oXygEn Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 jeg skal lage av / på bryter til neon / vifter, og tenkte en bryter til neon og en til viftene.. når jeg skal koble 4 ledninger (rød svart svart gul) til en bryter, hvordan gjør jeg det? kan jeg bare koble alle sammen til en ledning? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Naa vet jeg ikke noe saerlig om elektronikk da, men dette er vel enkelt nok til at jeg kan vaage meg paa det. Du maa finne ut hvor mye spenning hver komponent kan takle. For mye spenning gir foert roeyk. AA legge alle ut-ledningene til en bryter er da greit, forutsatt at alle komponentene takler den samme spenningen. Noe jeg regner som litt usannsynlig mtp at du nevner noe neon-greier i forbindelse med vifter . Men hvis vi antar at spenningen er grei; at du har komponentene i parallell( som det jo blir med all ut-stroemmen paa samme bryter ), saa trenger du allikevel nok stroem( ampere ) til aa drive hver komponent. Jeg vil anta at du i det minste trenger aa sette paa en motstand paa ledningen som gaar til neon-greia di. ...ooooog naar det er sagt, du har seff sjekket at neon-saken gaar paa vekselspenning? Vet ikke helt hva du mener med neon, ser bare for meg noen fislete LED's. Anyway, det var mitt forsoek paa et svar. Du vil helt sikkert faa mer utfyllende saker fra ekspertene. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Er ikke helt sikker på hva du mener, men forstår at du skal kunne slå av neon og en vifte med hver sine brytere. Bruker du enpolet bryter koples den i serie med den ene ledningen. Topolet, begge ledningene. [ Denne Melding var redigert av: Pronto på 2002-03-28 15:46 ] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 DrDoogie : Morsomt innlegg. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 28. mars 2002 Del Skrevet 28. mars 2002 Quote: On 2002-03-28 14:53, oXygEn skrev:jeg skal lage av / på bryter til neon / vifter, og tenkte en bryter til neon og en til viftene.. når jeg skal koble 4 ledninger (rød svart svart gul) til en bryter, hvordan gjør jeg det? kan jeg bare koble alle sammen til en ledning? Du bruker bare to ledninger, svart + gul = 12v. Regner med at det kommer to ledninger fra neon/vifte - + og -. Da må du bare finne ut hvilken pole som er negativ, og hvem som er positiv. mvh, Lasse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå