Gå til innhold

Seagate lager ulyder

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt en Seagate Barracuda 7200.7 120 GB. Jeg har opplevd at den har lagd en skjærende pipelyd, og en annen mer brummende lyd. Disken funker som den skal, men disse lydene gir ikke akkurat et godt inntrykk. Opplevde aldri noe liknende med min gamle IBM Deskstar.

Har lest at andre har hørt disse ulydene også. Bør jeg bytte disken, eller leve med det?

B.R.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to Seagate Barracuda V 60 GB. I hvert fall én av disse (jeg har ikke giddet å teste dem hver for seg) lager det jeg ville kalle ulyd ved oppstart. Ikke umulig at det er samme lyd.

En kamerat av meg har samme type disk, og han har også en "ulyd" ved oppstart.

Jeg har hatt mine i omtrent et år, og de kjører uten problemer. Lyden har vært der fra første dag.

Jeg har også en 7200.7 120 GB S-ATA som ikke har noen slik lyd.

Kanskje du kunne høre med butikken der du kjøpte dem?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde bl.a. "Acoustical spin-down test" via SeaTools Online, da fikk jeg følgende beskjed: "Drive spin-down failed."

Det er for øvrig en SATA-disk jeg har (via et Sunsway kontrollerkort).

Ulydene jeg snakket om er der ikke konstant, men har oppstått ved noen anledninger.

B.R.

Lenke til kommentar

Det er forresten også noen vertikale "riper i lakken" på det svarte materialet som utgjør alle sidene (veggene) på disken. Dette bryr jeg meg egentlig ikke så mye om og kan kanskje være fra fabrikken, men gir allikevel et litt dårlig inntrykk.

Vet ikke om jeg har noe grunnlag for å bytte den siden den tross alt fungerer ... Kjøpte den på Kompletts butikk i Oslo.

B.R.

Lenke til kommentar
Får dere også feilmelding på denne testen?

SeaTools Online Acoustical Spin Down Test

Started at 8:57:30 PM on 2/29/2004.

Spinning down drive: Secondary IDE Channel : ST3120026AS

Serial Number: XXXXXXXX

Capacity: 120.03 GB

Drive spin-down complete.

-----------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Rart at testen ikke funker hos meg. Det kan kanskje være noe med programmet og ikke selve harddisken?

Sendte en mail til Seagate, men fikk bare et ufattelig meningsløst svar:

"Hello. I have heard some unwanted noises from the disk and therefore tried

out SeaTools Online "Acoustical Spin Down Test". When I tried the test I

got this message: "Drive spin-down failed."

Why does it fail?"

Svar:

"There is nothing that can be done to stop the noise."

Neste gang jeg skal kjøpe disk blir det nok ikke Seagate ...

B.R.

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med mine Seagate, og jeg har heller ikke hørt annet fra mine to kamerater med Seagate, men svaret du fikk er kanskje ikke det beste jeg har sett...

Selv om de forsåvidt kommer med et slags svar på det du vel egentlig spør om, hadde nok i hvert fall jeg sendt dem en ny mail og (på en høflig måte) bedt om utdypende svar.

Hva med butikken der du kjøpte disken?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg beholder disken uansett. Har ikke hørt noe mer til ulydene heller - skulle det bli et stort problem så får jeg ta med disken til butikken. Den fungerer jo som den skal, så jeg har vel egentlig ingen grunn til å klage nå. Dog er det litt merkelig at jeg får feilmelding på testen. Men det skal jeg klare å leve med.

B.R.

Lenke til kommentar

Henta min 7200.7 120gb ATA på posten i dag og den lager svake jobbelyder innimellom og en gang i blant en litt mer lys pipelyd.

Har hørt at flere har hatt det slikt med sine disker. Kan jeg sende den tilbake til mpx.no på grunnlag av lydene? Er det ikke stor sannsynlighet at lydene finnes på andre disker også? :roll:

Endret av alansmith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...