Gå til innhold

Overklokking av P4 1,7 MHz willamette for 478 chipset

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips for å komme i gang, har aldri gjort dette før.

Har et Abit-TH7II-RAID hovedkort, m/ 2* 128MHz RDRAM

Gainward GF2-TI450TV grafikkort.

Jeg har "bygget inn" PC'n i en skrivepult, pga. støy.

Hvis jeg spiller spill m/ avansert grafikk, ligger CPU temp'en på omkring 55-60 grader.

Er dette CPU temp som er akseptabel?

Normal CPU temp ligger fra 45-55 grader, ved vandelig bruk.(surfing etc.)

Hva kan jeg forvente av overklokking til denne PC'n, og hva trenger jeg av ekstra kjøling?

PS! Har skjønt at det kan være lurt å øke VCORE spenningen, så jeg har skaffet meg BIOS upgrade til dette formålet. (tenker da på hacking 77)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det første jeg ville gjort var å få ned temperaturen på og rundt prosessoren. Har du noe mer info om kabinett-vifter,cpu-kjøler osv?

Er kassa di helt tett eller kan luft strømme inn og ut av kassa? (jeg snakker om treverket rundt pc'en)

Når du øker spenningen vil CPU sansynligvis bli enda varmere. Ved overklokking, vil du nok også øke tempen enda litt mer.

Henning

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen kabinettvifter!! Synes de støyer for mye. Kabinetttemperaturen ligger på ca 10 grader under CPU temp, uavhengig hva CUP temp. er.

Nei, det er litt luft gj. strømning i benken, og hvis temp. overstiger 60 grader, går en alarm.

Da setter jeg opp den øvre skuffen, og problenet er løst.

Synes du 60 grader er for høy alarm temperatur på CPU?

Hvor mye kan jeg regne med at temp. stiger hvis jeg klokker opp PC'n fra dagens 1.7G til 2GHz?

Og hvor lav temp. bør jeg ned i før jeg kan tenke på overklokking?

[ Denne Melding var redigert av: coolcharlie på 2002-03-28 14:43 ]

Lenke til kommentar

60 grader er VELDIG varmt og hvis du planlegger å overklokka fra 1,7 til 2 ghz vil du nok ligge på en 70 grader

da er det fare for prosessoren og den blir no ikke så veldig stabil heller..

Jeg kjører min duron 1,2 på 1,4 uten at tempen stiger menn jeg har en realtivt stor vifte og ribbe på den da..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-29 16:49, C. Alshus skrev:

Du kan jo kanskje bruke den nye vannkjøleren fra Swiftech. Microplex selger denne til nesten 700kroner :sad: . Litt dyrt, men kvalitet koster.

Les mer på:

I tillegg trenger du radiator, slanger og pumpe.

Ikke for å være frekk eller noe, men den blokka der er da ikke noe spesielt bra? Ikke det at den er spesielt dårlig heller, men rosen den får fra din side vil jeg si at er en ganske bra overdrivelse.

Selv har jeg god tro på DangerDen Maze designene, eller spiralblokker generelt. Swiftech sine er bare et stort åpent hull (i alle fall de jeg har sett), med noe "hakk" her og der som skal øke turbulens.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-29 22:51, spn skrev:

Northwood bruker socket 478

Willamette bruker socket 423

noe galt med den overskrifta di...

Har du en Northwood kan den nok lett overklokkes til rundt 2.1 - 2.2 ghz, forutsatt lavere temperaturer!

Willamette finnes baade til socket 423 og socket 478.

Lenke til kommentar

du kan prøve en CPU vifte som jeg fant i England...

Den heter noen som Power Cooler eller noe sånt. Sikkert heftig bråkete men den er klerert til å kjøle cpuer opp til 3Ghz!!!!! (ikke at det er på markede enda, men alikavel....)

Da kan du overklokke da....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-31 00:07, Klette skrev:

du kan prøve en CPU vifte som jeg fant i England...

Den heter noen som Power Cooler eller noe sånt. Sikkert heftig bråkete men den er klerert til å kjøle cpuer opp til 3Ghz!!!!! (ikke at det er på markede enda, men alikavel....)

Da kan du overklokke da....

Gi meg linken til der jeg kan skaffe en slik "Cooler"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...