Knick Knack Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Kan vel ikke forvente typisk server stabilitet når en overklokker 50%. Det er ikke poenget heller. Problemet er forøvrig ikke AGP/PCI, CPU frekvens eller minnestabilitet. Kun CPU frekvens vil være utenfor spec og 3.6GHz er ikke noe problem for en Xeon M0 med vannkjøling. Kunne antagelig nå 4GHz. Problemet er 800FSB. Det ble gjort endringer i kondensatorene på P4 da de økte fra 533FSB til 800FSB. På den andre siden er det langt bedre marginer på en Xeon enn på en P4. Dette for å gjøre serverene mest mulig stabile, men dagens Xeon er likefult dimensjonert for 533FSB. Foreløpig er 848FSB det høyeste jeg har sett på en 533FSB Xeon. Iwill påstår (uoffisielt) å ha kjørt sitt kort på 1000FSB, men om dette var med Nocona eller Prestonia (Xeon DP) vet jeg ikke. Må nok bruke vannkjøling på NB også. Det blir spennende å se hva de nye 32bit Xeon CPU'ene som kommer 14. april kan klare. De har 2 nye metallag, men ellers ingen kjente endringer. De skal ikke ha noen funksjonelle endringer, men det antas at endringen vil redusere effektforbruket og/eller øke yield på høye frekvenser. Det er ingen annen grunn til å gjøre et slikt fordyrende redesign. Athlon MP kan sikkert gi et system med noe lavere ytelse til en langt lavere pris, men sånn sett er ikke dette hva jeg leter etter. (Har hatt AMD lenge nok nå. På tide med et friskt pust .. er vel ikke mer fornuft i det enn som så.) DH800 og nye Xeon prosessorer kan bli en knall kombinasjon for overklokking kun matchet av XP2500+ og Celeron 300A. jeg har tidligere bygd en dual P2 Celeron 514MHz som glatt banket det meste en kunne får kjøpt da det ble bygd. Nå ser jeg muligheten til å gjenta den bedriften. Hva ytelse angår så forventer jeg at systemet vil slå dual 248 i de apps som kjører best på P4/Xeon og vil sikkert bli slått av dual 242 i de apps som kjører best på Opteron/A64 (240 i noen ekstrem tilfeller). Arkitekturene er så forskjellige at det er bare slikt en må regne med. Systemet vil imidlertid koste omtrent det samme som et umoddet luftkjølt 242 system så jeg mener det er en grei deal. Såpass bør en forvente når en modder en del. Er forøvrig ikke redd for å dra frem loddebolt og multimeter heller. Med erfaring fra milspec lodding tror jeg det skal gå fint. Kunsten er å vite hva en kan lodde og hva en bør holde fingra unna. Det hele avhenger uansett hvor mange lapper jeg antagelig klarer å dra inn i sommer. Så snart jeg vet det bør det være GO! Her er de nye Xeon prosessorene som kommer: http://developer.intel.com/design/pcn/Proc...rs/D0103926.pdf Det er snakk om en oppgradering av Gallatin kjernen. Altså den som benyttes i Xeon DP og Xeon MP med 1MB og 2MB L3 cache samt P4 EE Og er nok langt mer ivrige på å kjøre 800FSB. Disse er riktignok noe dyrere så det blir vel ikke aktuelt før det ventede priskuttet i mai som skal "ramme" alt av 32bit Xeon. Endret 6. april 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 6. april 2004 Del Skrevet 6. april 2004 (endret) Athlon MP kan sikkert gi et system med noe lavere ytelse til en langt lavere pris, men sånn sett er ikke dette hva jeg leter etter. (Har hatt AMD lenge nok nå. På tide med et friskt pust .. er vel ikke mer fornuft i det enn som så.) DH800 og nye Xeon prosessorer kan bli en knall kombinasjon for overklokking kun matchet av XP2500+ og Celeron 300A. jeg har tidligere bygd en dual P2 Celeron 514MHz som glatt banket det meste en kunne får kjøpt da det ble bygd. Nå ser jeg muligheten til å gjenta den bedriften. Du virker som å ha bestemt deg allerede så da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske lykke til, for det blir spennende å høre resultatene dine selv om jeg synes valget minner litt mye om "Kjerringa