Mr_Tiger Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hei Har en dell 866mhz maskin. Jeg får ikke lastet inn xp, fordi det er en systemfil som er slettet. Derfor prøver jeg å legge XP inn på nytt. Problemet er at den ikke vil lese fra cd. I biosen kan jeg bare velge bort booting på disk, cd og hd. Hvis jeg tar vekk boot fra diskettstasjon, booter den fra hardisken, men da stopper det siden det er slettet en systemfil fra XP. Hvis jeg velger bort disk og hd booter den bare fra cden...altså prøvere å laste inn XP fra cden. Hvordan kan jeg få pcen til å lese fra cden slik at jeg kan installere XP på nytt? Har prøvd med oppstartdiskett for 98 uten hell. Er det noe triks jeg kan gjøre med biosen, som forøverig ser ganske merkelig ut... Er det noen F taster jeg kan trykke på for å komme i dos?? Håper noen av dere der ute kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du setter biosen til å boote fra cd-rom, men du får ikke opp setup? Det hørtes ut som en pirat-windows Det skal gå fint an hvis cd'en er original, du skal få opp installasjonsprogget og alt skal være bare fryd og gammen, hvis cd'en er pirat, må du nok antakeligvis lage en diskett-bootet setup, du kan laste ned progget som mekker dette Her, regner med at du har pro-versjon The Windows XP startup disk allows computers without a bootable CD-ROM to perform a new installation of the operating system. The Windows XP startup disk will automatically load the correct drivers to gain access to the CD-ROM drive and start a new installation of Setup. You cannot upgrade from a Windows XP startup disk. Windows XP Home Edition startup disks will not work for Windows XP Professional installations and vice-versa. du må ha 6 disketter... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 ..... Problemet er at den ikke vil lese fra cd.....booter den bare fra cden...altså prøvere å laste inn XP fra cden. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si. Hvis den booter fra CD, som du faktisk sier at den gjør, så er det vel akkurat det du skal når du skal legge inn på nytt? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) han tror kanskje han kan boote fra CD uten å installere på ny? det går ikke du, dessverre..men du kan prøve "repair" funskjonen eller Recovery console eller hva det nå heter. Endret 30. mars 2004 av MrLee Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Uansett er dette et softwareproblem, ikke et hardwareproblem Skal være snill og flytte den for deg Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Legg merke til at når du setter maskinen til å boote fra cd-rom så vil det dukke opp "trykk en tast for å boote fra cd-plate" (eller noe lignende) og du har da noen sekunder på deg til å trykke en tast for å boote ellers går han videre til harddisken og booter fra den. Hvis dette ikke dukker opp er kankje ikke platen bootbar, og du må bruke boot-disketter. Her er linkene for å lage boot-disketter: Professional Norsk Home Edition Norsk Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Det gikk når jeg fikk tak i oppstartdisketter for XP....6stk. Dette var eneste mulighet for å komme i kontakt med cd-rommen. Det er en orginal XP cd. Endret 30. mars 2004 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå