Johnny_B Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Hei, først vil jeg bare si at Windows er uaktuelt, ok ? Så kan vi jo heller ta den diskusjonen ett annet sted, så over til saken... Jeg er på utskikk etter x86 basert datamaskin med HW som fungerer optimalt med Linux. Denne skal hovedsaklig bli brukt som spillemaskin, for spill som Doom 3 og andre, enten nativ Linux eller Wine. Derfor trenger jeg også en god Linux distro med en bra package manager, jeg har sett på Libranet, som er en kommersiell Linux basert på Debian. Konkret over til noen spørsmål. - Hvordan er det med flerprossesor støtten i Linux spill, og Wine ? - ATi vs. Nvidia, samt hvilken type og modell er best i forhold til pris - Hardware detection i Linux distroen - AMD vs. Intel - Ellers hvilken hardware anbefales - - Ram - - SATA vs ATA, event. SCSI - - HD størrelse, RPM og cache - - Støy, og størrelse på kabinett - - Onboard ting (printerport, serialport) - - Lydkort, ikke så viktig, 16bit holder lenge, eller ? Jeg er ikke interessert i noen monster pc, jeg har ikke behov for 10 pci slotter og 5*5,25 enheter og slikt Minst mulig er fint. En AGP 8x slott samt to pci slotter er perfekt, og plass til en eller to 5,25" enheter !! Støy er også viktig, ikke for mye av det. Av porter og slikt, trenger jeg kun USB I (event. II), Firewire og nettverkskort, ikke noe annet tull. Jeg er ikke så veldig inn i x86 HW lengre, så derfor spør jeg dere om hjelp Jeg er sikker på at andre folk også ville være interessert i dette. Pris er som alltid viktig, jeg vet ikke hva det blir, men jeg ser ingen vits i å ta et skjermkort med 256MB dersom GPU'en ikke bruker mer en 128 og slikt. Ikke en skrytemaskin med andre ord Tips til tøffe kabinetter tas også imot, og jeg mener tøffe. Ikke slike gjennomsiktige med sigarettholder Alienware og Apple kabinetter er mer meg. Endret 29. mars 2004 av Johnny_B Lenke til kommentar
rlz Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Vent til mai Da kommer nye chipset, pci express og nye cpu's. Vent til da og les tester så du har noe å sammenligne opp mot. Oppgraderingsmulighetene blir også betraktelig bedre Lenke til kommentar
drall Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Ville gått for nvidia skjermkort. Liker best gentoo som distro. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Gentoo er vel mer for utviklere er d ikke d da? Jeg har ikke prøvd, for jeg har ikke greidd å skaffe meg tomme cder enda, hehe... men jeg har lastet ned suse 9... D skal visst funke til spilling.. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Linux støtter det meste av maskinvare, men det er store forskjeller på kvaliteten på drivere så derfor anbefaler jeg at du holder deg unna produkter fra ATi og Creative siden de har fryktelig dårlige Linux-drivere dessverre. Nvidia derimot har meget gode drivere for Linux, både for skjermkort og brikkesett så det anbefaler jeg på det varmeste. Når det gjelder harddisk så er standard IDE/ATA-100 fortatt best på Linux pris/ytelsesmessig, da det fortsatt rapporteres om installeringsproblemer med SATA drivere. Det finnes mange gode Linux distro'er, men for øyeblikket synes jeg faktisk SuSE Linux 9 er best. SuSE Linux bruker RPM som er en meget bra package manager: http://sdb.suse.de/sdb/en/html/ke_rpm.html Når det gjelder spill på Linux så tror jeg nok denne FAQ'en vil svare deg på det meste: http://icculus.org/lgfaq/ Jeg har vært med på å sette sammen flere kraftige Linux-bokser den siste tiden, og spesielt følgende kombinasjon fra Komplett gir mest ytelse for pengene synes jeg og fungerer også glimrende med SuSE Linux 9.0 så den kan jeg trygt anbefale deg: Shuttle SN85G4 Barebone PC Socket 754 nForce3 150, LYD, AGP,USB2.0, Firewire Varenr.: 121226 kr 2998,- AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED Varenr.: 120919 kr 2595,- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB Varenr.: 118737 kr 1906,- Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns "AGP, ""Ultra/1100TV-DVI"", Retail" Varenr.: 120648 kr 1665,- Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM Varenr.: 121189 kr 1038,- Sony CD-brenner IDE 52x/32x/52x Sort (CRX230E-B2) Intern Bulk, uten software Varenr.: 122619 kr 295,- Keytronic Tastatur KT1000 Sort PS/2 (Norsk Versjon), Retail Varenr.: 107859 kr 150,- Logitech MX310 Optisk mus USB & PS-2, Retail Varenr.: 120101 kr 368,- SuSE Linux 9.0 for AMD64 kan kjøpes her: http://www.suse.de/en/private/products/sus...i386/64bit.html eller installeres gratis via internett her: http://www.suse.com/us/company/press/press...e03/90_ftp.html Til skjerm så anbefaler jeg en LCD-skjerm fra Samsung som også selges hos Komplett og spesielt SyncMaster 173T og 193T synes jeg er bra, men husk å kjøpe DVI-kabel utenom da det ikke følger med dessverre. Lykke til! Lenke til kommentar
Johnny_B Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Dette var helt topp !! Kom gjerne med flere tips, det blir ikke aktuelt før mai da Siden jeg ble anbefalt det ?? Haster ikke, Doom III hakke kommet ut ennå. Men jeg trudde at ATi var best jeg, men da tok jeg feil der. En jeg pratet med sa at Nvidia var FreeBSD mer, og ATi var Linux. Lenke til kommentar
drall Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Ville satset på et soundblaster live lydkort kom jeg på. De har støtte for hardware mixing i alsa. Se Alsa-project.org for detaljer. Mulig at audigy-kortene også har dette. Nvidia har alltid vært best på linux. Jeg vet ati har skjerpet seg i det siste, men nvidia har mer erfaring. Jeg har hørt mer om problem med ati drivere i linux, og er temmelig sikker på at nvidia yter bedre enn ati på opengl i linux. Hva spilling angår er dette ikke avhengig av distro. Jeg vil tro hovedkort-chipset er viktigere enn prosessor, men amd prosessorer (spesielt amd64) er raskere på kompilering, noe som kan komme godt med, spesielt om du velger gentoo. Endret 29. mars 2004 av drall Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Dette var helt topp !! Kom gjerne med flere tips, det blir ikke aktuelt før mai da Siden jeg ble anbefalt det ?? Haster ikke, Doom III hakke kommet ut ennå. Men jeg trudde at ATi var best jeg, men da tok jeg feil der. En jeg pratet med sa at Nvidia var FreeBSD mer, og ATi var Linux. Det kommer alltid noe nytt Nei, Doom3 er ikke ute ennå selv om det egentlig skulle være ute ifjor 64-bits versjon av Unreal Tournament 2004 for Linux er ute da, og 64-bits versjoner av Far Cry og Americas Army kommer snart Nvidia har veldig gode drivere til de fleste operativsystem og spesielt Linux og Windows, mens ATi egentlig bare prioriterer Windows da deres Linux drivere er veldig ustabile og da hjelper det lite om de har de raskeste skjermkortene for tiden... Jeg ville ikke gamblet med et skjermkort med ATi på Linux, så velg heller trygt og gå for Nvidia Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Nvidia > ATI når det kommer til driverkvalitet i linux. Men det kan jo endre seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå