Gå til innhold

Harddisken er borte.

Anbefalte innlegg

Det hele er en ganske lang historie. Har en 2 år gammel PC, med Asus A7V333 hovedkort med raid. (4 utganger til IDE-kabler på hovedkortet). Da kjøpte jeg bare 2x80GB harddisker, en system, og en til stæsj. system som master, stæsj som slave. Har i tilleg en DVD og CD-RW på den andre kablen.

Når 160GB ikke langer strakk til, kjøpe jeg en ekstra 200GB harddisk og IDE-kabel, for å bruke 3. utgangen. Dette var for ca. et halvt år siden. Satte den opp som RAID 0 (tror jeg, må vel bli det), og det funka helt fint, hadde 360GB totalt.

Så, for en uke siden, kom pakken min framicroplex i anledning TG. Nytt kabinett, PSU, katoder, vifter, you name it. Satte sammen PCn med det nye "ytre", men ingenting av det interne ble endret, bortsett fra PSUn. Allerede da jeg skulle starte for første gang, begynte problemene. Det startet med at han ikke ville starte når DVDn var kobla til, brukte 5 min på å boote, når "starting windows XP" var ferdig ble skjemen svart. Jeg koblet bare ut denne, og kjøte fortsatt på tre IDE-utganger på HKet.

Dette funka helt fint i et par dager. Så begynnte jeg og få masse sære meldinger om at "Delayed data write failed" og "the data could not be saved" på diverse mapper på D:\, (80GB slave med stæsj). Tok en "system restore" og da funka det igjen. Par dager senere fikk jeg det samme på J:\ (200GB RAID0-saken). Tok en system restore, (fra rett etter den første system restore) og det funka en dag, så fikk jeg samme møkka på samme disken... Han fant fortsatt disken på my computer, og jeg kunne se mappene på den, men når jeg prøvde å gå inn i en av dem, f.eks. J:\mp3, så fikk jeg eroor: "The device is not ready". Prøvde en restart, da kjørte "fast build utility" som den alid gjør, men nå fant han ikke noenting. "No array is defined. Press Ctrl-F to enter fast-build utility, or press esc to continue booting" Prøvde Ctrl-F, men der stod det at han ikke fant noenting, "press any key to reboot". Funket ikke med 1, 2, 3, elelr noen av meny-valgene heller. Vel inne i windows finner han naturligvis ikke denne hardisken lenger...

Har et asus A7V333 HK, med XP1800 CPU, 512MB DDR-RAM.

IDE1 på HK:

E:\ DVD-sak (master) (kobla ut)

F:\ Plextor 40x CD-RW (slave)

IDE2 på HK:

C:\ systemdisk 80GB (master)

D:\ stæsj-disk 80GB (slave)

IDE3 på HK:

J:\ stæsj-disk 200GB i RAID 0

MItt spørsmål blir vel: Noen som vet hva jeg kan gjøre? TG nermer seg med storm-skritt, og jeg har liten lyst til å mekke PC der.

Ble litt langt dette her, og jeg har ikke skjekket skrivefeil, beklager dette, men føler meg litt satt ut og tafatt.....

Endret av Mosy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har én disk i raid 0???

Jeg vet erlig talt ikke....

Har ikke noe serlig peiling på raid, men jeg måtte i hvertfall aktivere RAID-kontrolleren på HKet for å få den til å virke i første omgang... Kan det ha vært en I/O-stripe? Mener å huske noe slikt under oppstarten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...