Gå til innhold

Ny Bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Er nå på jakt etter ny bærbar pc. Etter

en tid i millitæret føler eg meg ganske

utdatert på dette området.

 

Derfor henvender eg meg hit, og til

forumets kunnskap :D

 

Har hatt Acer før, og foretrekker dette,

men alle forslag mottas med takk.

 

Kriteriene er som følger:

- God skjerm

- TV ut

- CD brenner (slot inn?)

- Bluetooth (innebygd)

- WLan (11/54)

- Ethernet (10/100)

- Pekeplate (ikke pekepinne)

- God batterilevetid (4timer +)

- Liten og solid

- DRIFTSSIKKER

 

Ettersom jobben betaler er pris ingen hindring.

 

Hva anbefaler dere? Alle anbefalinger med takk. :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en Dell som jeg er veldig fornøyd med, så vil gjerne anbefale det. Fant forøvrig ingen Acer PC som stilte alle kravene dine :)

 

Dell Latitude D600 kan du konfigurere som følger:

  • 14.1" skjerm 1400x1050 oppløsning
  • 512MB RAM
  • DVD/CD-RW Combodrive
  • Innbygd bluetooth
  • 802.11b/g (Eventuelt a hvis du vil ha det også)
  • Både pekeplate og pinne
  • veier fra 2.12 kg
  • Går ut i fra at den har bra batterilevetid da det leveres med PentiumM CPU (1.7GHz)
  • Koster 18353 ,- ink.mva

NB! Liten og solid er jo et preferansespørsmål. Latitude D400 veier fra 1.7kg, men har ikke så bra skjerm og skjermkort.Ville kanskje vurdert X300 istedetfor D400...fra 1.32kg ;)

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Hei!

 

 

Er nå på jakt etter ny bærbar pc. Etter

en tid i millitæret føler eg meg ganske

utdatert på dette området.

 

Derfor henvender eg meg hit, og til

forumets kunnskap :D

 

Har hatt Acer før, og foretrekker dette,

men alle forslag mottas med takk.

 

Kriteriene er som følger:

- God skjerm

- TV ut

- CD brenner (slot inn?)

- Bluetooth (innebygd)

- WLan (11/54)

- Ethernet (10/100)

- Pekeplate (ikke pekepinne)

- God batterilevetid (4timer +)

- Liten og solid

- DRIFTSSIKKER

 

Ettersom jobben betaler er pris ingen hindring.

 

Hva anbefaler dere? Alle anbefalinger med takk. :thumbs:

IBM har mangen fine modeller, og siden prisen ikkje var eit altfor stort kriterium, så ville eg nok set på dei.

Eg ville og sett lit på toshiba...

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale Dell Latitude D600. Jeg fikk denne maskinen på fredag, fikk den til en svært hyggelig pris, og så langt er jeg strålende fornøyd. Prisen er bra, og grunnkonfigurasjonen er enestående (Mobility radeon 9000 m/eget grafikkminne, gigabit ethernet, SXGA-skjerm, lang batterilevetid, Pentium-M m.m). Jeg er rimelig kresen på datautstyr, og for meg er denne PC'en midt i blinken.

Lenke til kommentar

Så lenge prisen ikke spiller noen rolle. Vil IBM T41 eller en Acer Travelmate absolutt være å anbefale. Irriterer meg når folk kommer med Dellanbefalinger når prisen ikke spiller noen rolle (nå blir det vel en stor krangel på det igjen). Acer 8004LMi og T41 må vel være toppen. Så lenge man ikke bruker mac.

Lenke til kommentar
Så lenge prisen ikke spiller noen rolle. Vil IBM T41 eller en Acer Travelmate absolutt være å anbefale. Irriterer meg når folk kommer med Dellanbefalinger når prisen ikke spiller noen rolle (nå blir det vel en stor krangel på det igjen). Acer 8004LMi og T41 må vel være toppen. Så lenge man ikke bruker mac.

Acer leveres desverre ikke med 802.11g innebygget. Den er dessuten er dessuten en del større (2.12kg mot 2.69kg). Det at Dell leverer dårlige produkter er bare tull...fra ende til annen.

 

Nå er også IBM en fullverdig konkurrent. Ikke noe å si på det. Selv om det er et firma som betaler, så tipper jeg det har litt å si på pris også. Denne IBM maskinen (T41 forøvrig), som er samme spec som jeg satt opp med Dell, koster 34447,20 ink. mva. Det er ikke langt fra dobbelt så mye som Dell maskinen. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det rett og slett ikke verdt det. Da hadde jeg heller økt specsene til Dell maskinen, fått en enda raskere maskin...til en billigere penge.

 

Når det er sagt, så finnes det sikkert forhandlere som leverer denne maskinen billigere. Finner man den til 24-25k, så går det kanskje an å diskutere.

Lenke til kommentar
Betaler jobben, bør du selvfølgelig gå for en IBM, som sagt tidligere.

De kan du ihvertfall stole på.

Du finner nok helt sikkert "solskinnhistorier" hos IBM også. Det er da jeg stiller meg spørsmålet om det faktisk er verdt å betale dobbelt så mye. Du får uansett tekniker på stedet neste dag, og noe spesielt raskere enn det går lissom ikke. Selv om det er en bedrift som betaler, så er det noe med hva som er økonomisk lønnsomt å gjøre også.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

For en bedrift er det ofte viktigere med totale eiekostnader, enn det er med selve prisen på innkjøp. Hvor mye koster maskinen fra du kjøper den til du kvitter deg med den, innkudert innkjøpspris. Hvis man kan kjøpe en maskin som skjelden går i stykker, slik at man slipper å vente en dag på tekniker, så er selvsagt det å foretrekke. IBM bygger solide maskiner med velprøvd teknologi nettopp for at man skal slippe å sitte å vente på tekniker. For privatpersoner er det ikke kostbart å sitte med en maskin som ikke fungerer, for en bedrift er det fort det.

Så man kan jo spørre seg om hva man ønsker å betale for, en solid maskin eller en tekniker som sitter parat til å komme til deg dagen etter. For Dell tar seg selvsagt betalt for det.

Det er ikke tilfeldig at institutt for informatikk går tilbake til IBM etter en kort periode med bærbare fra Dell.

 

Du kan si hva du vill om Dell, men det er plastikk in look and feel...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Min mening er som følger:

IBM laptopene er jo direkte stygge. Dell har jo faktisk litt stil på laptopene sine.

 

Pr. dags dato kommer jeg aldri til og kjøpe noe annet en Dell når det gjelder laptop.

Jeg er en tidligere eier av en Latitude C610 (Mor har arvet den) som jeg var strålende fornøyd med, men nå har jeg en C640, kjempe fornøyd med den også.

Min far har en D400 og er kjempe fornøyd med den.

Jeg har aldri opplevd noe galt med noen av de tre laptopene der ihvertfall.

 

På min fars arbeidsplass (Forsvarsbygg - Forsvarets eiendomsavdeling Midt-Norge) så bruker de ikke annet en Dell, det er kansje pga. at de har en finfin statlig avtale med Dell. Men de har ikke hatt noe problemer med datautstyr som jeg har hørt om ihvertfall.

 

 

 

Mine to kommentarer.

 

Edit; Må bare legge til at både faren og broren til bestevennen min har Dell, og ikke noe problemer med de heller

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
For en bedrift er det ofte viktigere med totale eiekostnader, enn det er med selve prisen på innkjøp. Hvor mye koster maskinen fra du kjøper den til du kvitter deg med den, innkudert innkjøpspris. Hvis man kan kjøpe en maskin som skjelden går i stykker, slik at man slipper å vente en dag på tekniker, så er selvsagt det å foretrekke. IBM bygger solide maskiner med velprøvd teknologi nettopp for at man skal slippe å sitte å vente på tekniker. For privatpersoner er det ikke kostbart å sitte med en maskin som ikke fungerer, for en bedrift er det fort det.

Så man kan jo spørre seg om hva man ønsker å betale for, en solid maskin eller en tekniker som sitter parat til å komme til deg dagen etter. For Dell tar seg selvsagt betalt for det.

Det er ikke tilfeldig at institutt for informatikk går tilbake til IBM etter en kort periode med bærbare fra Dell.

 

Du kan si hva du vill om Dell, men det er plastikk in look and feel...

Totale eierkostnader er naturligvis viktig, men i de fleste til feller vil det ikke være noen forskjell på f.eks Dell og IBM...utenom innkjøpspris. Tekniker som eventuelt sendes, er gratis de første 3 årene, og etter dette er allikevel en datamaskin avskrevet. Jeg er dessuten rimelig sikker på at MTBF hos både IBM og Dell ligger noenlunde likt. Det har jeg imidlertid ikke noe fakta på, men med mindre noen klarer å finne noe som motbeviser dette, så velger jeg å tro at IBM er alt for dyrt og bra, mens Dell er billig og _like_ bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...