Gå til innhold

Øke fra 1024 til 2048

Koma

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å øke minne fra 1024 til 2048. I maskinen har jeg allerede Corsair. Å øke minnet vil koste meg 2.800,- mer noe jeg ikke har særlig lyst til å betale. Er det mulig å bruke et annet merke og da ha to forskjellige eller må man ha samme?

Klarer HK mitt forresten 2GB RAM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Hva bruker du maskinen din til? Langt fra sikkert du vil få noe særlig utbytte av oppgraderingen..

2.800 er tross alt ganske mye annen hardware.

Men for all del, driver du med videoredigering, 3D, kraftig bildebehandling osv kan det nok lønne seg.. :yes:

Du kan bruke forskjellige merker, men det er ingen garanti for at det vil fungere. For noen går det bra, for andre vil ikke brikkene samarbeide. Det beste er nok å fortsette med samme merke.

Lenke til kommentar
Jeg bruker det til videoredigereing, bildbehandling, Farcry, BFV (her lagger det)og andre tunge programmer.

Mener du å si at 1024 er for lite til BFV, hvilke innstillinger er det du har da? Har nettopp bestilt 512MB extra for å doble minnet mitt, mye basert på BFV. Hvis det er for lite, er det da liten vits i å oppgradere så lite. Fillern ass brikken er allerede på vei :cry::no: . Tror det må være noe fryktelig galt med BFV. Håper på en patch snart :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg bare vet at facry bruker ekstremt mye. Kompisen prøvde akkurat nå og der fikk han 1066/1279. Han har samme specs som meg, men har 3.0 @ 3.6.

EDIT: Mener å husker at det var en som mente at 4x512 går tregere enn 2x1024. Stemmer dette?

Endret av Koma
Lenke til kommentar

Det kan umulig være HW som skaper lagg i BFV for deg.

har du instalert alt som er av drivere?

har du mye spyware? (kjørt Adaware?)

har du mye andre programmer som kjører i bakgrunn?

edit:

kjører du med max innstillinger?

jeg kjører 1152*864 på medium grafikk uten lagg. (512mb)

edit2: SuperJam: 2.8c?

Endret av harald_
Lenke til kommentar

En ide er at vi 9800 eiere venter på ATI sin nye driver og/eller BFV sin første patch. Mange 9800 eiere har vist seg å ha problemer, i tillegg står det i READ ME filen på BFV at 9800 har komp. problemer.

Allikevel ønsker jeg å oppgradere. Jeg vet at om ikke så lenge vil de nye spillene kreve mer.

Endret av Koma
Lenke til kommentar

Jeg har 2GB, og ser at jeg bruker stadig bortimot gigabyten når jeg spiller FarCry eller BFV (UT2004 også) men likevel tror jeg en reinstall av windows, litt fjerning av unødvendig bakgrunnsprogramvare o.l. burde gjøre trikset. Disse spillene skal ikke lagge på din maskinvare, med mindre du rett og slett kjører oppløsning og FSAA som skjermkortet ikke klarer.

Du kan og slå av swap-/pagefile, med 1GB RAM vil dette neppe gi deg noen reele problemer men det kan fjerne sånne små hakk som kommer når disken stresser.

Lenke til kommentar
Jeg bare vet at facry bruker ekstremt mye. Kompisen prøvde akkurat nå og der fikk han 1066/1279. Han har samme specs som meg, men har 3.0 @ 3.6.

EDIT: Mener å husker at det var en som mente at 4x512 går tregere enn 2x1024. Stemmer dette?

Det stemmer at 4x512MB er en god del tregere enn 2x1024MB på de aller fleste chipset.

Dette skyldes rett og slett at minnet går over fra å kjøre dual DDR til standard singel DDR på grunn av trøbbel med den lange signalbanen. (I allefall det som står i en del tester der ute.)

Om dette gjelder ditt system også, det vet jeg ikke, men ville i alle fall ha sjekket før jeg bestilte mer minne.

-KJ

Lenke til kommentar
Det stemmer at 4x512MB er en god del tregere enn 2x1024MB på de aller fleste chipset.

Dette skyldes rett og slett at minnet går over fra å kjøre dual DDR til standard singel DDR på grunn av trøbbel med den lange signalbanen. (I allefall det som står i en del tester der ute.)

Om dette gjelder ditt system også, det vet jeg ikke, men ville i alle fall ha sjekket før jeg bestilte mer minne.

-KJ

Min ytelse gikk ikke ned i syntetiske tester (som sandra) når jeg gikk fra 2 til 4 moduler (bruker 4x 512MB). Mener og å ha lest noe på anandtech om at i865/875 har et slags dynamisk modus som faktisk gir marginalt bedre ytelse med 4 brikker, i forhold til 2.

Ser og THG testet P4'er med 4x 256MB og A64 med 2x 512MB, så at 4 brikker skal gi noe handikap er ikke sannsynlig (siden THG ikke er så pro-AMD ;) )

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å finne linker til dette jeg også, men jeg klarer ikke å finne dem. Vet jeg leste det i en tidlig fase av DualDDR. Spørs om de har klart å få orden i sakene i ettertid, da.

Til jeg klarer å finne evt. link til de testene jeg mener kan du bare se bort fra den første posten min. Kommer tilbake når/hvis jeg finner testene.

-KJ

Lenke til kommentar

Tror jeg først ville ha testa eventuelle moddinger av windows før jeg kjøpte de ramma. Det jeg kommer på er å flytte paginfila over til en annen partisjon hvis du har, -og som det ble nevnt, uinstaller unødvendig software.. eller som jeg sier; ta den "letteste" veien med format c: =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...