Gå til innhold

Hjemmekinoreceiver


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å bite i det sure eplet og gå fra stereo til surround. Det som veier tyngst for å ikke gå over til surround er lydgjengivelsen i stereo. Ikke alle hjemmekinoreceivere høres like bra ut i stereo. Jeg hører mye på musikk. Jeg har for tiden Vincent SV-236, Klipsch RF-35 og NAD T562 som signalkilde. Jeg har planer om å bytte ut Klipsch høyttalerene. Jeg vet ikke om jeg helt liker diskanten. Det er liksom noe "rart" med den. Dessuten passer de dårlig til den nye leiligheten jeg skal flytte inn i til sommeren. Jeg må ta hensyn til andre beboere, et problem jeg ikke har der jeg bor nå ;)

 

Til saken. Jeg er ute etter en hjemmekinoreceiver med god lyd i to kanaler, som samtidig er en habil formidler av filmlyd. Jeg skal en tur på hifi klubben senere i uka. Jeg har sett meg ut Arcam AVR200. Er det noen som har andre gode forslag til receivere med gode musikkegenskaper? Bør ikke overstige 10.000 +/- 20%.

 

Jeg planlegger i første omgang å bruke et par B&W DM602 jeg har stående som fronthøyttalere, kjøpe en senter som matcher og bruke et par eldre høyttalere jeg har stående bak. Med tiden planlegger jeg å oppgradere til f.eks B&W CM serien. Er egentlig ikke sikker. Tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den arcam receiveren du har sett deg ut er nok et veldig godt valg. Ihvertfall med de høyttalerene du har.

 

Ellers er jo Yamaha også veldig gode på musikk i stereo.

 

Rx-v2400 er en greit krafttig sak med meget god lyd. Koster rett under 10.000

 

Rx-v1400 er litt mindre, og dermed litt billigere også.

 

Ikke se for mye på butikken jeg hentet informasjon fra. De kan jo kjøpes andre plasser også ;) Veit bare at disse fører Yamaha, og da blir det lett å linke til de :p

 

Jeg har en Rx-v740 selv, og er strålende fornøyd, men den blir vel gjerne litt svak for deg..?

Lenke til kommentar

Ta deg en tur på hi-fi centeret og hør på Harman/Kardon AVR 630 . Har gammlemodellen AVR5500. De er like kraftige bare den nye har "nyere" lyder.

 

Jeg bruker min forsterker sammen med JBL N E-100 . Fikk høyttalerne på torsdag sist uke, har testet litt, og selv disse høyttalerne er for "svake" til å makse ut forsterkeren! Det er fortsatt mye lyd å gå på! :D

 

Jeg kan fortelle deg at disse høyttalerne ikke er av den skye typen! Fikk klage fra en nabo i helgen etter å ha sett Ringenes Herre! :p

 

Kjører kun stereo nå! Noe som fungerer utmerket! Det som er så bra med Harman/Kardon er at de funker utrolig bra til stereo og til hjemmekino! Leverer masse punch og lyd! Watt må du ikke se på, da Watten på min forsterker (5x85W) er mye kraftigere enn på en Marantz SR-6300 som visst skal være 6x100W. Dette har jeg personlig testet!

 

Harman/Kardon har ikke bare en masse lyd og punch å tilby, det er også en masse spennende ekstra funksjoner som er meget skjeldne hos andre forsterkere. Jeg vil anbefale deg og ta en titt ;)

Lenke til kommentar
Kjører kun stereo nå! Noe som fungerer utmerket! Det som er så bra med Harman/Kardon er at de funker utrolig bra til stereo og til hjemmekino! Leverer masse punch og lyd! Watt må du ikke se på, da Watten på min forsterker (5x85W) er mye kraftigere enn på en Marantz SR-6300 som visst skal være 6x100W. Dette har jeg personlig testet!

 

Jeg synes ikke de tidligere H/K modellene var spesielt gode i stereo, men da sammenligner jeg med en stereoforsterker til 12 laken. Vet egentlig ikke hvor mye jeg kan forvente, siden jeg er vandt med en relativt kostbar stereoforsterker. Skal ta meg en lytterunde i løpet av uken.

 

Watt bryr jeg med lite om ;)

Lenke til kommentar

Harman Kardon utmerker seg vel helst på rå styrke. De er glimrende til film, og veldig gode dersom du generellt vil ha mye trøkk i lyden. Men de spiller ikke musikk med samme elegansen som Arcam, Marantz og Yamaha etter min mening. Kommer jo selvsagt an på hvilken type musikk man hører på også da, men etter sånn jeg ser det utifra det andre utstyret til Peterman, så virker det som han setter pris på et litt luftig og detaljert lydbilde ogå. Tar jeg helt feil nå?

Jeg syns H/K kommer litt til kort der, men det er nå min mening, og jeg må vel inrømme at jeg ikke har hørt altfor mye på de heller.

Det eneste som duger er en sikkelig lytterunde. Og det er jo så morro også :yes:

Lenke til kommentar

Jeg vet at eldre versjoner av Harman sine forsterkere ikke har hvert så gode på mellomtone/diskant fronten, men mer på bassen. Dette var da AVR5000 hadde sine gode tider. Etter den, så kom den som jeg har altså AVR5500 og den nye nå som visst skal være mye klarere på diskant og mellomtone samt. ha masse trøkk! :D

 

Men som sagt, man må nesten høre selv og avgjøre om hvilket produkt som passer èn best ;)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering for de som bryr seg:

 

Var på hifiklubben i dag. Hørte på Arcam AVR200 og Denon AVR-3803. Brukte B&W CM4 på begge forsterkerene.

