Ursa Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) HEI! Nå er jeg Sekunder fra å bli FULLSTENDIG og permanent forbannet!!!!!!!! Jeg har sittet i TO FORBANNEDE timer og loddet en helt vanlig XLR-plugg!!!!!!!! Og hva skjer???? JO SELVFØLGELIG Så SMELTER pluggen og alt er forgjeves!!!! Det verste er at jeg kunne fått loddinga gratis fra butikken, MEN NEI FOR f*** jeg tenkte "hmm... kanskje jeg til og med LÆRER noe underveis! HURRa så gøy det hadde vært ja" Jeg betalte fokkings 200 forbannede kroner for pluggene og ledninga, og så ligger de her i en pøl med alt for masse loddetinn som ikke ville feste seg, en bøyd lodde-varme-dritt og noe plastikk som tilsynelatende ikke tålte presset. Jeg blir så forj***** forbanna..... Det jeg egentlig lurer på: kan noen MED BILDER vise åssen man lodder?! Jeg holder på å bli rablende sprø her jeg sitter i loddetåka..... Og det verste er at jeg VEIT jeg gjør det på feil måte..... Det er jo INGEN som klarer å få 4 stk ting til å møtes med stor presisjon på en gang her i verden? (Ledning, loddebolt, loddetinn tilføres loddebolt OG ikke minst festet til ledninga, 4!!! Ting altså) På forhånd tusen takk for hjelpen. Jeg veit ikke hva jeg skulle gjort uten overklokking.no. edit: skulle bare legge til at jeg plutselig bare ble helt rolig igjen.... hjalp å få raseriet ut på en tekst. Håper ikke tråden blir stengt... Det må stå her det som står.... Et skrekkeksempel til folk som prøver å være "sjølstendig" ved å lære absolutt alt fra scratch. Endret 29. mars 2004 av Ursa Lenke til kommentar
Bach Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 http://www.overklokking.no/guides/loddeguide/index.html Kjøpte meg en liten tvinge som fungerer veldig bra til å holde fast pluggen. Loddetinnet pleier jeg å snurre rundt en ledig lillefinger. Legg tinn på ledningen først så trenger du ikke å holde bolten på loddestedet så lenge. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 1: Tre den isolasjonshylsen inn på kabelen... 2: Ta loddebolten i den ene hånden og loddetindet i den andre. Varm en og en pinne på xlr-pluggen opp og fyll det hullet med lodde tinn. 3: avisoler kabelen 4: hold loddebolten inntill en pinne i ca 2 sekunder, så dytter du kabele inn i hullet hvor loddetinnet er flytende. Ta bort lodde bolten og blås moderat på pluggen i 2-5 sekunder. Da sittern Gjenta dette 3 ganger... Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du får trøste meg ded at det var veldig god morgen underholdning å lese det lille lodde eventyret ditt Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du får trøste meg ded at det var veldig god morgen underholdning å lese det lille lodde eventyret ditt haha så sant så sant... satt her å forestilte meg lodde-missionet ditt i huet... meget morsomt Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hehe,m litt underholdene ja Lykke til ! LOZER Lenke til kommentar
DreamTime Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Har loddet noen hundre XLR-plugger nå (har jobbet på hobbybasis i mange år som lydtekniker, og også noen måneder som proff), og kan gi følgende fremgangsmåte: UTSTYR: 1. Kjøp deg noe loddevann. Har funnet ut at dette letter arbeidet BETYDELIG. Det er egentlig uttynnet (salt?)syre. Du får kjøpt dette på jernvarehandelen eller hvor loddeutstyr selges. Spør bare etter loddevann, da vet de hva det er. Det finnes små flasker med en plast-børste/pensel fast på innsiden av lokket, disse er å foretrekke. Det gjør det lettere å legge det på flatene som skal loddes. 2. Loddebolt ca. 30-50W. Jo sterkere bolt, jo viktigere er det at du holder den KORTEST MULIG på pluggen, ellers smelter plasten som du opplevde. Bolten bør ha en spiss som et skrujern (ikke nål eller syl), det er best for denne teknikken jeg skal beskrive. 3. Loddetinn. Mange foretrekker loddetinn med en kjerne av loddepasta. Jeg bruker rent tinn, da pastaen legger igjen et brent lag på bolten, og av og til fordamper den ikke, så loddingen ikke sitter. Bruker du loddevann, renser det kontaktflatene godt nok. 4. Hobby-skrustikke/3. arm. Finn en liten skrustikke eller lignende til å holde pluggen under loddingen. Da trenger du bare å holde ledningen og loddebolten. FREMGANGSMÅTE: 1. Avisolèr ledningen. Ikke avisolèr mer en nødvendig! 5mm holder lenge. Samle de individuelle trådene i hver leder for seg og snurr dem sammen til en "pølse": OBS! Om det mellom kobbertrådene (Eller hva nå mettall trådene er laget av) er tråder av plast/bomull eller lignende, må disse fjernes. De legger igjen et belegg på bolten og loddestedet... 2. Dypp de avisolerte kobberlederene i loddevannet. Det gjør ingenting at plasten kommer nedi. IKKE ta på lederene med loddevann. Det er etsende, og fettet fra fingrene vil hindre tinnet å trenge inn mellom trådene! 3. Varm loddebolten og smelt en passe stor dråpe med loddetinn på den: 4. Legg hver leder på tinndråpen på loddebolten. Loddevannet fordamper med et fres, og tinnet trekker inn i ledningen med kapillær effekten. Tre så endestykket til pluggen og den 'isolasjonshylsen' på kabelen... 5. Sett pluggen i stikka. Pensle godt med loddevann på loddeflatene. Fyll så kontaktflaten på pluggen med tinn til loddevannet har frest bort: IKKE bruk varmlodding, da plasten i pluggen ikke tåler det. Etterhvert som du får trening, kan du la være å legge tinn på pluggen, og nøye deg med loddevannet. Tinnet på ledningen er i de fleste tilfeller tilstrekkelig til å feste godt nok. Har likevel noen ganger opplevd at det løsner, så til du har loddet noen-å-femti plugger kan du gå for å legge tinn på pluggen også.... 6. Legg de fortinnede lederene på plass. Å legge på plass og lodde en og en leder er enklest. Legg så spissen på bolten på den fortinnede ledningen, ikke pluggen, inntil tinnet smelter, og ledningen glir inn i tinnet på pluggen. Ta bort loddebolten, men hold ledningen på plass til tinnet har størknet. Øvelse gjør mester, men det skal ikke være så vanskelig å få til. Lykke til! PS: Beklager kvalitet på bilder, hastejobb i Paint... Endret 29. mars 2004 av DreamTime Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 TUSEN takk for svarene... Nå blir kablene fixa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå