Gå til innhold

Radeon 9550 fra ATI?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det virkelig behov? Vi har jo 9600 SE til denne bruken.

Joda, men jo flere kort, jo mer forvirrende => jo større sannsynlighet for at du og jeg driter på draget og kjøper et kort som ikke er verdt dritten det er laget av engang.

 

 

Evt at ATI skal ha enda et billigs søpletilbud til de store OEMene når de skal lage PCer til Elkjøp, Expert, Obs! osv osv. Store ord med 256MB minne på skjermkortet, men de "glemmer" å nevne at kortene er nesten like trege som sirup i januar. Ikke uvanlig med 256MB FX5200SE i en PC til 10k+... Løp og kjøp !

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Håper dette blir lagd for PCI Express 16x, så ikke agp porten blir noen flaskehals :roll:

AGP-porten er jo per i dag ikke noen flaskehals !

Skal du jammen ikke være for sikker på med slike panserkort... :p

Det var nok litt ironi inni bildet, når han sa det

Nei, det var faktisk ikke noe ironi (hvis "han" = meg).

 

Man fikk nesten ingen ytelseøkning når man gikk fra 4xAGP til 8xAGP for ca et år siden, og det er knapt noen forskjell på 4x og 8x selv med dagens kort. Raskt grensesnitt hjelper kun når det skal brukes veldig mye tekstruer slik at grafikkminnet blir for lite. Dvs. at hvis man kjøper et av dages råeste 128 MiB-grafikkort og kjører dagens mest teksturrike spill så kan man få litt forskjell i de høyeste oppløsningene og med AA/AF. Men om man kjøper 256 MiB-utgvene av kortet så vil forskjellen forsvinne nesten helt selv i høyeste oppløsning og med AA/AF og de mest teksturrike spillene. Dvs. svært få har bruk for 8xAGP eller 16xPCI-Express ennå. Kanskje 16xPCI-Express ikke vil få noen ytelsefordel over 8xAGP i nye spill før i 2005/2006.

 

De raskeste kortene I fjor var det 128 MiB grafikkminne som var mest populært, mens 256 MiB ser ut til å bli mer eller mindre standard i løpet av året. Denne økningen i minne vil gjøre raskere grensesnitt (8xAGP og 16xPCI-Express) ennå mindre viktig.

Lenke til kommentar

 

Man fikk nesten ingen ytelseøkning når man gikk fra 4xAGP til 8xAGP for ca et år siden, og det er knapt noen forskjell på 4x og 8x selv med dagens kort. Raskt grensesnitt hjelper kun når det skal brukes veldig mye tekstruer slik at grafikkminnet blir for lite. Dvs. at hvis man kjøper et av dages råeste 128 MiB-grafikkort og kjører dagens mest teksturrike spill så kan man få litt forskjell i de høyeste oppløsningene og med AA/AF. Men om man kjøper 256 MiB-utgvene av kortet så vil forskjellen forsvinne nesten helt selv i høyeste oppløsning og med AA/AF og de mest teksturrike spillene. Dvs. svært få har bruk for 8xAGP eller 16xPCI-Express ennå. Kanskje 16xPCI-Express ikke vil få noen ytelsefordel over 8xAGP i nye spill før i 2005/2006.

Det er andre fordeler med PCIe enn høyere båndbredde. Det skal visnok gi 10-20% ytelse forbedring "out of the box".

 

AF bruker forresten ikke ekstra minne.

Lenke til kommentar
Det er andre fordeler med PCIe enn høyere båndbredde. Det skal visnok gi 10-20% ytelse forbedring "out of the box".

10-20% bedre ytelse i hva, og under hvilke test-betingelser, og med hvilket kort?

 

Jeg tipper det er snakk om "ytelse" i form av båndbredde-tester på enorme teksturer på høy oppløsning og AA. (ok ikke AF). Dvs. at de 10-20%'ene neppe er representable for FPS-målinger i vanlige spill i vanlige oppløsninger (1280x1024) og uten AA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...