mot strømmen" Endret 6. april 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Athlon MP kan sikkert gi et system med noe lavere ytelse til en langt lavere pris, men sånn sett er ikke dette hva jeg leter etter. (Har hatt AMD lenge nok nå. På tide med et friskt pust .. er vel ikke mer fornuft i det enn som så.) DH800 og nye Xeon prosessorer kan bli en knall kombinasjon for overklokking kun matchet av XP2500+ og Celeron 300A. jeg har tidligere bygd en dual P2 Celeron 514MHz som glatt banket det meste en kunne får kjøpt da det ble bygd. Nå ser jeg muligheten til å gjenta den bedriften. Du virker som å ha bestemt deg allerede så da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske lykke til, for det blir spennende å høre resultatene dine selv om jeg synes valget minner litt mye om "Kjerringa mot strømmen" Nå er jeg "kjerringa mot strømmen" i sted var jeg "Duck". Hva blir det neste? Bare snorreh vet. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Synes valget høres fornuftig ut jeg, men snorreh er da AMD fanatiker til det ypperste så motgang må man forvente seg... Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 7. april 2004 Del Skrevet 7. april 2004 Athlon MP kan sikkert gi et system med noe lavere ytelse til en langt lavere pris, men sånn sett er ikke dette hva jeg leter etter. (Har hatt AMD lenge nok nå. På tide med et friskt pust .. er vel ikke mer fornuft i det enn som så.) DH800 og nye Xeon prosessorer kan bli en knall kombinasjon for overklokking kun matchet av XP2500+ og Celeron 300A. jeg har tidligere bygd en dual P2 Celeron 514MHz som glatt banket det meste en kunne får kjøpt da det ble bygd. Nå ser jeg muligheten til å gjenta den bedriften. Du virker som å ha bestemt deg allerede så da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske lykke til, for det blir spennende å høre resultatene dine selv om jeg synes valget minner litt mye om "Kjerringa mot strømmen" Nå er jeg "kjerringa mot strømmen" i sted var jeg "Duck". Hva blir det neste? Bare snorreh vet. Jeg prøver bare å si at jeg synes det er et merkelig valg å gå for et Xeon-system idag når "alle" velger Opteron, men hvis valget står mellom Athlon MP og Xeon så kan jeg strekke meg til å være enig hvis prisen ikke er så avgjørende. Prisen på Opteron er også på vei ned, og spesielt 240 og 242 modellene er meget prisgunstige akkurat nå. Jeg regner med at 244 og kanskje 246 vil komme ned på en mer fornuftig pris før sommeren. Opteron er i en klasse for seg mhp. SMP slik jeg ser det og er fundamentalt forskjellig fra både Athlon MP og Xeon i arkitektur. Hvis man virkelig er interessert i SMP-systemer så kommer man ikke utenom Opteron som er en genial prosessor og kan egentlig bare måle seg med DEC Alpha og IBM Power slik jeg ser det. Jeg har testet et uttall dual-systemer det siste året og til generell bruk så mener jeg styrkeforholdet mhp. ytelse ser omtrent slik ut: Opteron 240 (DDR400) - Athlon MP 2600+ (512KB) - Xeon 2.67GHz (533FSB/512KB) Opteron 242 (DDR400) - Athlon MP 2800+ (512KB) - Xeon 2.80GHz (533FSB/512KB) Opteron 244 (DDR400) - Xeon 3.06GHz (533FSB/512KB) Opteron 246 (DDR400) - Xeon 3.06GHz (533FSB/1MB) Opteron 248 (DDR400) - Xeon 3.20GHz (533FSB/1MB) Pris er selvsagt også viktig her, men vanligvis anbefaler jeg Opteron over Athlon MP siden det er mer fremtidsrettet slik jeg ser det og ellers er Opteron generelt ganske likt priset med Xeon Lenke til kommentar
ChingLing Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Haha. Nå har jeg fått hentet IWILL DH800 og kabinett. Gleder meg som et barn til å sette det opp Gjett hva jeg kommer til å gjøre i kveld Får vente litt mer på Intel og NACONA så får klare meg med XEON 2.4 til da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå