Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 jeg har ett abit-ic7 hovedkort med twinmos 1024 dual 2x 512 brikker pc3200 og innimellom når jeg starter opp maskina så slår den seg av etter 5 sekunder. etter noen mislykka oppstarter senere kommer jeg omsider inn, og da hender det at det er flimmer over hele skjermen. dette forekommer ikke alltid, men veldig ofte. jeg hadde også en splitter ny maxtor harddisk, den ga fra seg klikkelyder etter en måneds tid i maskina.. så ble den helt ødelagt, klikka hele tiden og ville ikke la seg avlese. hva slags problem er det snakk om her? hjelp? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Siden det har blitt problemer med skjermkortet, harddisken og maskinen generelt så ville jeg ha mistenkt strømforsyningen, sjekk spenningen med et HW monitor prog. Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 hmm skal sjekke nå! Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 nå vet jeg ikke hva som er normalt og slikt da.. er ganske nybegynner i slike ting som hw analysis, men tviler på at det er psu som fucker opp jeg vet ikke egentlig.. hvordan kan det bli feil strømstyrke da? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 nå vet jeg ikke hva som er normalt og slikt da.. er ganske nybegynner i sliketing som hw analysis, men tviler på at det er psu som fucker opp jeg vet ikke egentlig.. hvordan kan det bli feil strømstyrke da? En av 2 ting er kaputt, enten er det PSU el. HK. Det var ikke strømstyrken jeg spurte om men spenningen (Volt). Siden du har et IC7 kort så kan du laste ned ABIT EQ 1.10W eller Winbond Hardware Monitor som er spesielt beregnet for ditt HK. Programmene har viser verdier for spenning og vifteturtall og har beskrivelser over hva spenningene skal ligge på. Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 PSU har flere "rails", f.eks. 3,3V 5v, 12v, o.s.v. En PSU på f.eks. 300w kan ha høy output på 12v rail og mindre på de andre, mens andre 300w PSU`er har max. output jevnt fordelt på alle rails. Det som kjennetegner en god PSU, er hvor stabil spenningen er, spesielt på lav-volt railene, og hvor nøyaktig den er. D.v.s. at der maskinen krever 3,3V, skal PSU levere så nær opptil 3,3V som mulig. Hva som er akseptable verdier skal ikke jeg si noe om, siden jeg ikke er noen ekspert på området. Men skriver du verdiene dine her, er det sikkert noen som kan si om det er OK. Andre ting som kan ta livet av en HD, utenom vibrasjon/slag/støv, er rene kortsluttninger, gjerne p.g.a. ymse hjemmemekkede "case-mods. For lange IDE kabler vil på sikt gjøre data på disken korrupt. Mener å ha lest at kabler av dårlig kvalitet på 90cm kan gjøre dette, slike får du kjøpt hos de fleste nettbutikker... Last ned "maxblast" fra maxtor sine support-sider, den analyserer HD for feil og gir anbefaliger til hva du må gjøre for å optimalisere ting. Oppdater driverene til chipsett m.m. og kjør scandisk, defragmentering i windows. Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 ok, skal laste ned en hardware monitor nå Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 http://home.no.net/nvy/mixed/hw_scr.bmp der kan dere selv analysere, er det noe som ser unormalt ut? har standard cheiftec psu (chieftec dragon miditower) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Ja unormalt , VDDQ , AGP volten er 1,26v da den skal være 1,5v . ........... Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 hmm.. er det lavt nok til og forårsake slike skader/feil som jeg opplever? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Det er jo spenningen i AGP porten , så still den høyere i bios så finner du det ut . ..... Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Har hovedkortet nForce2?? I så fall kan slike problemer oppstå grunnet liten inkompabilitet med TwinMOS. Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 nforce2? vet ikke helt.. nei det tviler jeg på. er ikke nforce noe slik chipset greier for amd da? jeg har p4 har prøvd og tatt ut den ene ram brikka mi, men samme feik oppstår iblandt fordet.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre heller.. :( Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Spenningen til AGP kortet , har du glemt det alt . ?? Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 er det noe jeg kan styre med hw monitoren eller noe? er så newb, så vil ikke ødelegge Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Du må restarte maskina og trykke "del" eller "F1" eller hva det er på din for å gå inn i BIOS . Finne volt instillingene og stille opp VDDQ/AGP Voltage med 0,25v . Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 agp voltage stod på 1.55v, så jeg tok og satt den på 1.5v. men ingen forandring i hardware monitoren, står forsatt på 1.26-28v.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Høyere , ikke lavere still den på 1,7 Lenke til kommentar
Locomotiv Skrevet 28. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2004 maks var 1.65v, den står på det nå i hardware monitoren også.. men den ******* monitoren flipper helt ut når jeg nå gikk inn på programmet. jeg trykka bare på ignore, men den forsetter å monge, pc speakern flipper helt ut etc.. dritt program jaja uansett, nå står spenninga på 1.65v, hvorfor lønner det seg å sette den så høyt egentlig? er det ikke bedre at den er lav, enn for høy? og hva hjelper dette på problemene jeg har til tider? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 (endret) Hvis man leser spec 'en for AGP 3.0 skal spenningen være 1,5v , alt som går under dette kan få videokortet til å feile . Enkelte AGP kort kan muligens virke feilfritt på 1,26v (men det finnes ingen garanti for at det gjør det) spesifikasjonen er at de skal tilføres 1,5v . Prøv å still den litt ned igjen slik at monitoreringen kommer så nærme 1,5v som mulig . På monitorern screen shotet du la ut syns jeg cpuen kunne fått 1,55v i monitoren istedet for 1,49v også . Voltregulatorene på abit kort er kjent for å undervolte cpu .. Koker vel kanskje ned til at du ikke har stabil nok strøm fra PSU'en din ....... Endret 28. mars 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå