Øsse Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Hei, Jeg har et par spørsmål angående en Harddisk jeg kjøpte på Komplett i Bergen. Western Digital Caviar WD800BB. Når jeg starter opp fdisk via en Windows 98 oppstartsdiskett og legger til den nye harddisken står det at det er på ca. 10Gb, mens det virkelig er en 80Gb. Etter jeg har lagt den til og har formatert stasjonen står det at jeg har 78000 Mb ledig på stasjonen, som stemmer. Men hvorfor viser den bare disken som en 10 Gb i fdisk? Denne harddisken er en ATA-100, men Windows 2k støtter bare ATA-66. Det er kommet ut en patch på Microsofts hjemmeside, men når jeg installerer den står det at operativsystemet mitt er på feil språk. Vet dere om en annen løsning eller samme patch for norsk Windows? Jeg har en NTFS stasjon i datamaskinen fra før (en haugammal Fujistu 4,3Gb UDMA 33, lol), når jeg starter fdisk står det at jeg må behandle disken som "stor", samtidig så blinker det en feilmelding nederst: "Feil i meldingsstreng 6. Se toppteksten til FDISKC.MSG for feildefinisjonen", problemet er at det ikke lages en slik fil verken på Ramdrive eller på selve oppstartsdisketten. Det står også at hvis noen partisjoner vises feil bør jeg starte opp på nytt og velge nei på spørsmålet, men problemet med den nye disken forandres ikke, fdisk viser 10gb uansett. Hva er problemet? Hovedkortet mitt er et Asus A7A266 med Award BIOS v.6.0 ref. 1006. Hvis jeg skriver inn de sanne tallene på antall sylindre etc. regner BIOS ut at "CHS capasity" er 3170MB, mens "LBA capacity" står på 80000Mb. Hvis jeg stiller alt på auto står "CHS capacity" på 8000mb men "LBA capacity" holder seg på 80000Mb. Burde jeg skrive inn de sanne tallene eller bør jeg ha alt på auto? Hva er forskjellen, hva kan skje? Takker for alle tips... Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Vist biosen detecter at HD'en din er 80gB då er jafall biosen i orden. Eg vill anbefale dei og laste ned ein demo av Partition magic...den gjør jobben på en to tre...(har sjølv full versjon*grin* og den funker heilt supert). Du kan laste ned her --> http://www.powerquest.com/partitionmagic/pmdemo.html noe smått om fdisk: fdisk som følger med Windows 98 støtter jafall ikkje så store disker som 80gB. maks 40gB per partisjon med FAT32. Husk når du skal partisjonere med fdisk og velg rett disk :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå