Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

deling av linje

Anbefalte innlegg

Sitter på NExtgentel linje bak en NETOPIA ruter og deler linja me

samboer via en HUB. Problemet er at han struper hele linja med

nedlasting. Jeg har forsøkt å tweake makshastighetene i Shareaza på maskina hans, men til ingen nytte. Jeg har så forsøkt å plugge om på ledningene i HUBen uten at det spilte noen rolle¨heller.

Hvorfor får hans maskin prioritet på hastigheten, har det noe med de "lokalt angitte IP adresser" å gjøre? Eller er det noe annet jeg kan gjøre for å fordele linja mer rettferdig?

litt noob spørsmål sikkert for dere ITingeniører der ute, men nettverk

ER vanskelig da.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsøkt å tweake makshastighetene i Shareaza på maskina hans, men til ingen nytte

Hm. Trodde de fleste sånne program kunne gjøre det...

eg har så forsøkt å plugge om på ledningene i HUBen uten at det spilte noen rolle¨heller.

Det er ikke så rart - en HUB er kun for å få kontakt mellom flere hoster/maskiner og har ingen mulighet for noe trafikk management.

har det noe med de "lokalt angitte IP adresser" å gjøre?

Nei. IP adresser brukes kun til å adressere trafikk, du trenger noe som kan prioritere trafikken - gjerne basert på adresser eller tjenester.

En måte å prioritere trafikken på er å innføre QoS - Quality of Service som gir noen trafikk prioritet fremfor annen trafikk - men det er ikke så veldig enkelt å få til. Les denne tråden her for å vite mer om dette.

Jeg anbefaler at du bytter til et nedlastingsprogram der du har muligheten for å bestemme bruk av båndbredden bedre.

I forumet for programvare, her, så finner du nok mer info om hvilke programmer som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...