Inbreak Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hehe. Ein politianmeldelse av saka kan du i alle fall berre ta heilt med ro. Om ikkje politiet ler godt av han når han skal anmelde saka, så kjem dei i alle fall til å henlegge saka ganske så fort uten å ha gjort noke som helst. Trur ikkje dei gidd kaste vekk ei krone på ei slik lita fillesak. Uansett, han har ingen lovverk å støtte seg til i denne saka. Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 det som er litt skummelt med dette, er jo at folk kan lese denne posten og tenke: "hey, jeg har jo en ødelagt WD 120 liggendes, kanskje jeg skal lure noen på qxl?" ikke det at jeg tror noen av de ærlige "HW medlemmene" gjør noe sånt da...var bare en tanke Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Forbrukerrådet ville ikke hjelpe ettersom jeg var selger. Uansett så sjekket jeg normal sedaven (altså hva som jeg forstår ville være riktig ved slike ting og ingen ville godtatt dette ettersom det har gått tre uker og den har vært gjennom posten sitt system) altså disken fungerte hos meg, døde hos han. Mellom der er 3 uker,4 dager og frakten. skrev dette til han God dag,Viser til mail av 28. mars 2004 Etter samtale med personer i omgangskrets og konsultering med lovverket, så finner jeg ikke noe grunnlag for heving. Beløpet er også så lite at normal sedvane ikke ville tilsi at det skulle bli så stor sak ut av det. Jf kjøpsloven av 13.mai 1988 (heretter forkortet kj. ) §19 hvor jeg ikke er i stand til å se at noen av leddene kan dekke dette tilfellet. Jf kj. §§21(1),31,32,35 så legges det vekt ved at 3 uker for å finne ut at en harddisk er død er mer enn rimelig tid. Med dette trekker jeg den konklusjonen at jeg ikke vil etterkomme kravet om heving. Legges delvis vekt på at ingen vet hvor disken sluttet å fungere og når den da har vært gjennom posten samt vært utenfor min kontroll i 3 uker så blir det enda mer vanskelig å ta på seg et urimelig tap som følge porto kostnader, som vil tilsvare 1/3 part av varen sin verdi. Jeg kan sende deg kvitteringen for kjøpet, så kan du levere disken til en dataforhandler eller via WD sine hjemmesider. Dermed vil de fikse problemene for deg. Dette er en bedre løsning da det sparer utgifter og problemer med å holde denne saken gående. Ha en fortsatt god dag Med vennlig hilsen Christian Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Kom med oppdatering på hvordan dette utvilker seg. For ordens skyld. Du har ingen forpliktelser ovenfor kjøper. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Ser noen sa i tråden her at man ikke har noen rettighet til å heve et privatkjøp, selv samme dag Hvis vi snur på flisa og sier jeg kjøpte en harddisk på qxl som var defekt når jeg mottok den, vil det si jeg ikke kunne heve kjøpet? Det ville jo være i beste fall være.. helt idiotisk Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Du tar en risiko når du kjøper brukt utstyr fra private, det man du bare godta. Alternativer er å kjøpe fra forhandler. Det er ditt valg. As easy as that.... Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 har du kjøpt hden i polen ?? eller leste jeg feil et sted.. uanz høres han ikke ut som en svindler på mailen han sendte.. sikkert brukt litt tid på og få den til og funke .. mange som ikke har peiling på data kan gjøre dette.. Jeg synes du bør tenke etter en gang til om disken VIRKELIG funka som den skulle når du sendte den fra deg! Lenke til kommentar
titus Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 For ordens skyld: Rettighetene etter kjøpsloven er de samme uavhengig av hvem man kjøper fra. Tolkningen av reglene vil imidlertid avhenge av hva slags parter det er snakk om. F.eks. vil begrepet "rimelig tid" være et kortere tidsrom når man kjøper privat i forhold til å kjøpe fra en forretning. Den helt klart beste løsningen er at kjøper benytter seg av reklamasjonsrett/garanti ovefor den forhandler som solgte disken eller overfor produsent. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) [Edit: Mårrakaffen ikke kicka inn ennå.. ] Endret 29. mars 2004 av tyldum Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 har du kjøpt hden i polen ?? eller leste jeg feil et sted.. uanz høres han ikke ut som en svindler på mailen han sendte.. sikkert brukt litt tid på og få den til og funke .. mange som ikke har peiling på data kan gjøre dette.. Jeg synes du bør tenke etter en gang til om disken VIRKELIG funka som den skulle når du sendte den fra deg! 1. ja den ble kjøpt i Polen 2. ja den fungerte, men jeg brukte eksternt kabinett Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Be ham om å klage til posten... Kanskje den er skadet i postgangen... Lenke til kommentar
loggon Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Han virker lite ydmyk og går ut i 100 med hva han forventer, det er jo nokk til å få en til å frese tilbake spør du meg. Forbehold: utaler meg kunn ut fra det du sier er sagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Har disken fungert i maskina kan det like gjerne vere kjøpars maskin som har ødelagt disken. Ja, og det skjer, og det skal ikke selger belastes med. Du har rett i det, jeg tenkte med ikke godt nok om når det gjaldt Forbrukerombudet. Jeg handlet med en på news, og fikk en defekt vare. Jeg anmeldte han for svindel, og jeg tror det ga han mer hazzle enn de 400,- det var snakk om da. Det er litt ergerlig å ha en slik sak i registeret tror jeg. Han ringte meg da han fikk kopien av anmeldelsen tilsendt, og plutselig fikk jeg en splitter ny del i org. forpakning, som aldri hadde vært åpnet. Endret 29. mars 2004 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg handlet med en på news, og fikk en defekt vare. Jeg anmeldte han for svindel, og jeg tror det ga han mer hazzle enn de 400,- det var snakk om da. Det er litt ergerlig å ha en slik sak i registeret tror jeg. Han ringte meg da han fikk kopien av anmeldelsen tilsendt, og plutselig fikk jeg en splitter ny del i org. forpakning, som aldri hadde vært åpnet I dette tilfellet regner jeg med at det ikke tok deg over 3 uker å finne ut at den var defekt? I denne saken så er det mest sansynlig enten posten eller noe i løpet av de tre ukene som har ødelagt den. Eller så kan det faktisk være en gammel maskin han har (ikke vet jeg) Uansett så har han fått beskjed at jeg ikke vil etterkomme hevingønsket da det her er snakk om urimelig lang tid siden han fikk varen til han meldte fra om manglen. Samt at siden den fungerte da jeg sendte den så har jo ikke jeg sendt noe defekt vare til han Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 IKKE finn på å betal han tilbake noe som helst! Du har ingen forpliktelser i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå