Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Satte her for en tid tilbake restriksjoner på harddisk-tilgangen. Jeg dro vekk og kobla harddisken til en annen maskin, og jeg hadde selvfølgelig ikke tilgang til de aktuelle mappene. Nå skal jeg til en venn, og trenger tilgang til disse mappene. Jeg gikk inn i Sharing & Security - advanced - tok vekk hake på et eller annet "inherit from parent ... (et eller annet)" - og valgte remove i valget som deretter kom opp. Nå er saken sånn at jeg ikke har tilgang på andre maskiner før jeg drar bort, så jeg får ikke sjekka om dette er riktig, og om han vil få tilgang med sin maskin. 1. Er det jeg gjorde korrekt? 2. Har dere noen andre forslag til å gjøre dette? 3. Er det noen måte å bare tilbakestille mappeinnstillinger helt på, sånn at man slipper dette? Takker for svar. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du kan slå på arv av tillatelser ved å krysse av den boksen som du fjerrnet krysset på... Administrator på en maskin kan alltid få tilgang eller tilegne seg tilgang til alle dkataloger og dokuementer på en harddisk så lenge det ikke er kryptert. Hvis han /hun som er administrator kan NTFS-rettigheter så er det ingen problemer med dette. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Administrator på en maskin kan alltid få tilgang eller tilegne seg tilgang til alle dkataloger og dokuementer på en harddisk så lenge det ikke er kryptert. Det er ikke korrekt. Man må ha XP Pro. Sjekka nå med en annen bruker på denne maskina, og da fikk jeg ikke tilgang til mappene. Jeg opplever det som vanskelig å fjerne tillatelser hvis de først er der, så det er vel nå mest spørsmål 3 jeg vil ha svar på. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Beklager, det er helt riktig..Xp Home støtter ikke NTFS så du trenger 2000/XP pro men har dere prøvd å starte xp home i sikkerhetsmodus? Får man muligheter til det da? Jeg har ikke home edition selv å jeg bare tenker høyt. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Har XP Home på en annen maskin som ikke er her jeg er nå. Posta for en stund siden denne posten, der du også svarte, men problemet blir da at disken er ekstern, og blir ikke funnet når maskina er i sikkermodus. Tror heller ikke det går med Sharing & Security i XP HE selv i sikkermodus. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 ...jaja. Hva gjør man da? Man bruker en ekstern USB/firewire disk med FAT32 til slike foremål .Disken er da "universal" og kan leses fra og skrives til fra windows 95B tom XP og Linux baserte OS . ...... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Er ikke interessert i å ha disken i bare FAT32. (Jeg har faktisk en partisjon som er FAT32 på disken, i tillegg til den største partisjonen som har NTFS) Edit: Denne partisjonen dukker heller ikke opp! Nå som jeg har surra rundt inne i Sharing & Security, ser jeg ingen framgang... Jeg skulle gjerne ha fjerna alt som heter tillatelser og bare hatt standard-innstillinger på mappene. Noen tredjepartsprogrammer som kan gjøre dette? Endret 29. mars 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Det skal vel bare være å legge inn "everyone" med fulle rettigheter på partisjonene/med subdirectorys før du tar den ut det ..? ...... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Mente det jeg også, men så har sikkert jeg slumpa til og gjort noe dumt (igjen). Nevnte jo at jeg i den andre posten "stengte meg selv ute" og måtte ta eierskap igjen. Da kan jo tillatelsene ha blitt f***a eller? Edit: Ved siden av Allow | Everyone | Permission | Inherited From | står det jo <not inherited> Det har kanskje betydning eller? Endret 29. mars 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Logg deg inn som account = Administrator Take ownership på nytt alt med subdirs . Legg inn "everyone" med akksess lik read write modify og det der med advanced . Mener det skal funke da .. Om ikke skal ihvertfall andre kunne mappe opp drives over nett mot disken med C$ og maskinnavn\administrator + ditt admin passord . .... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Jepp. Skal prøve det du sier. Går til arbeid som pessimist. Please, PLEASE la meg avslutte jobben som en glad og fornøyd optimist! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Nå er Heinz en fornøyd og optimistisk gutt. Takk for hjelpa, begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå