Gå til innhold

Kapasitet på Delta FFB0812EHE


kohi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var min antagelse også. Normalt flytter vifta 136 m3/t på 12v. Hvis reduksjon i v gir lik reduksjon i m3/t skal den flytte 41,7% mindre luft. Dvs at den nå gir 79,2 m3/t.

Dessverre er denne antagelsen feil. Jeg testet med en Papst 8412NGH, som skal flytte 79 m3/t (tilnærmet det samme som Delta'n @ 7v) CPU temp var 5c høyere både idle og full load med Papsten. Temp på mobo var identisk under begge forsøk.

 

[ Denne Melding var redigert av: kohi på 2002-03-28 22:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 22:08, kohi skrev:

Det var min antagelse også. Normalt flytter vifta 136 m3/t på 12v. Hvis reduksjon i v gir lik reduksjon i m3/t skal den flytte 41,7% mindre luft. Dvs at den nå gir 79,2 m3/t.

Dessverre er denne antagelsen feil. Jeg testet med en Papst 8412NGH, som skal flytte 79 m3/t (tilnærmet det samme som Delta'n @ 7v) CPU temp var 5c høyere både idle og full load med Papsten. Temp på mobo var identisk under begge forsøk.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kohi på 2002-03-28 22:09 ]</font>


 

Du kan ikke dra den konklusjonen ved å sammenligne 2 forskjellige vifter på den måten fordi de har helt forskjellige kurver m.t.p. mottrykket de jobber med. Evnen til å jobbe med mottrykk har bla med antall blader på vifte, mellomrom mellom vifte og rør ( duckt ) og motorens dreiemoment karakteristikk. Lastmomentet vil jo forandrers.

 

Ligger utrolig mye teori bak vifter, så konklusjonen må være for oss vanlige dødelige å prøve ut tingene i praksis :smile:

 

Jeg skal lage en turtall/spenning karakteristikka på elkraft laboratoriet jeg er på, just for the fun of it :smile: Viften kommer til å stå fritt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at viften flytter luft proposjonalt med spenningen den faar.(sitter med engelsk tastatur-oppsett). Det er veldig sjeldent at noe er proposjonalt i fysikk.

 

Min teori:

Viften har en forflyttningskurve som har samme form som ln(X). hvis det hjelper saa er denne formen lik formen for oppladningen av en kondensator. kurven oeker fort i begynnelsen og den flater ut etterhvert.

Dette burde stemme, fordi hvis du gir viften 36V saa vil den ikke klare aa flytte 3 ganger saa mye luft som 12V. Dette skyldes begrensningen i viftens oppbygning.

Saa la oss si at viften har en forflytningskurve som er av en ln(X)-kurve.

Regnestykket blir slik:

Luftmengde = C * ln(X)

Vi skal proeve aa finne C (en konstant) i vaart tilfelle:

136 m^3/m = C * ln(12)

Dette gir C = 136/ln(12) = 54.72

generell formel for denne viften blir:

L = 54.72 * ln(X)

Vaart tilfelle:

L = 54.72 * ln(7) = 106.4 m^3/m

 

Dette svaret ser ganske bra ut mhp. eksprimentet til XXXX (sorry at jeg ikke husket navnet ditt :smile:). Papst viften hadde 79 m^3/m og hadde 5C varmere temperatur...

Lenke til kommentar

JAU.

 

Ikke mye er linært i fysikkens verden nei. Innenfor et gitt turtall så er i alle fall turtallet proposjonalt med påført spenning når vi snakker om likestrøms motorer. Sier seg selv at turtallet ikke kan gå over alle grenser pga metning av magnetisering og fysiske belastinger.

 

Når det gjelder bruk av vifte: dobling av turtall øker behovet for tilført _effekt_ med ^3, altså 2^3.

Belastingsmomentet øker med kvadratet av turtallet.

 

Altså, spenningen over motoren øker linært med turtallet men strømmen øker altså ikke linært.

 

Sammenhengen mellom turtall og luft strøm:

 

 

Rot. frequency ratio is:

 

 

k = n2/n1

Air flow: q2 = q1 · k

Air flow q1 [m³/s]

ref:

http://home.no.net/~jmilde/fan.html

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-29 20:07 ]

Lenke til kommentar

ser bra ut den siste formelen:

Air_nå = (RMP_nå / RPM_før)*Air_før.

Dette ser riktig ut med hensyn på fysikks lover.

men jeg er fortsatt ikke enig i at spenningen er proposjonal med turtallet.

skal man se på grafen til spenning/air flow så mener jeg at den har en krummet form.

 

stykkvis lineær modellen din vil ikke være god nok...

Lenke til kommentar

ser bra ut den siste formelen:

Air_nå = (RMP_nå / RPM_før)*Air_før.

Dette ser riktig ut med hensyn på fysikks lover.

men jeg er fortsatt ikke enig i at spenningen er proposjonal med turtallet.

skal man se på grafen til spenning/air flow så mener jeg at den har en krummet form.

 

stykkvis lineær modellen din vil ikke være god nok...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-30 16:14, ddd-king skrev:

ser bra ut den siste formelen:

Air_nå = (RMP_nå / RPM_før)*Air_før.

Dette ser riktig ut med hensyn på fysikks lover.

men jeg er fortsatt ikke enig i at spenningen er proposjonal med turtallet.

skal man se på grafen til spenning/air flow så mener jeg at den har en krummet form.


stykkvis lineær modellen din vil ikke være god nok...


 

Indusert spenning og turtall har en linær sammenheng og vil flate ut når jernet går i metning og ankerreaksjonen trår til :razz: Dette er grunnleggende teori helt ned til grunnkurs elektro nivå.

 

Kanskje litt utenfor ditt fagområde ?

 

Du får lese noe faglitteratur, "Roterende elektriske maskiner" fra Olav Vaag Thorsen, han er dekan ved elkraft ved HiB, hvis du er interessert.

 

Nå er det slik at pc viftene er børsteløs og jobber på et litt annet prinsipp, derfor skal jeg som tidligere uttrykt, prøve ut og lage en kurve som viser påtrykt spenning som funksjon av turtallet til en papst vifte..

Lenke til kommentar

Quote:


Hondaen skrev (2002-03-28 15:48):

Antar vi at det er en linær sammenheng mellom turtall på viften og tilført spenning, så flytter viften 58% av luften den ellers ville flyttet på maks turtall.


 

Tror nok den flytter mer luft en 58% ,men bare med lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 17:03, CFD skrev:

Quote:


Hondaen skrev (2002-03-28 15:48):

Antar vi at det er en linær sammenheng mellom turtall på viften og tilført spenning, så flytter viften 58% av luften den ellers ville flyttet på maks turtall.


 

Tror nok den flytter mer luft en 58% ,men bare med lavere hastighet.

 

 

 

Nei det gjør den ikke. Det er nemmelig en tilnærmet linær sammenheng mellom spenning og turtall, da kan du regne ut som tidligere fortalt.

 

 

k = n1/n2

 

Ny luftstrøm= tidligere luftstrøm · k

 

 

Dette har jeg prøvd ut i praksis med to vifter, en 120mm PAPST og en 80mm FONSAN.

 

Laget to kurver, der jeg målte spenning tilført vifte og målte turtallet. Dette ble gjort med instrumenter som har meget god nøyaktighet, klasse 0.5. dvs målefeil har maks 0.5% avvvik.

 

Du kan se kurvene her:

http://home.no.net/~jmilde/1papst.jpg

http://home.no.net/~jmilde/1fonsan.jpg

 

Formler jeg bruker:

http://home.no.net/~jmilde/fan.html

 

 

 

Hondaen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-04 19:28, CFD skrev:

Turtall er ikke enbetydene på hvor mye luft den dytter.

Vifter med Lavere turatall dytter dytter ikke lufta med så kjapp hastighet , men det kommer mer luft en 58% igjennom.