 

Inntrykket jeg sitter igjen med er at Arcam AVR200 er hakket bedre enn AVR-3803 som musikkformiddler i stereo. Derimot knuste AVR-3803 Arcam forsterkeren i surround. Akkurat nå heller det mot Denon forsterkeren. Vurderer også å vente til mai, da AVR-3805 kommer ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg liker Nad. Denon og Marantz og Harman/Kardon er også bra, men for all del ikke kjøp Sony, jeg har hørt, og jeg er ikke imponert.

Nad får gode kritikker for alle forsterkerene sine. (I Engelske tester i hverfall, men også noen utenlandske). Nad har jo forøvrig musikk som hovedprioritet på alt de lager. "Music first" -filosofien.

Endret av Ventil
Lenke til kommentar
Jeg sammenlikener gjerne Sony med Toyota. Det er kvalitet i den forstand, at det holder lenge, men ingen av dem er spesielt hissige. Det mangler litt kraft. Og girkassa er gjerne litt grøtete, hva nå enn det skulle sammenlignes med. Kanskje konverterene?

Er det noe Sony virkelig er gode på, så er det konvertere....

Sony har kanskje litt lite kraft til tider, men de dyrere modellene spiller utrolig ryddig og nøytralt.

Lenke til kommentar

Må ærlig inrømme at jeg ikke har hørt altfor mye på Sony. Det kan hende høytalerene ikke var helt optimale. Det var noen billige Pioneer. Men jeg blandet kanskje litt. Det er høytalerene til Sony du bør styre unna.

Endret av Ventil
Lenke til kommentar

Yepp. De billige modellene til Sony er ikke mye å trakte etter, men når du legger litt flere lapper på bordet så får du veldig god vare tilbake.

De spiller ryddig og fint, og har en fin balanse fra bunn til topp. De er riktignok ikke like kraftige som det NAD kommer med, men spiller generellt bedre syns jeg.

Så jeg hadde satt Sony foran Nad i de litt høyere prisklassene. Dog er ingen av de mitt førstevalg. :p

 

 

Edit: Og sony har faktisk laget noen veldig gode høyttalere også ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Må ærlig inrømme at jeg ikke har hørt altfor mye på Sony. Det kan hende høytalerene ikke var helt optimale. Det var noen billige Pioneer. Men jeg blandet kanskje litt. Det er høytalerene til Sony du bør styre unna.

 

Må selge Vincent forsterkeren for å finasiere en eventuell hjemmekinoforsterker ;)

 

Jeg liker Nad. Denon og Marantz og Harman/Kardon er også bra, men for all del ikke kjøp Sony, jeg har hørt, og jeg er ikke imponert.

Nad får gode kritikker for alle forsterkerene sine. (I Engelske tester i hverfall, men også noen utenlandske). Nad har jo forøvrig musikk som hovedprioritet på alt de lager. "Music first" -filosofien.

 

Jeg anser meg som ferdig med NAD, jeg er lei av det kjedelige designet. Ikke ment som kritikk mot NAD. Kjøpte min første NAD forsterker for over 10 år siden, og har hatt mange modeller fra NAD siden. Har fremdeles en C320BEE stående.

 

Takker for alle forslag så langt. Tror jeg skal vente med å bestemme meg til Denon AVR-3805 kommer ut.

Lenke til kommentar
Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å bite i det sure eplet og gå fra stereo til surround. Det som veier tyngst for å ikke gå over til surround er lydgjengivelsen i stereo. Ikke alle hjemmekinoreceivere høres like bra ut i stereo. Jeg hører mye på musikk. Jeg har for tiden Vincent SV-236, Klipsch RF-35 og NAD T562 som signalkilde. Jeg har planer om å bytte ut Klipsch høyttalerene. Jeg vet ikke om jeg helt liker diskanten. Det er liksom noe "rart" med den. Dessuten passer de dårlig til den nye leiligheten jeg skal flytte inn i til sommeren. Jeg må ta hensyn til andre beboere, et problem jeg ikke har der jeg bor nå ;)

 

Til saken. Jeg er ute etter en hjemmekinoreceiver med god lyd i to kanaler, som samtidig er en habil formidler av filmlyd. Jeg skal en tur på hifi klubben senere i uka. Jeg har sett meg ut Arcam AVR200. Er det noen som har andre gode forslag til receivere med gode musikkegenskaper? Bør ikke overstige 10.000 +/- 20%.

 

Jeg planlegger i første omgang å bruke et par B&W DM602 jeg har stående som fronthøyttalere, kjøpe en senter som matcher og bruke et par eldre høyttalere jeg har stående bak. Med tiden planlegger jeg å oppgradere til f.eks B&W CM serien. Er egentlig ikke sikker. Tiden vil vise.

Jeg hadde tenkt å anbefalle deg Denon AVC A11. men den blir jo for dyr.

 

Og Denon til 10 000,- spiller ikke så bra i stereo, som de større brødrene.

 

Tror nok du allerede har nevnt det beste alternativet.

 

 

 

B&W 602 kan jeg virkelig anbefalle som front. Utrolig bra bass for B&W stativ å være. dem trenger egentlig subb for hjemmekino, men skal du bo i leilighet, så vil nok naboen klage selv uten subb.

 

 

Horror

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...