Gå til innhold

Forskjeller mellom MiniDisc og CD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hi-md høres spennende ut ja. ivertfall med tanke på at samme spiller mest sansynlig kan brukes om en ekstern "diskettstasjon" som dukker opp i rett vindu bare en plugger inn enheten i usb kontakten. løser problemet som var med de tidlige zip enhetene, du måtte ha med driver disken utenom.

 

lurer på hvor lange tid det tar før en smart person lager en hi-md spiller som også kan lese mp3 filer fra disken ;) (sony sit magicgate system er litt slitsomt for å si det mildt!)

Lenke til kommentar

Min mening er iallefall at MD er mer "skikkelig". Sony sine spiller holder en høy kvalitet i motsetning til mange mp3 spillere. Må imidlertid heller ikke sammenlignes med billige spillere.

 

De dyreste modellene er slanke og lekre! :D

 

Når det gjelder selve lageringen så kan jeg ikke si at en spiller med harddisk frister, fordi disse blir litt for store. Med MD har man "ubegrenset" med plass og diskene er lette å oppbevare sikkert. :-)

Lenke til kommentar
Hva er det dere er så opptatt av MD-er for? Flashminne overgår de jo i aller høyeste grad. Det finnes jo ikke fordeler med MD så vidt jeg kan se...

Du skal på langtur i fjellet uten laptop og vil gjerne ha med store mengder musikk, hva gjør du?

 

Med 128MB MP3-spiller:

 

Du kjøper en ekstra MP3-spiller, og svir masse penger på det. Evt. må du kutte ut noen av sangene, noe du ikke er glad for.

 

Med MD-spiller:

 

Du kjøper en 5-pack med MD-plater (99,-) og kopierer all musikken over i grei kvalitet.

 

 

Det _jeg_ ikke skjønner, er hvorfor folk bruker discman og bærbare CD-spillere. Altfor store og klumpete, og har ikke _så_ mye bedre lydkvalitet enn en god MD-spiller.

 

 

 

PS: Atrac3 kutter på 18Hz og 18KHz.

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
Hva er det dere er så opptatt av MD-er for? Flashminne overgår de jo i aller høyeste grad. Det finnes jo ikke fordeler med MD så vidt jeg kan se...

Bortsett fra en 1Gig flash-minnebrikke koster ca 2500kr i motsetning til HiMD-diskene som har en antydet pris på 90,- ?

 

JA du må selvsagt ha en HiMD spiller som koster X antall tusen, men det er grisekjekt for folk som hører på mer enn akkurat topp 20 og kunne bytte medium raskt og billig.

 

Mange av dagens MP3-spillere, enn hvor søte og små de er, kan man ikke bytte minnebrikke på i det hele tatt, så det er vel egentlig ikke noe sammenligningsgrunnlag.

 

Hvis HiMD spillerene kan spille MP3 og kan leses/skrives til som om det var en harddisk så er det slett ikke umulig at jeg må ha en slik :-)

Lenke til kommentar
Du skal på langtur i fjellet uten laptop og vil gjerne ha med store mengder musikk, hva gjør du?

 

Med 128MB MP3-spiller:

 

Du kjøper en ekstra MP3-spiller, og svir masse penger på det. Evt. må du kutte ut noen av sangene, noe du ikke er glad for.

Åja, hvis man først skal måtte kjøpe alt utstyret, så hadde jeg kjøpt en iPod (svidd av masse penger, muligens) (noe jeg allerede har kjøpt meg) på 30GB, og du hadde hatt musikk i 400timer.

 

Skulle du hatt musikk i 400 timer med en vanlig MD måtte du hatt bortimot 400 MD-er med deg... :)

Lenke til kommentar
Du skal på langtur i fjellet uten laptop og vil gjerne ha med store mengder musikk, hva gjør du?

 

Med 128MB MP3-spiller:

 

Du kjøper en ekstra MP3-spiller, og svir masse penger på det. Evt. må du kutte ut noen av sangene, noe du ikke er glad for.

Åja, hvis man først skal måtte kjøpe alt utstyret, så hadde jeg kjøpt en iPod (svidd av masse penger, muligens) (noe jeg allerede har kjøpt meg) på 30GB, og du hadde hatt musikk i 400timer.

 

Skulle du hatt musikk i 400 timer med en vanlig MD måtte du hatt bortimot 400 MD-er med deg... :)

Snakket ikke om at man først måtte kjøpe utstyret, men det faktum at du ikke kan utvide minnet på en vanlig MP3-spiller. Dessuten er det en liten forskjell på flashdiskbaserte MP3-spillere, og harddiskbaserte ditto... ;)

 

 

btw: Hva med pris/MB. Har ikke det litt å si?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet kan du bytte ut selve lagringsenheten på en Creatvice Muvo. Jeg har foreløpig bare 128MB.

 

Pris per MB, ja, men da er det jo ikke tvil. Da er det vel harddiskbaserte "MP3-spillere" som er billigst.

Lurer på om man snart får "MP3-spillere" som takler DVD-er snart.

 

"MP3-spiller" pga at de som oftest kan spille mer enn bare MP3-er :)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet kan du bytte ut selve lagringsenheten på en Creatvice Muvo. Jeg har foreløpig bare 128MB.

 

Pris per MB, ja, men da er det jo ikke tvil. Da er det vel harddiskbaserte "MP3-spillere" som er billigst.

Lurer på om man snart får "MP3-spillere" som takler DVD-er snart.

