Gå til innhold

Forskjeller mellom MiniDisc og CD


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig de store forskjellene mellom MiniDisc og CD?

 

Såvidt jeg vet, så kan begge mediaformatene lagre 74 min med musikk, i like høy kvalitet. (se bort ifra 80min og 90min CD plater nå da)

Men MD kan lagre KUN 160MB med data, mens en CD kan som kjent lagre 650MB

 

Hvis de hadde funnet en måte å lagre like mye data på en MD så er jo dette mediaformatet mye bedre enn de skjøre CD'ene, i og med at det er beskyttet mot riper, og mye mindre i størrelse og vekt.

 

Tenk deg å f.eks kjøpe de nye spillene på MD, og sette de inn i MD spilleren på PC'en (hehe, en tanke jeg har tenkt side MD kom på markedet)

 

Kommer det kanskje en MiniDVD etterhvert også?

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, jeg har lest den... Det er Hi-MD, og hvis den har samme størrelse som en vanlig MD plate, så er den jo glimrende til datalagring med sine 1GB.... Men spørsmålet var om hvorfor en MD plate kan lagre like mye musikk som en CD plate, i samme kvalitet, men kan lagre bare 1/4 av datamengden.

 

Synd at det skal være så tungvint når standarder først skal byttes ut. Det er absolutt på tide med en revolusjon innen ekstern lagring. Og da mener jeg at de kunne satset på en type MD (eller lignende innkapslede) plater, med høy hastighet og stor kapasitet .

 

DVD er etter min mening en dårlig arvtager til CD platen, selv om den har mye høyere kapasitet, siden dataen ligger lagret tettere(og i flere lag) så skal det så mye mindre "misbruk" til før den er ubrukelig.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Etter hva jeg husker, dette leste jeg da MD var helt nytt, så blir de frakvensområdene som er for høye og for lave for menneske øret å fange opp fjernet fra MD under opptak, og på den måten presse en CD inn på en MD.

Kvaliteten er dårliger men det har tydeligvis ikke noe å si siden du ikke har merket noe til det ;)

 

Mvh Tatern

Lenke til kommentar

Her har vi litt mye surr. Selv om vi ikke hører en frekvens direkte vil interferens mellom to frekvenser vi ikke hører kunne danne en hørbar frekvens. Cd plater har en del av de samme teknikkene benyttet, alle frekvenser over 20 KHz er f.eks. tvert kuttet. Minidisk har i tillegg til dette redusert ytterligere i kvaliteten, jeg vil ikke gå i detlaj om hva de har gjort for å klare å komprimere dataene så mye, men jeg vil gjøre det klart at når man kommer under en smertegrense i komprimeringen begynner kvalitetstapet å bli merkbart.

 

Edit: glemte å nevne at CDplater går langt under det hørbare på de dypeste frekvensene, oops

Endret av esk
Lenke til kommentar

Jupps. Som flere her sier er musikken på MD kraftig komprimert. Husker ikke hvor mye data det er snakk om, men jeg tror en MD tar i størrelsesorden 100-150 MB.

 

Når det gjelder ideen med MD som alternativ til CDROM eller diskettstasjon ble dette prøvd på midten av nittitallet, men det floppet (phun intendede...) totalt. Iomegas Zipdisker raserte vel hele det markedet. Det var en Data-MDspiller til salgs på bruktmarkedet her for ca et år siden, det er det siste jeg har sett til fenomenet.

Lenke til kommentar

ah, takk for gode svar... Da er det altså grunnet dårligere kvalitet de får presset 74min inn på ~160MB da? Jeg har alltid hørt at "Minidisk er like bra som CD" osv. Det var jo selve trekkplasteret når MD kom på markedet.

 

Uansett, synd de ikke kapsler inn CD'er på den måten å.... det ville blitt litt store kasetter men, jeg har sett meg utrolig lei på CD'er som har en bitteliten ripe, så virker den ikke. :|

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Jeg har alltid hørt at "Minidisk er like bra som CD" osv. Det var jo selve trekkplasteret når MD kom på markedet.

Det er vel de samme reklamefolkene som skrev det i 1995 som i 2003 påsto at 128 kbs MP3 eller 96 kbs WMA tilsvarer CD-kvalitet. Og om ikke lenge kommer de til å påstå at et eller annet filmformat som pakker en spillefilm på 4-500 MB gir "kinokvalitet" eller "DVDkvalitet".

 

Bruktbilselgere er bruktbilselgere uansett hva de selger. :yes:

Lenke til kommentar

ATRAC bruker et prinsipp som heter "psyko-akustikk".

 

Det prinsippet går ut på å fjerne informasjon som vi ikke skal kunne registrere.

Det går på frekvenser under 50 Hz (I alle fall de tidligste ATRAC'ene, siden MD skulle være et portabelt format, der man brukte små ørepropper, og ikke ville ha glede av frekvenser lavere enn dette) fjernes.

En del høye og om jeg ikke husker feil.

 

Og hvis man har to toner, en veldig sterk, og en veldig svak, som ligger svært nært, vil ikke øret oppfatte den svakeste tonen. Dermed fjernes den.

 

Men, det er helt klart, at med ordentlig utstyr (f.eks HIFI anlegg) så vil man høre forskjell på MD og CD.

Det samme gjør du hvis du brenner ut MP3'er som Audio CD-R og sammenligner med den originale platen.

Lyder og toner som er komprimert vekk, kan ikke komme tilbake.

 

Som HIFI format er MD bortkastet. Men som et portabelt format var det, og er etter min mening, fremdeles et bra format.

Spesielt bra ble det da man fikk Net-MD, som kan konkurrere med MP3-spillere.

1 GB MD er jo enda bedre, slik sett.

 

Selv har jeg en vanlig Net-MD spiller, og er fornøyd med den.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...