Gå til innhold

Trenger forslag til videreutvikling av en filmidé

Shulgin

Anbefalte innlegg

God dag, kreative filmfolk!

Dette var den beste kategorien jeg fant, tror jeg. Det har ingenting med filming eller filmteknikk å gjøre, men snarere film.

Jeg har en tendens til å stadig flyte over av artige idéer til filmer. Jeg skulle ønske jeg bare kunne sette meg ned, skrive en litt sjarmerende historie om noe nesten helt dagligdags, og deretter gjøre en vellykket filmatisering ut av den. Vel, det går ikke, for jeg har nemlig disse til å hjelpe meg:

- To super-fjortiser som spiller Kings of Chaos halve dagen. De liker ikke dramafilmer, og må ha masse action med i film før den kan ansees som vellykket.

- En kar som er noenlunde voksen, men som sitter inne på PC-en hele dagen med et 3D-program, uten at det gjør noe særlig nytte. Jeg tenkte jeg skulle hjelpe ham med det ved å implementere noe av det i min kommende film.

- En fekte-gal kineser som virkelig hadde likt litt heftig svinging av sverd, stikking og annet faenskap.

- En annen fjortis som liker å ødelegge for andre mennesker. Han er flink til å løfte ting, men verken tør eller klarer mye annet.

Så var det filmen vi skulle lage. Vi har en måned på oss til å lage en film til en skolekonkurranse (musikk, skuespill, film, og alt annet). Det gjelder en ungdomsskole, slik at litt action kunne vært like greit for å øke sjansen for å vinne. Arrangøren sa "ikke så mye mer enn ti minutter". Vi kan sikkert lage en film på femten eller tjue, men helst ikke mer. Det jeg ber om må være ting som kan puttes inn i en såpass kort film.

Så har det seg slik at jeg idag kom opp med en litt krevende idé, men som jeg tror kan fungere, selv på en måned. Med hard jobbing i påskeferien kan dette faktisk gå bra. Jeg fått tenkt veldig lite på det, men dette var hva jeg hadde forestilt meg:

-----

Vi har en eller annen skapning. Tanken var at vi skulle få se lite av den, mest fordi det antakelig ville krevd en lekker 3D-modell, noe som overhodet ikke går på en måned. Man kan jo kle seg ut med noen masker og lignende, men det vil nok bare se rimelig dumt ut. Vi nøyer oss med noe som ligner hender (lager noen grønne, for eksempel).

Denne skapningen bor et sted. Hvor, vet jeg ikke. Hvordan det der ser ut, vet jeg heller ikke. Det eneste jeg vet, er at det ikke er et sted i Universet. Og denne skapningen får, ironisk nok, en glasskule i "presang". Jeg har noen forestillinger om hvordan denne skal se ut, f.eks. litt som en klinkekule, men med en gassklump inni. Denne blir i 3D. Med glasskulen kan det for eksempel medfølge en bruksanvisning, eller ingenting i det hele tatt. Skapningen kan for eksempel koble den til noe som ligner en datamaskin, og trykke på en knapp som heter "Big Bang", eller noe sånt. Dermed eksploderer et eller annet i kulen, det blir sort og fylt med hvite flekker. Universet blir skapt.

Denne skapningen har altså full kontroll over Universet. Den kan for eksempel skape en Gud, noe som faktisk gjør at både ateister og religiøse har litt rett hver (det var et Big Bang, og det er en Gud). Gud kan skape jorden. Denne regjerende skapningen har fortsatt all kontroll, og ut fra dette skal vi bygge inn noen stilige hendelser. For eksempel kan skapningen velge å hjemsøke et hus (av spøkelser eller andre vesener fra andre steder i Universet), skape republikanere eller terrorister (Bush eller bin Laden), skape sultkatastrofer og la vitenskapsmenn som Einstein finne opp skumle saker som atombomber. Alt dette bruker skapningen som underholdning, og det skal vi også gjøre. Altså, vi skal underholde klassekamerater.

-----

Så, pøs inn med forslag! Funker ikke denne idéen? Hvis den gjør, hva kan vi putte inn? F.eks. kan vi la skapningen hjemsøke et hus, og lage en kort grøsser ut av dette? Kanskje flere småhistorier på noen få minutter hver, og knytte dem sammen? Historiske hendelser? Steinalderen? Fremtiden? Alle forslag godtas og takkes for!

Jeg har nok kunnskap om regi. Regissør hadde virkelig vært en drømmejobb, da jeg virkelig i enda større grad enn handlingsrelaterte saker flyter over av idéer om hvordan lyden skal høres ut, hvordan kamera skal bevege seg, og hvordan skuespillere skal uttrykke seg, osv.

Jeg må også vite en ting til: Hvis vi skal gjenskape noen historiske hendelser, f.eks. jordskjelv (god underholdning, ikke sant?). Er det da noen mulighet for å låne klipp fra filmer eller dokumentarer uten å bli straffet? Ikke hvis vi setter et lite merke nederst på skjermen, eller skriver dette i begynnelsen av rulleteksten? Filmen skal ikke selges eller brukes i større forbindelser eller på noen måte tjenes penger på (utenom et gavekort om vi skulle vinne konkurransen)... Er helt grønn på det punktet, ser dere, selv om jeg tviler ganske sterkt. :)

Og for all del: har dere andre idéer (utenom fantasy-saken min), kom med det (såfremt du ikke skal bruke den selv)!

Tusen takk for at du leste alt! Enorm takk for forslag! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har omtrent null peiling på filmproduksjon (bare litt om redigering) Men jeg syntes ideen din virket vanskelig.

Lag heller en liten novelle historie om kan utspille seg på et eller to steder en kafe eller lignenede. lag en kort tarantino lignende historie.

Lykke til :thumbup:

Takk for respons! Joda, det har slått meg flere ganger. Det irriterer meg at vi alltid har spesialeffekter i filmene våre. Tror jeg setter meg ned til å skrive i morgen, så skal jeg se åssen det går.

Men jeg liker fortsatt idéen. Har ikke sett noe lignende før, så det hadde vært artig å prøve. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...