Gå til innhold

Navn på et bestemt virus


Anbefalte innlegg

Fikk en PC (Fujitsu-Siemens Scaleo 600 m/WinME) inn til service igår (er tekniker på data/teleavdelingen hos en av Norges landsdekkende elektrokjeder) der et virus hadde herpa maskinen skikkelig opp.

 

Kunden hadde fått viruset gjennom mailen. Det som skjedde da, gradvis, var at kunden først mistet alle ikonene på skrivebordet samt programikonene på Start-menyen (=katalogene "Skrivebord" og "Start-meny" ble slettet). Deretter forsvant "System"-katalogen, "Mine Dokumenter"-katalogen og alle andre kataloger helt til kun "Programfiler" og en ynkelig liten rest av "Windows"-katalogen stod igjen. Til og med oppstartsfilene var slettet!

 

Saken er den at kunden ikke husket navnet på dette viruset. Kan dere hjelpe meg å finne det ut, slik at jeg kan få gjenopprettet data uten frykt for nye virusangrep?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-28 13:49, EviLEddiE skrev:

Fikk en PC (Fujitsu-Siemens Scaleo 600 m/WinME) inn til service igår (er tekniker på data/teleavdelingen hos en av Norges landsdekkende elektrokjeder)...


Saken er den at kunden ikke husket navnet på dette viruset. Kan dere hjelpe meg å finne det ut, slik at jeg kan få gjenopprettet data uten frykt for nye virusangrep?


 

Eh. Hvor mange virus finnes det, tror du?

 

Og hva har navnet paa et virus aa gjoere med om du som tekniker paa en av Norges landsbedekkende elektroskjeder skal klare aa bruke google for aa finne et fil-gjenopprettelses program?

 

Og "uten frykt for nye virusangrep"? Hva er det du proever aa si?

 

Nei satan heller, her faar du betalt for aa gjoere en jobb, og saa kommer du paa et hobby-entusiast forum som dette og vet ikke engang hva du spoer om, utover at du gjerne vil at noen skal hjelpe deg aa gjoere jobben din?!

 

KOM DEG VEKK!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 14:03, DrDoogie skrev:


Eh. Hvor mange virus finnes det, tror du?


Og hva har navnet paa et virus aa gjoere med om du som tekniker paa en av Norges landsbedekkende elektroskjeder skal klare aa bruke google for aa finne et fil-gjenopprettelses program?


Og "uten frykt for nye virusangrep"? Hva er det du proever aa si?


Nei satan heller, her faar du betalt for aa gjoere en jobb, og saa kommer du paa et hobby-entusiast forum som dette og vet ikke engang hva du spoer om, utover at du gjerne vil at noen skal hjelpe deg aa gjoere jobben din?!


KOM DEG VEKK!


 

 

Det var svært til forargelse for et så greit spørsmål! Tror du har et problem med holdningen din, "barnedoktor" - du viser ikke stor vilje til å komme med innspill til å hjelpe andre...

 

Uansett, har funnet ut navnet på viruset vha. http://www.sarc.com og det hette så mye som "VBS.Numgame@mm" (GuessGame, VBS_NUMGAME.A). Dette er et meget hissig virus, og fører sannsynligvis til at jeg ikke kan få gjenopprettet data, ergo kan jeg ikke lenger ta så mye penger for dette. Skulle jeg ha prøvd å gjenopprette, ville jeg bare ha risikert at viruset ville ha kommet tilbake.

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt postet denne meldingen, var å høre andres erfaringer og innspill innenfor dette temaet - virus. Selvsagt hadde jeg klart å finne den infoen jeg var ute etter, ønsket bare noen andres inspill og erfaringer.

 

Skal man straffes for dette, er virkelig holdningene til enkelte (vil på det sterkeste understreke at disse er i et klart mindretall) i dette forumet helt på trynet! Doogie, du burde tenke mer over hva du skriver når du vil komme med kritikk...

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-03-28 16:15 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-03-28 16:35 ]

Lenke til kommentar

Okey

 

Hvis viruset sletter filene, er det greit å gjenopprette data (hvis det ikke er blitt overskrevet av andre filer)

 

Hvis virues overskriver filene, er det straks verre.

Du kan høre med IBAS...

---

Hvis du får opprettet dataene, så kan du jo ta en viruskiller for å reparere/slette de infiserte filene (jeg ville ha kopiert alt fra den gamle over til en ny hdd for å ikke slette/overskrive data).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 14:03, DrDoogie skrev:


Og hva har navnet paa et virus aa gjoere med om du som tekniker paa en av Norges landsbedekkende elektroskjeder skal klare aa bruke google for aa finne et fil-gjenopprettelses program?


KOM DEG VEKK!


 

Du er klar over hvor mye et slikt program koster, gjør du? Høres mer ut som at du oppfordrer til warez og piratkopiering. Hadde jeg tatt i bruk et slikt program uten å ha betalt for det, og blitt oppdaget, hadde jeg nok slitt veldig, men ikke langt på nær som en med dårlig selvfølelse og med stort behov til å skjelle andre ut når de spør om innspill & kommentarer. En som DEG, "barnedoktor". Du bør komme deg vekk SELV - slike som deg med sånne holdninger passer ikke inn i et forum ment for å hjelpe folk som har problemer.

Lenke til kommentar

Bra at du har funnet ut av dette paa egenhaand.