 

 

For disse viftene vi snakker om så er turtall ensbevisene for luft hastighet.

 

Ved høye turtall til en propell(turbin) så vil luften begynne å fluksere. Har drevet en smule med små gassturbinmotorer for modellfly og det viser seg at ved et gitt turtall så klarer ikke turbinen ( kompressoren ) å dytte mer luft inn gjennom systemet,luft hastigheten går over mach tallet i kompressoren og skaper enorm turbulens som medfører at motoren begrenser seg selv i effektutbytte. Men dette er snakk om 110.000 rpm med uhyre nøye avbalanserte og dyre metall legeringer, ikke en fillevifte made in taiwan på 1500 rpm.

 

At lufthastigheten øker nogenlunder linært før propellen bryter mach tallet er igrunnen ganske logisk, formlene jeg bruker har jeg fått fra nederlanske multi-ving og svenske pm-luft. De driver å produserer vifter. Vil tro de er ganske seriøs siden de er internasjonale leverandører :grin:

 

Hondaen

Lenke til kommentar

Quote:


Hondaen skrev (2002-04-04 22:57):

Quote:


On 2002-04-04 19:28, CFD skrev:

Turtall er ikke enbetydene på hvor mye luft den dytter.

Vifter med Lavere turatall dytter dytter ikke lufta med så kjapp hastighet , men det kommer mer luft en 58% igjennom.



 

Ved høye turtall til en propell(turbin) så vil luften begynne å fluksere. Har drevet en smule med små gassturbinmotorer for modellfly og det viser seg at ved et gitt turtall så klarer ikke turbinen ( kompressoren ) å dytte mer luft inn gjennom systemet,luft hastigheten går over mach tallet i kompressoren og skaper enorm turbulens som medfører at motoren begrenser seg selv i effektutbytte. Men dette er snakk om 110.000 rpm med uhyre nøye avbalanserte og dyre metall legeringer, ikke en fillevifte made in taiwan på 1500 rpm.

 

Hondaen

 

Hmm 110.000, sterkt radiobilen min har rundt en 40k tror jeg det var... men 110k det er sinnsykt mye. Du som regner så mye osv, du har ikke regnet deg fram til hastigheten på stemplene? Ved 20M/s mener jeg å huske at det begynner å bli kritisk for motorsykler, 16-17k tror jeg de ligger på ved maks turtall da. Suzuki gsxr 750 ligger vel på rundt 22m/s eller no hvis jeg ikke husker feil.

 

Man regner det vel ut ved å ta slaglengde* antall slag pr sek = m/s

 

Det var bare en liten out of topic....

 

Mvh David

Lenke til kommentar

Hei blackice !

 

Kom vel ikke tydelig fram i teksten jeg skrev.

110.000 rpm var det gassturbinen som gikk på, altså en jetmotor. En mindre modell av de som brukes i fly

jeg referer til. Er en kompressor der som trykker sammen luften inn til brennkammeret, kan sammenlignes med en propell.

 

110.000 rpm på en stempelmotor lar seg vel vanskelig gjøre med dagens materialer vi har til å bygge motorer med ja....

Lenke til kommentar

Quote:


Hondaen skrev (2002-04-05 09:03):

Hei blackice !


Kom vel ikke tydelig fram i teksten jeg skrev.

110.000 rpm var det gassturbinen som gikk på, altså en jetmotor. En mindre modell av de som brukes i fly

jeg referer til. Er en kompressor der som trykker sammen luften inn til brennkammeret, kan sammenlignes med en propell.


110.000 rpm på en stempelmotor lar seg vel vanskelig gjøre med dagens materialer vi har til å bygge motorer med ja....


 

Hehe, var noe som ikke stemte ja... Du kan si jeg var litt trøtt når jeg leste det... ferdig med nattejobbingen akkurat da så jeg leste ikke det at det var gassturbin...

 

Sperret bokstavelig talt opp øynene kan man si :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...