 

"MP3-spiller" pga at de som oftest kan spille mer enn bare MP3-er :)

Det finnes jo mer enn bare Creative Muvo på markedet... Dessuten er en ny minnebrikke veldig dyr.

 

 

Ang. pris:

 

 

Pris/MB @ MD-plater:

 

99,- kr for 5 stk. SONY, høy kvalitet:

99/5=19,8kr. per stk.

19,8/120MB=

0,165kr/MB

 

69,- kr for 5 stk. TDK, egentlig ingen forskjell:

69/5=13,8kr. per stk.

13,8/120MB=

0,115kr/MB

 

Pris/MB @ Flashbasert MP3-spiller m/128MB:

 

Regner med at spilleren koster ca. 1000 kr, noe som hverken er dyrt eller billig

1000/128MB=

7,8kr/MB

 

 

Pris/MB @ iPod 20GB:

 

3799/20 000MB=

0,19kr/MB

 

Ser ut til at MD er billigst hvis man ser bort ifra prisen for selve spilleren.

Lenke til kommentar
Pris/MB @ MD-plater:

0,165kr/MB

 

Pris/MB @ iPod 20GB:

0,19kr/MB

 

Ser ut til at MD er billigst hvis man ser bort ifra prisen for selve spilleren.

Ikke for å være respektøs, for det var et fint regnestykke, men du kan ikke fremstille det slik! Der går du jo ut i fra at vedkommende har en MD-spiller. Og hvis man skal gå ut ifra det, kan man like gjerne gå ut ifra at vekommende har en "MP3-spiller" også. Og da blir regnestykke slik;

 

Pris/MB @ MD-plater:

0,165kr/MB

 

Pris/MB @ iPod 20GB:

0,00kr/MB

Lenke til kommentar

Oki.

 

Hvis jeg tar med kjøpspris på selve MD-spilleren:

 

Tar utgangspunkt i en Sony MZN510S til 1495,-. Det finnes enda billigere MD-spillere, men disse har langt fra like god kvalitet.

 

20 MD-plater @ 69,-:

69/5=13,8/stk.

13,8*20= 276kr.

276+1495=1771kr.

1771/2400MB=0,73kr/MB.

 

100 MD-plater @ 69,-:

69/5=13,8/stk.

13,8*100= 1380kr.

1380+1495=2875kr.

2875/12000MB=0,23kr/MB.

 

 

Ble litt dyrere nå, ja, men er fremdeles ganske langt ifra prisen på flashbaserte MP3-spillere.

 

En ting å tenke på er det at minnet kan ikke byttes ut i en iPod, slik at hvis du skulle gå over 20GiB, må du slette noe. Med en MD-spiller kan du bare kjøpe en pakke med MD-plater. Er litt greit å tenke på, selv om det er _ganske_ vanskelig å gå over 20GiB...

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar

Ja, det er et poeng. En kompis av meg har et par hundre minidiscer, og han har minidiscspiller med seg overalt. På jobben, hjemme, i bilen, på turer osv.

 

Men da vil jeg heller anbefale en "JazPiper C10 MP3/CD-spiller, m/Id3tag 120 sek støtminne, Audio 45 sek MP3" til 450 kroner, og deretter en "That`s Write CD-R plate 80min 700MB 52x (Sølv) 50 stk. spindel" for 136 kroner.

Da er du oppe i 586 kroner, hvis ikke hodet mitt er tregt, og 3500MB lagring, noe som tilsvarer 0,16NOK/MB.

 

Men dette kan vi vel dra ut i all evighet, herr Indahouse! :p

Lenke til kommentar
Ja, det er et poeng. En kompis av meg har et par hundre minidiscer, og han har minidiscspiller med seg overalt. På jobben, hjemme, i bilen, på turer osv.

 

Men da vil jeg heller anbefale en "JazPiper C10 MP3/CD-spiller, m/Id3tag 120 sek støtminne, Audio 45 sek MP3" til 450 kroner, og deretter en "That`s Write CD-R plate 80min 700MB 52x (Sølv) 50 stk. spindel" for 136 kroner.

Da er du oppe i 586 kroner, hvis ikke hodet mitt er tregt, og 3500MB lagring, noe som tilsvarer 0,16NOK/MB.

 

Men dette kan vi vel dra ut i all evighet, herr Indahouse! :p

[kranglefant-mode]

Vel... Må man ikke ha sånne små mini-CD'er til de spillerne? Mini-CD'er er fryktelig dyre...

[/kranglefant-mode]

 

Joda, vi kan fortsette i evigheter, men hovedpoenget er at MD opprinnelig er ment som en erstatning for bærbare CD-spillere, og ikke mer.

 

btw: det finnes MD-spillere for data. Nesten det samme som Iomega sine Zip-disketter... :cool:

Lenke til kommentar
Hei

 

Ser at ingen enda har nevnt at minidiscen er magneto-optisk i motsetning til cden som både skrives og leses optisk. Ellers vil jeg vise til den meget gode og omfattende siden www.minidisc.org hvor omtrent alt du skulle kunne ville vite om minidisc står forklart til den minste detalj.

 

Mvh

 

Simen

Det er et viktig poeng, men har egentlig ingen praktisk nytte annet enn at det er "kjekt å vite". En MD-plate kan ikke ødelegges av magnetisme, siden magnetismen på en måte blir "støpt" inn i platen etter laseren har varmet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...