 

Det viser ihvertfall at du kan jobben din.

 

Naar det gjelder min kritiske holdning til det aa komme med spoersmaal direkte relatert til sitt eget arbeid, vil jeg moderere uttalelsen min _litt_.

 

Selvsagt er det folk her paa forumet som kommer med spoersmaal som har direkte tilknytning til arbeidet deres - eller utdanningen, eller interessene de har.

 

Jeg ser derimot en forskjell paa det aa stille et enkelt spoersmaal, og det aa eksplisit si at dette er et spoersmaal som man oensker svar paa i forbindelse med sin egen jobb.

 

Videre vil jeg hevde at spoersmaalet ditt var stillet med saa lite informasjon at det ville vaert svaert vanskelig for noen - selv deg - aa finne ut hvilket virus dette var, kun paa bakgrunn av informasjonen du gav.

 

Plus seff at dette med gjenoppretting av filer, beskyttelse mot virus burde vaere noe du allerede hadde greie paa i forbindelse med jobben din.

 

Men jeg ser at jeg burde ikke brukt bannord i mitt innlegg. Og at jeg burde ha moderert min siste uttalelse til aa vaere en oppfordring om ikke aa poste slike innlegg, istedenfor aa gaa til personangrep.

 

Dette kan jeg bare beklage.

 

Er det ellers noe mer du har aa kommentere om mitt innlegg, faar du sende meg en privat melding.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 16:29, PsyDe skrev:

Okey


Hvis viruset sletter filene, er det greit å gjenopprette data (hvis det ikke er blitt overskrevet av andre filer)


Hvis virues overskriver filene, er det straks verre.

Du kan høre med IBAS...

---

Hvis du får opprettet dataene, så kan du jo ta en viruskiller for å reparere/slette de infiserte filene (jeg ville ha kopiert alt fra den gamle over til en ny hdd for å ikke slette/overskrive data).


 

Tusen takk for et SAKLIG svar!

 

Er stygt redd for at GuessGame-viruset overskriver data - hvis jeg skulle få gjenopprettet noe, ville det ikke vært mye...

 

Har dessverre ikke et slikt program tilgjengelig, men har sett at PowerQuest kommer med Lost & Found - skal ta opp med ledelsen ang anskaffelse av dette programmet.

Lenke til kommentar

DrDoogie:

 

Beklagelse godtatt! Jeg anser nå striden mellom oss død og begravet.

 

Vil beklage at jeg var litt uklar med spørsmålet mitt, og at det lett kunne misforstås.

 

Jeg vil i framtiden benytte meg av dette forumet når jeg skulle ha behov for kommentarer, innspill og erfaringer på ting jeg jobber på - kan egentlig ikke se noe negativt med dette.

Lenke til kommentar

Takker EviLEddiE :smile:

 

Av programmer, kan jeg nevne blant annet at Norton har et program som kan scanne gjennom hdd for å søke etter filer, men det funker best når det har vært installert...

 

Det programmet ligger i Utilities og Systemworks pakka fra Norton... jeg tror Systemworks koster rundt 1000 kroner (men ikke quote meg på det :razz:)

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: PsyDe på 2002-03-28 16:50 ]

Lenke til kommentar

Quote EvilEddiE:

 

> Er stygt redd for at GuessGame-viruset overskriver data - hvis jeg skulle få gjenopprettet noe, ville det ikke vært mye... <

 

Hva ble løsningen ?

 

Måtte fjerne både Badtrans og Bymerscanner manuelt her, siden min antivirus ikke taklet dem. Fikk hjelp av Norman til begge: zippet en infisert fil med passord, og fikk en RegFix tilbake inkl. nødvendig instruks.

 

... høres kanskje enkelt ut, men var mye pes - dette var i november, og Badtrans var rykende fersk

- Norman ga ypperlig support forresten.

 

Fikk du restaurert innholdet, evt. hvordan ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 09:32, TRAM skrev:


Hva ble løsningen ?


Måtte fjerne både Badtrans og Bymerscanner manuelt her, siden min antivirus ikke taklet dem. Fikk hjelp av Norman til begge: zippet en infisert fil med passord, og fikk en RegFix tilbake inkl. nødvendig instruks.


... høres kanskje enkelt ut, men var mye pes - dette var i november, og Badtrans var rykende fersk

- Norman ga ypperlig support forresten.


Fikk du restaurert innholdet, evt. hvordan ?




 

Snakket med kunden, og han mente det var like greit å formatere hele greia, da han allerede hadde tatt backup av sine viktigste data FØR han fikk viruset.

 

Skulle jeg ha gjenopprettet data, ville det sannsynligvis koste mer for kunden enn det de tapte dataene var verdt.

Lenke til kommentar

OK - det er som oftest 'løsningen'. Viser igjen hvor viktig backup er.

 

Fikk et boot-virus inn forrige dagen, og meldingen fra antiviruset var et spørsmål om jeg ville godta ei endring i registret.

 

La merke til aktivitet på linja mens jeg leste på ei webside - hvis jeg hadde trykket OK der av ren distraksjon... man får jo kun 2 valg, trykka 'nei', og det havna ei søt lita fil i Papirkurven :smile:

 

Jeg var ikke nysgjerrig nok til å sjekke den nærmere, men skulle gjerne visst hvordan man enkelt kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...