Gå til innhold

Hjelp til prisbedømming

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge pcn min og lurte på hvor mye jeg skal kreve?

Inneholder:

AMD thunderbird 800MHz

256MB pc-133 ram

45GB harddisk

ABIT KT7a hovedkort

40/16x cd-rom/dvd-rom

8x cd-r(w) brenner

diskettstasjon

Aopen miditower med strømforsyning

Creative 3d-blaster geforce ddr

10/100mbit nettverkskort

optisk mus + tastatur

Nec 19" crt skjerm

HP deskjet 710c fargeskriver

nødvendige kabler

Jeg prøvde å taste inn utstyret på komplett.no og kom frem til 7.000,- for tilsvarende utstyr (dvs rimelig 19" skjerm, HP printer, billigste prosessor/hovedkort/ram, etc). Er 5.000 da en ublu pris (1500 for skjerm, 500 for printer og 3000 for pcn f.eks)

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker deg om og ser hva du faktisk får for 5000 kroner, så ser du nok at det er en svært ublu pris.

Selve datamskinen er ikke verdt mer enn 500 - 1000 kroner, MAKS.

1500 kroner for en brukt 19" skjerm er omtrent det du betaler for en ny en. Så maks 1000 for den.

Så maks 2000 for alt, vil jeg si.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
utdyp...

Ok, la oss plukke maskinen din fra hverandre.

AMD thunderbird 800MHz - gammel, treig

256MB pc-133 ram - lite ram, treig ram

45GB harddisk - liten harddisk, sannsynligvis ikke den raskeste man får tak i

ABIT KT7a hovedkort - et par år gammelt, hvis jeg ikke tar helt feil..

40/16x cd-rom/dvd-rom - helt kurant, ikke verdt særlig mye

8x cd-r(w) brenner - vi har vel kommet opp i 52x brennere nå, og de koster et par hundrelapper

diskettstasjon - 1% som trenger

Creative 3d-blaster geforce ddr - knuskgammelt

10/100mbit nettverkskort - kommer integrert på de fleste nyere hovedkort

optisk mus + tastatur - merke? Trust? Logitech? Microsoft?

Nec 19" crt skjerm - max oppløsning og oppdateringsfrekvens?

HP deskjet 710c fargeskriver - ny blekkskriver koster 3-400kr, uinteressant for svært mange

nødvendige kabler - en selvfølge

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gitt så mye for det der...

Isolert sett er nok delene kanskje verd så mye, men til alt annet enn små-smurfing og kontorbruk (med eldre software) er denne rett og slett ubrukelig. Problemet er nok at det finnes en drøss med sånne gamle maskiner rundt om, og mange bedrifter gir de bare bort til de som gidder å ta imot...

Men for all del; har du litt flaks kan det jo hende du finner en som har bruk for den (til å legge kabal eller .no)

Lenke til kommentar
utdyp...

Ok, la oss plukke maskinen din fra hverandre.

AMD thunderbird 800MHz - gammel, treig

256MB pc-133 ram - lite ram, treig ram

45GB harddisk - liten harddisk, sannsynligvis ikke den raskeste man får tak i

ABIT KT7a hovedkort - et par år gammelt, hvis jeg ikke tar helt feil..

40/16x cd-rom/dvd-rom - helt kurant, ikke verdt særlig mye

8x cd-r(w) brenner - vi har vel kommet opp i 52x brennere nå, og de koster et par hundrelapper

diskettstasjon - 1% som trenger

Creative 3d-blaster geforce ddr - knuskgammelt

10/100mbit nettverkskort - kommer integrert på de fleste nyere hovedkort

optisk mus + tastatur - merke? Trust? Logitech? Microsoft?

Nec 19" crt skjerm - max oppløsning og oppdateringsfrekvens?

HP deskjet 710c fargeskriver - ny blekkskriver koster 3-400kr, uinteressant for svært mange

nødvendige kabler - en selvfølge

Jeg ser poenget til folk. Men å si at en pc er verdt 500,- når en kurant dvd-rom koster noen hundre i seg selv ser jeg på som useriøst...

Faktum er at skal du kjøpe det nærmeste du kommer nytt på komplett så kom (jeg) fram til 7.000! Det innebærer en raskere prosessor (duron 1600) men ellers omtrent samme specs!

Delene er ikke siste skrik, men til å kjøre winXP, office 2k, divx, enkle spill så har jeg faktisk ingen problemer som helst! Det går så det suser. Alternativet for dem jeg henvender meg til er ikke å luske rundt på et hardwareforum og kjøpe opp en og en del til best mulige pris og så vite om de passer sammen. Alternativet er å kjøpe en annen komplett pc m skjerm/skriver ny eller brukt.

Jeg har forresten et dempekabinett i tre med vifter, sota plexidør og dempematter å legge med/selge hvis noen har lyst på.

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget til folk. Men å si at en pc er verdt 500,- når en kurant dvd-rom koster noen hundre i seg selv ser jeg på som useriøst...

Akkurat, en kurrant dvd rom koster et par hundre. Det betyr at din dvd rom som er brukt og uten garanti er verdt null og nix.

Du sier at tilsvarende maskin kommer på 7000 hos komplett, greidt nok. Men hadde du hatt 7000 kroner å handle for ville du ikke valgt en tilsvarende maskin. Prøv å sett opp en maskin til 7000 kroner og se hva du får. Så kan du sammenligne de to, og se hvilke av disse du ville hatt.

Du kan ikke beregne prisen på en såpass gammel maskin med tilsvarende nytt, fordi noe av teknologien ikke er i bruk lengere og dermed overpriset.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Akkurat, en kurrant dvd rom koster et par hundre. Det betyr at hans dvd rom som er brukt og uten garanti er verdt null og nix.

Du sier at tilsvarende maskin kommer på 7000 hos komplett, greidt nok. Men hadde du hatt 7000 kroner å handle for ville du ikke valgt en tilsvarende maskin. Prøv å sett opp en maskin til 7000 kroner og se hva du får. Så kan du sammenligne de to, og se hvilke av disse du ville hatt.

Du kan ikke beregne prisen på en såpass gammel maskin med tilsvarende nytt, fordi noe av teknologien ikke er i bruk lengere og dermed overpriset.

:yes::yes:

Lenke til kommentar

Akkurat, en kurrant dvd rom koster et par hundre. Det betyr at din dvd rom som er brukt og uten garanti er verdt null og nix.

billigste dvd-rom koster 341,- på komplett. Hvis jeg skulle kjøpe en pc og hadde valget mellom å få med en brukt 16/40 pioneer dvd-rom eller kjøpe en 16/48 no-name til 341,- istedet så hadde faktisk den brukte hatt omtrent samme verdi for meg. Selvfølgelig ville jeg prøve å prute den ned (som jeg prøver med alt jeg kjøper). Men å få den ferdig installert, sonefri og uten ekstra pes/porto med en butikk er litt mindre pes.

De 7.000,- jeg refererte til var ikke nøyaktig samme komponenter (som ville vært dumt) men billigst mulig oppdatert pc. Dvs duron 1600 er det billigste du får. Like mye ram som jeg har etc. Det som trekker prisen mye opp er at en 19" crt og HP printer og sånt koster penger som man ofte ikke tenker over. Men vil du ha det må du tross alt ut med noe.

Jeg ser at stemninga her er ganske negativ og vurderer derfor å gå ned noe på prisen.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Satte raskt sammen et system på PcUtstyr.no, og det ble seende slik ut:

Hadde du hatt et lignende system, ville jeg tro at bruktprisen ville ligget på ca. 4000; altså 60% av ny pris... Syns du bør prise deg derfra

1x Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

1x AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED

1x Corsair Value S PC2700 DDR-DIMM 256MB Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5

1x Western Digital Caviar 80GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

1x Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 64MB DDR AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail

1x Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in Bulk (DVD-120S)

1x LG CD-brenner IDE 52x/32x/52x Hvit Intern Bulk

1x Logitech OEM Internet Keyboard (Norsk) Tastatur PS-2, Bulk

1x Logitech Click! Optisk Mus USB, Retail

1x HP DeskJet 3550, 2400*1200dpi Blekkskriver, A4, PhotoREt III

1x Hansol 19" CRT 920P TCO-99 Skjerm

1x Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

Sum: 6.667,00

inkl mva.

btw: Denne PCen er vel ca. 3x +/- raskere enn den du skal legge ut for salg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...