Gå til innhold

Include - Problemer med relativ adresse

Anbefalte innlegg

Jeg har alle sidene mine slik:

<?php
include 'header.php';

//her er innholdet på siden

include 'footer.php';
?>

Problemet er at hvis jeg er i en underkatalog og includer '../header.php' og jeg har en include i header.php til menu.php, så vil det oppstå problemer fordi den includer menu.php i forhold til hvor "hovedsiden" er (altså ikke i forhold til header.php).

Noen som har noen løsning på dette? (sikkert lett, men jeg finner ikke og greier ikke å komme på noen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja... du kan jo kjøre hele adressen f.eks. :) Hvis det er vanskelig fordi du skifter siden heletiden rundt om på forskjellige servere, kan du includere en fil med variablen $baseurl f.eks.

Hvis jeg setter "$baseurl=http://www.domenet.no" vil vel det ikke virke? Da inkluderes vel fila "eksternt" og variabler, osv blir vel ikke tilgjengelig?

Mr.Ueland: Jeg henter den ikke flere ganger, men jeg inkluderer en fil som inkluderer en annen....

Lenke til kommentar
hvis du setter $basepath = "/home/brukernavn/html/" f.eks så funker det jo :)

leif

Jeg mener å ha prøvd det, men at det ble det samme som å bruke "./", altså at den gikk ut ifra den gjeldende katalogen... Skal teste det igjen nå :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkurat det samme problemet. Har en mappe "Admin" som er passordbeskyttet. Når jeg prøver å include header/footer blir all linkingen feil. Midlertidig løsning nå er 2 sider, litt kjipt når jeg gjør endringer, må fiske det 2 ganger :p men men . Du får si ifra hvis du finner en løsning.

Lenke til kommentar

Jeg har laget header og footer etter index.php, og index.php ligger et nivå høyere i mappe strukturen enn admin.php, dvs www.siden.no/index.php og www.siden.no/admin/admin.php. Så når jeg includer header og footer i admin.php, så vil linkene til bildene ikke komme opp, for referansen til fila blir feil. Det jeg gjør nå foreløpig er at jeg lager kopierer index.php til admin.php og forandrer alle linkene (det tar litt tid..). Kan jo også ha absoulutt referanse til alt, men det blir tungvint hvis siden skal flyttes til en annen server. Så hvis noen har en bedre måte blir jeg glad.

Lenke til kommentar

Det er jo god idè. Men jeg lurer på om det kanskje kan være lettere å lære seg å include innholdet, istedet for header/footer. At man lager et dynamisk include script der du kan include innholdet inn i index.php fila. Foreløpig har jeg bare funnet løsninger hvor alle filene ligger i en mappe feks include_folder. Det jeg er ute etter er et include script der man kan også gå i forskjellige mapper. feks "/bilder/sommer/index.php" og som fortsatt er sikkert :) .

Hva pleier dere å gjøre? include header/footer, eller innhold?

Lenke til kommentar

Det virket!

Satte $baseurl=/path/til/filen, men jeg kan sverge på at jeg har prøvd det flere ganger tidligere, uten å få det til! hmm.. jaja... takk! :)

@ fjartan: Hvoran skal man inkludere teknisk.php da? Siden du sier man skal sette $baseurl i den, så vet man jo ikke hvor man skal include den... :p

@ken8: Jeg includer footer/header... :)

Lenke til kommentar

zorac > :nei: poenget mitt var å inkludere teknisk.php dynamisk for deretter å oppgi $baseurl og $basepath i struktur. Som regel når man flytter en webside rundt på forskjellige domener (jeg har f.eks. www.domene.no/testside hvor jeg tester ting), så er mappestrukturen den samme, uansett nivå.

ken8 > mine standard-sider ser som regel slik ut:

• Inkludere teknisk.php
  • Evt. sjekke om bruker er innlogget ( require "innlogget.php";)
  • Åpne mysql
  • Sette eventuelle variabler som $sidetittel og $menyelement, som brukes i neste punkt
  • inkludere header
  • innholdet på siden
  • inkludere bottom
  • lukke mysql

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...