en håndfull personer som sitter med et stort behov for skikkelig avanserte mobiltelefoner, men majoriteten av personer med de feteste nye telefonene er nok folk som har litt for mye fritid og litt for mye penger. Et veldig godt eksempel på dette så jeg sist lørdag. Jeg satt på trikken på vei mot Oslo da en mann i 20-årene kom inn på en av de mange stasjonene og satte seg rett overfor meg. Han var kledd i merkeklær fra topp til tå og gjennom de gulfargede glassene på Ray-Ban solbrillene sine så han utover trikken som om han eide den. Men det var egentlig ikke dette jeg la mest merke til, i skjortelomma til denne personen (han hadde ikke på seg noe annet enn en tynn skjorte) hvilte det en Sony ericsson p900. Den stakk halvveis opp av skjortelomma hans (sikkert lagt slik for at flest mulig skulle se den) og den fanget øyeblikkelig oppmerksomheten min. Som jeg skrev før har jeg i de siste månedene satt meg litt inn i den mobile verden, derfor kjente jeg godt til denne modellen og dens funksjoner og av en eller annen grunn fikk jeg automatisk litt respekt for eieren. Av den samme grunnen som man tenker at folk med raske biler er gode sjåfører så tenkte jeg at han med en så avansert telefon hadde sikkert mye peiling på mobiltelefoner og teknologi generelt. Der tok jeg ganske feil.

Etter en stund begynte nemlig telefonen å ringe med en fancy ringelyd. Det lyste i øynene til personen overfor meg. Dette var hans sjanse til å vise meg og alle de andre passasjerene i denne trikkevognen den uhyre avanserte telefonen hans. Med en innøvd håndbevegelse førte han mobilen opp mot øret og svarte med ett bredt smil om munnen. ”Ja hallo?” Telefonen fortsatte å ringe. Han dro mobilen vekk fra øret og søkte over tastaturet med øynene for å finne den rette knappen. Da han ikke fant den begynte han rett og slett å trykke, ganske forsiktig, på det som var av knapper på telefonen, ettersom dette ikke hjalp begynte han bare å trykke hardere og mer intenst dette resultert kun i en rekke lange protesterende pipelyder fra mobilen. Mellom sammenbitte tenner hørte jeg han til slutt hvisket. ”Forbanna nymoderne dritt.” og så slengte han rett og slett telefonen i lomma og lot den ringe ut.

Teknologien kommer til å forbedre seg, sannsynligvis vil barnebarna våre sitte å humre og le når de hører om den teknologien vi karakteriserer som grensesprengende. Mye av den nye teknologien vil sikkert komme til nytte innen helsevesenet og forskning, og det er jo vell og bra, men jeg er redd for at vi mennesker skal bli så fullstendig avhengige av denne teknologien slik at hvis den kollapser så gjør vi det og. Et annet skrekk scenario er jo at myndighetene vil begynne å overvåke oss ved hjelp av mobiltelefoner og andre små duppeditter som vi bærer med oss hvor hen vi går uten å egentlig vite hva det er og hva den gjør. Til sist må jeg rekke en advarende pekefinger mot strålingen fra mobiltelefoner, vi har jo enda ikke dokumentert skikkelig om stråleskadene fra mobiltelefoner er så farlige som enkelte vil ha det til eller ikke. Den tyske forskeren Michael Klieeisen fant for ca. et år siden ut at menneksers og spesielt barn hjerner blir påvirket av strålingen fra mobiltelefoner, han hevder at hjerneaktiviteten blir mindre i store deler av hjernen opp til 50 minutter etter at man har snakket i mobiltelefon. Og nå som de nye UMTS nettene kommer vil det sikkert ikke bli sunnere å gå rundt med en mobil i lomma, og enda mindre å prate i dem.

Har dere noen tips? vennligst post dem.

p.s Ingen skulle tifeldigvis vite hvor mange bibler som selges i året globalt kunne vært morsomt å sammenlgne.....

