Tanguero Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hei igjen: Har følgende oppsett: LSI 150-6 Supermicro hotswap cage samt 3 stk WD 250GB sata disker Dette er satt opp på en Trustix server i RAID5. Alt ser ut til å virke fint, men har et par spørsmål i tilknytning til dette: Begge hevder å være hotpluggable/hotswappable, betyr dette at jeg kan røske ut en disk i fart og sette den inn igjen uten videre forholdsregler? (sata guiden sier dette ikke er tilgjengelig i SATA 1, men først i SATA 2 spec'en) Ser gjerne at noen kommer med litt informasjon omkring dette da jeg er lite lysten på å svi av en disk til 2k og/eller kontroller til 3k En annen ting jeg har støtt på er linux støtte for megaraid driveren. Den er innebygget i de fleste kerneler, (inkludert min) men det er et lite problem. Raidet virkler som det skal, men jeg finner ingen muligheter for å overvåke raidets tilstand, og dermed er litt av poenget borte om jeg ikke får varsel om at en disk har dødd på seg. Det nærmeste jeg har kommet er cat /proc/megaraid/0/* som gir meb følgende: cat /proc/megaraid/0/* MegaRAID SATA 150-6D Controller Type: 438/466/467/471/493 Controller Supports 40 Logical Drives Controller / Driver uses 64 bit memory addressing Base = e088b000, Irq = 16, Logical Drives = 1, Channels = 1 Version =712T:G116, DRAM = 64Mb Controller Queue Depth = 254, Driver Queue Depth = 126 Contents of Mail Box Structure Fw Command = 0xa8 Cmd Sequence = 0x54 No of Sectors= 0008 LBA = 0x5c004f DTA = 0xffffffff Logical Drive= 0x00 No of SG Elmt= 0x01 Busy = 0 Status = 0x00 Statistical Information for this controller Interrupts Collected = 30146 INTERFACE DISABLED TBD Etter litt prøving og testing ser det ut til at Logical Drive = 0x00 og Status = 0x00 er nærliggende til å være helsetilstanden til arrayet. Noen som har mer informasjon rundt dette? All hjelp er velkommen. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Begge hevder å være hotpluggable/hotswappable, betyr dette at jeg kan røske ut en disk i fart og sette den inn igjen uten videre forholdsregler? (sata guiden sier dette ikke er tilgjengelig i SATA 1, men først i SATA 2 spec'en) Det er vel ikke mye hjelp i dette, men magefølelsen sier nei. Det er mulig diskene og SATA kortet overlever, nå kjenner ikke jeg heller ikke til Linux, men for XP så er det så vidt meg bekjent fortsatt ingen som har klart og hoste opp de nødvendige ATAPI og/eller miniport driverne. Bare så det er sagt, regner med at ikke OS'disken er blant de du har tenkt å hotplugge. Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Følger opp min egen tråd her til informasjon til andre: Fikk følgende svar på 2cpu sitt forum: You're both right. You CAN HotSwap the drive, but it is best if you don't. HS really means that if the drive fails, you can remove it and replace it without shutting down the system. SATA certainly supports this. Yanking a good drive will certainly leave your system running, but the data on the drive you yanked is probably not guaranteed. I hope that this helps. Dette er altså om kontroller _og_ disk-kabinett støtter Hotswap, samt at diskene er i raid-konfigurasjoner som tåler bortfall av disker (ikke raid0). Dette er for SATA1 standarden men altså kun om kontroller/driver støtter dette. (det finnes referanser til dette på www.serialata.org Med hensyn til det andre problemet angående informasjonen gitt fra cat /proc/megaraid/0/* kan jeg nå avkrefte at Logical Drive = 0x00 og Status = 0x00 har noem med raidets helsetilstand å gjøre. Jeg stoppet nemlig serveren, nappet ut en disk og bootet opp igjen. Ingen av linjene i listingen ga meg noe entydig signal om at raidet var "degradert". Men som plaster på såret oppdaget jeg at kontrolleren definitivt vet å si i fra om degradert tilstand: Så lenge raidet er degradert vil kontrolleren gi fra seg en etter forholdene høy pipelyd (fant etterhvert ut at det var mulig å slå den av så lenge man jobbet i konsollet). På den måten er jeg ikke lenger særlig bekymret for at jeg ikke skal få med meg at en disk har dødd på seg Fikk desverre ikke utforsket alarmens virkning etter ulike endringer da maskinen står i stua og samboeren ble fort lei pipingen hehe. En annen ting jeg har oppdaget vedrørende kontrolleren er at den angivelige muligheten for utvidelse av arrayet med flere disker etterhvert ikke er støttet under linux (har googlet og spurt overalt om dette oppsettet) Konklusjonen blir derfor at jeg har bestilt 3 disker til for å fylle hele raidet først som sist. Dermed blir det 6 x 250GB i RAID5 selv om dette ettehvert har begynt å koste et par armer og noen bein pluss et skap med skjorter Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Bare så det er sagt, regner med at ikke OS'disken er blant de du har tenkt å hotplugge. Bare for å kommentere denne: I (ekte) hardware raid5 og raid1 skal det ikke være noen grunn til å la være å hotplugge, OS-et ser bare 1 disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå