Gå til innhold

Hjelp til prisbedømming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

knutinh:

Man får en PC som gruser den du skal selge til 5000 kr. Ny i dag..

og ja.. da har jeg regna med en 19" CRT (1600 kr.) og fargeskriver (400 kr.)

Aopen midi kab -> 400 kr.

Hovedkort -> 500 kr.

Duron 1,6 GHz -> 300 kr.

256 Mb minne -> 450 kr.

80 GB harddisk -> 550 kr.

CD-brenner -> 300 kr.

Radeon 9200 -> 600 kr.

hadde jeg vært på utkikk etter en ok server så hadde jeg kanskje gitt 1500 kr. for den PCen din ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

hva jeg ville gitt om jeg skal anslå verdien på tingene idag:

cpu: 100,-

hk: 200,-

ram: 150,-

skjermkort: 150,-

skjerm: 700,-

kabinett: 150,-

harddisk: 250,-

brenner: 100,-

dvd-rom 150,-

printer: 150,-

= 2100,- sånn omtrent, men på qxl kan du godt få endel mer... finnes mange naive kjøpere

Lenke til kommentar

Ikke akkurat noe sprek maskin nei

men 5000 kr for den gamle vraket er vel på grensen til svindel ja..

Folk som ikke følger med på data, tror nok at prisen på utstyr holder seg bedre enn den i virkeligheten gjør....

Faktum er vel at utiklingen går veldig fort og da sier det seg selv om prisen går fort ned...

Et eksempel er vel dette: En pc som i dag koster 10000 og ikke oppgrades, vil nok muligens falle 50% i pris på ett år, kommer litt annpå... Så hvis man har en pc i tre år uten å gjøre noe oppgraderinger så vil den selvsagt verdien synke nesten som en stein i havet...

Min forrige pc hadde også AMD T-Bird, men det var en 1Ghz versjon, tilsvarende ram, i begynnelsen, siden mer, mye bedre skjermkort, samme harddisk osv. Makan til trøskverk skulle man lete lenge. Av artighets skyld så prøvde jeg å overklokke den med den følge at både hovedkort og cpu gikk den veien høna sparker.

Forresten var det den mest ustabile maskinen jeg har hatt, makan til trøskeverk..

Så en plass mellom 2-3000 kr er vel realistisk...

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget til folk. Men å si at en pc er verdt 500,- når en kurant dvd-rom koster noen hundre i seg selv ser jeg på som useriøst...

Akkurat, en kurrant dvd rom koster et par hundre. Det betyr at din dvd rom som er brukt og uten garanti er verdt null og nix.

Du sier at tilsvarende maskin kommer på 7000 hos komplett, greidt nok. Men hadde du hatt 7000 kroner å handle for ville du ikke valgt en tilsvarende maskin. Prøv å sett opp en maskin til 7000 kroner og se hva du får. Så kan du sammenligne de to, og se hvilke av disse du ville hatt.

Du kan ikke beregne prisen på en såpass gammel maskin med tilsvarende nytt, fordi noe av teknologien ikke er i bruk lengere og dermed overpriset.

billigste dvd-rom koster 341,- på komplett. Hvis jeg skulle kjøpe en pc og hadde valget mellom å få med en brukt 16/40 pioneer dvd-rom eller kjøpe en 16/48 no-name til 341,- istedet så hadde faktisk den brukte hatt omtrent samme verdi for meg. Selvfølgelig ville jeg prøve å prute den ned (som jeg prøver med alt jeg kjøper). Men å få den ferdig installert, sonefri og uten ekstra pes/porto med en butikk er litt mindre pes.

De 7.000,- jeg refererte til var ikke nøyaktig samme komponenter (som ville vært dumt) men billigst mulig oppdatert pc. Dvs duron 1600 er det billigste du får. Like mye ram som jeg har etc. Det som trekker prisen mye opp er at en 19" crt og HP printer og sånt koster penger som man ofte ikke tenker over. Men vil du ha det må du tross alt ut med noe.

Jeg ser at stemninga her er ganske negativ og vurderer derfor å gå ned noe på prisen.

mvh

Knut Inge

Hvis du tror at du kan sammenligne helt nye komponenter med oppgraderingspotensiale og din totalt utdaterte pc, så tar du feil. Eneste som kunne få meg til å kjøpe den der, var hvis jeg var på desperat jakt etter en filserver. Da ville jeg betalt ca. 6-700,- for den, MAKS.

Lenke til kommentar

Kan vel nesten konkludere med at å selge en så gammel pc ikke har mye for seg, med mindre man vil lure en naiv stakker. Kan jo også si at bruksverdien til en slik pc sansynligvis er mye mye større enn den reelle salgsverdien. Om du ikke kan finnen noe å bruke den til, gi den bort uten skjerm til noen du er glad i! Verdien av å gjøre dette er sansynligvis mye større enn den bittelille slumpen noen kan være villig til å betale for den :) .

Lenke til kommentar

"vurderer å gå noe ned prisen" .... :nei: eks: duron 1600 er det billigste han fant. 800 mhz er halvparten så bra. Altså halve prisen. Minus alle årene den er brukt, 50% avslag av halve prisen igjen. Da er vi vel nede i 75kr.

Dette regnestykket kan jeg ta på alle komponentene og så komme med en nogenlunde pris som noen kanskje kunne tenke seg å gi.

Tror ikke trådstarter vet hvor mye bedre nye "dårlige" produkter faktisk er i forhold til de han skal selge.

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget til folk. Men å si at en pc er verdt 500,- når en kurant dvd-rom koster noen hundre i seg selv ser jeg på som useriøst...

Akkurat, en kurrant dvd rom koster et par hundre. Det betyr at din dvd rom som er brukt og uten garanti er verdt null og nix.

Du sier at tilsvarende maskin kommer på 7000 hos komplett, greidt nok. Men hadde du hatt 7000 kroner å handle for ville du ikke valgt en tilsvarende maskin. Prøv å sett opp en maskin til 7000 kroner og se hva du får. Så kan du sammenligne de to, og se hvilke av disse du ville hatt.

Du kan ikke beregne prisen på en såpass gammel maskin med tilsvarende nytt, fordi noe av teknologien ikke er i bruk lengere og dermed overpriset.

billigste dvd-rom koster 341,- på komplett. Hvis jeg skulle kjøpe en pc og hadde valget mellom å få med en brukt 16/40 pioneer dvd-rom eller kjøpe en 16/48 no-name til 341,- istedet så hadde faktisk den brukte hatt omtrent samme verdi for meg. Selvfølgelig ville jeg prøve å prute den ned (som jeg prøver med alt jeg kjøper). Men å få den ferdig installert, sonefri og uten ekstra pes/porto med en butikk er litt mindre pes.

De 7.000,- jeg refererte til var ikke nøyaktig samme komponenter (som ville vært dumt) men billigst mulig oppdatert pc. Dvs duron 1600 er det billigste du får. Like mye ram som jeg har etc. Det som trekker prisen mye opp er at en 19" crt og HP printer og sånt koster penger som man ofte ikke tenker over. Men vil du ha det må du tross alt ut med noe.

Jeg ser at stemninga her er ganske negativ og vurderer derfor å gå ned noe på prisen.

mvh

Knut Inge

Det er jo fordi du ikke har tatt deg litt tid se feks mamoz, dette var den første websiten jeg prøvde, og fant en pc som er bedre en din for 3000. (ok noe er dårligere, men de som kjøper en så utdatert pc bruker den til "kontoroppgaver" uansett).

Det hjelper ikke om alt er "dyrt" å kjøpe nytt når halparten er uinterresant uansett, solgte en pc med omtrent samme specs, bare mye mer ram for 5k for snart to år siden, det var en bra pris da, å ta 5k nå er meningløst, en tusenlapp kanskje, eller maks to.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...