EDIT: Oppdaterte essayet.

EDIT 2: oppdatert det ien gang til.

Endret av -:Coldplay:-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at læreren ville bli glad om du tok opp litt mere grundig akkurat den "stårlings" delen, den tror jeg vil interessere læreren... Fine sammenlikninger...

Ellers en fin tekst..!

ps. Tror han fyren ble rådet av en eller annen elkjop fyr :ermm::p

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Tror at læreren ville bli glad om du tok opp litt mere grundig akkurat den "stårlings" delen, den tror jeg vil interessere læreren... Fine sammenlikninger...

Ellers en fin tekst..!

ps. Tror han fyren ble rådet av en eller annen elkjop fyr :ermm::p

Heh, eller han påsan som anbefalte folk en E700 som egentlig bare ville ha en mobil man kunne ringe og sende SMS med. Han var her på forumet...

Lenke til kommentar

Ellers en fin tekst..!

Tusen takk, ja jeg leter litt etter en eller annen undersøkelse som viser at stråling er farlig og hva det kan medføre o.l. hvis noen på forumet vet om noen så ville det hjulpet meg en del om de postet link. Lurer også på hvor mange bibler som selges globalt........

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tenkt til å påpeke så mye..bare noen få punkter. max 2 punkter

"ville jeg ha kalt mobiltelefoner for nyttige og absolutt nødvendige, men ikke nå lenger..."

Det er noe som ikke stemmer her.....ser du det...(PM hvis du ikke ser)

Tenker ikke på skrivfeil...men hele tankegangen.

Du må være forsiktig med å bruke all bruke for mye faguttrykk. Det er ikke noe selvfølge at leseren skjønner det. (ønsker du å bruke faguttrykk så burde du forklare hva der er, i hverfall der de er med på å underbygge et poeng)

Oppsummer historien din med et par setninger. Et lite gullkorn hadde gjort seg her.

Det holder for denne gangen. grrr det ble 3 punkter

Lykke til med stilen.

Habla

Lenke til kommentar
"ville jeg ha kalt mobiltelefoner for nyttige og absolutt nødvendige, men ikke nå lenger..."

Det er noe som ikke stemmer her.....ser du det...(PM hvis du ikke ser)

Tenker ikke på skrivfeil...men hele tankegangen.

Du må være forsiktig med å bruke all bruke for mye faguttrykk. Det er ikke noe selvfølge at leseren skjønner det. (ønsker du å bruke faguttrykk så burde du forklare hva der er, i hverfall der de er med på å underbygge et poeng)

Oppsummer historien din med et par setninger. Et lite gullkorn hadde gjort seg her.

Lykke til med stilen.

Habla

Ser helt klart at det blir feil det øverste du poengterer Habla, må få omformulert litt på det. hva med "ville jeg ha kalt mobiltelefoner for nyttige og absolutt nødvendige, men nå syns jeg det begynner å bli litt for mye av det gode" eller no? ;) Det gir iallefall litt mer mening, selv om det ikke er det mest oppfinnsomme, skal vri hjernen litt til jeg....

Til det andre punktet ditt som handler om fagutrykk, vi har nå nettopp lært på skolen at når man skriver et essay skal man ta utgangspunkt i at leseren kan like mye som deg om emnet og ikke forklare alt. Det er iallefall det vi har lært, tar læreren min feil vil jeg uansett heolde meg til det hun sier siden det er hun som skal lese stilen og sette karakter.

Ikke så lett å komme på sånne gullkorn, men jeg skal prøve....

Tusen takk for konstruktiv kritikk :thumbup:

p.s Mitt 200. + 500. innlegg = 700. innlegg

Endret av -:Coldplay:-
Lenke til kommentar

Et par ting til.....

"mot 4 tusen kroner " 4000,- kroner eller fire tusen kroner.

"Disse telefonene var ment først og fremst som biltelefoner og med en vekt på rundt omkring 10 kilo kan man jo diskutere hvor mobile de egentlig var"

Hvis de var ment til bilen så er ikke 10 kilo noe hinder. Og en bil er vel mobil. :)

"Dagens mobiltelefoner inneholder så mye teknologi at jeg tviler på om produsentene selv egentlig vet hva de har puttet oppi. "

En påstand som jeg ikke tror du ikke mener. Ser ikke ordspillet eller ironien hvis du har prøvd på det.

Lykke til videre.... :)

Lenke til kommentar
Et par ting til.....

"mot 4 tusen kroner " 4000,- kroner eller fire tusen kroner.

Ser ikke helt forskjellen på 4 tusen kroner og 4000,- kroner, betyer da det samme. Eller er det det at du mener det er riktigere å si 400,- kroner?

En bil er mobil, ingen tvil ;) men jeg sier heller ikke at de ikke var mobile, bare at de ikke er like mobile som i dag. Grunnen til at de var ment i bilen var jo vekten, ikke omvendt, hadde de lagt mobiler på 100 gram den gangen ville de ikke vært ment til å ha i bilen. Så 10 kilo er et hinder på en måte, men jeg skjønner hva du mener må omformulere det og sette det på hode liksom (altså først skrive at de var 10 kilo tunge og deretter at det var grunnen til at de bar kunne bli brukt i bil)

Det sisste var et slags forsøk på å være morsom (veldig dårlig forsøk) Men jeg må på en eller annen måte si noe noe lignende syns jeg..... Selvfølgelig mener jeg det ikke........skal prøve å endre på det.

Tusen takk for hjelp, kunne fortsatt trengt de strålings undersøkelsene jeg spurte etter og tall på antall solgte bibler kunne og vært morsomt å sammenligne med. Jeg leter men jeg finner ikke.

Lenke til kommentar
Det sisste var et slags forsøk på å være morsom (veldig dårlig forsøk) Men jeg må på en eller annen måte si noe noe lignende syns jeg..... Selvfølgelig mener jeg det ikke........skal prøve å endre på det.

ikke endre, lærerne digger slik dårlig humor..!! (vanlighvis da..)

Lenke til kommentar

ikke endre, lærerne digger slik dårlig humor..!! (vanlighvis da..)

Følger rådet ditt jeg remerser..

(Kommer uansett ikk på noe bedre å skrive der)

Lenke til kommentar

Ellers en fin tekst..!

Tusen takk, ja jeg leter litt etter en eller annen undersøkelse som viser at stråling er farlig og hva det kan medføre o.l. hvis noen på forumet vet om noen så ville det hjulpet meg en del om de postet link. Lurer også på hvor mange bibler som selges globalt........

Det blir vanskelig å finne en større seriøs undersøkelse som viser dette, nettop fordi det er svært lite som tyder på at stråling gir statistisk signifikante utslag på hverken kreft eller andre ting.

AtW

Lenke til kommentar
"Teknologi og tekniske løsninger har gjennom flere hundre år brakt oss mennesker dit vi er i dag, på toppen av næringskjeden"

Liten ting....ordet hundre bruker du 3 ganger på de neste setningene. Det liker vi ikke :) Den første setningen som jeg har referet til her kan vi bytte ut frasen "flere hundre år".
De er ikke de siste århundrene som har brakt oss til toppen av næringkjeden. Det skjedde lenge før det.

Gå heller flere tusen år tilbake i tid. Nevn hjulet, kruttet, klokken (ostehøvelen lol) som f,eks på store oppfinnelser. (bare for å spre oppfinnelsene litt i tid)
Samt at du bare nevner hundre 2 ganger ikke 3..... ;)

Bare en liten tanke..

Har ikke funnet noe tall på bibelen..bare at det er verdens mest trykkte bok.

Habla. Endret av Habla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...