Gå til innhold

Prosjekt Sølvblokk - Avsluttet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hømm tro når noen skal over gå denne og lage i GULL

 

men denne skal jeg følge med på .. KONGE da

Gull er dyrere og jeg tror ikke det leder varme like godt, men selvfølgelig hadde det vært kult ja :yes:

Hallo! :nei:

 

1.Sølv

2.Kobber

3.Aluminium

 

Gull har endel høyere termisk konduktivitet

Endret av knutern_
Lenke til kommentar
jepp.. gull er egentlig mye bedre enn kobber og sølv..

 

men i forhold til prisen er det ikke verd det i det hele tatt ;)

 

en 18karat gullblokk kommer jo til å koste mye mer enn en bra PC...

Har selv fått demonstrert gullets fantastiske varmeledningsevne. Dette foregikk ved at det ble helt flytende, rødglødende gull i en form og støpt en standard størrelse gullbarre. De banket deretter barren umiddelbart ut av formen. Jeg husker ikke nøyaktig tiden, men jeg vil tippe det var snakk om et par minutter, så løftet de barren opp i luften med bare fingrene !

Lenke til kommentar

Hmm... her er det mye rart ute og går!

 

For å gjøre en ting klart; sølv leder varme bedre enn gull. Punktum. Dere som ikke tror dette, ta en snartur på nettet og sjekk ut fakta selv (Wikipedia, for eksempel).

 

Det hadde selvsagt vært fint å ha en gullblokk, og jeg skal med glede støpe en hvis jeg får tilsendt tilstrekkelige kvanta! :)

 

 

Eivind

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Kan ikke voksen formes ved hjelp av varm kniv/nål? Kanskje går det an å lage sånn skjæreverktøy fra elementtråd som brukes i varmeelementer? Clas Ohlson selger ganske tynne elementtråd, så er det bare å spenne den mellom to elektroder og tilføre strøm fra trafo slik at spenningen kan justeres.

 

Jeg bare lurer på...

 

Spennende prosjekt!

Lenke til kommentar

Lykke til med støpingen! Den er jo alltid spennende. Jeg tror jeg ville valgt å ha flere/tykkere voksstenger for å sikre tilførselen, men det er jo ikke sikkert at det er nødvendig. Jeg har jo ikke erfaring med å støpe så store stykker..

 

Det er hærlig med slike prosjekter som får inspirasjonene til å strømme på!

Lenke til kommentar

Oj oj.. stå på ArachnO!

Gleder meg virkelig til å få update. Det er så spanandes med sånne prosjekter :D

Men hvis bunnen blir ruglete, er det ikke litt vanskelig å få den helt rett?

Litt kjipt om den blir skjev/ujevn, men allikevel har materiale som skal kjøle bra.

Uansett, stå på :thumbs:

Lenke til kommentar

karamba: Jeg burde sikkert ha flere og tykkere kanaler, ja.. men jeg er lat, og i tillegg blir det et skikkelig trykk av slynga, så jeg regner med dette går bra..

Gjort deg opp noen flere tanker om syrebehandlinga eller?

 

mistabeen: Siden mot CPU kommer til å være litt småruglete etter støpinga, ja.. Så pussing med diverse våtslipepapir er et must.. Dette er den minst morsomme delen av jobben! :)

 

Har forresten funnet igjen slynga, så i morgen blir det støping, ser det ut til!

 

 

Eivind

 

Edit: Kommentar til mistabeen

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Tabaqui: Dette er definitivt ikke noe å satse på dersom du bare vil støpe én ting! Alt mulig småtteri som voks, vokstråd, skjæreutstyr, investment og sånt koster ikke så mye.. sølvet koster vel et par hundre.. MEN: propanbrenner og slynge koster flere tusen, så jeg ville aldri funnet på å kjøpe dette for å bare lage en kjøleblokk! (Heller en vapo eller mach2!). Som sagt hadde jeg dette utstyret liggende fra før.

 

Jeg innbiller meg at Nogusra selger sølv til rundt markedspris... sjekk i avisa hva sølv koster for tida, jeg hukser ikke hva jeg ga for det jeg hadde liggende..

Lenke til kommentar
jepp.. gull er egentlig mye bedre enn kobber og sølv..

 

men i forhold til prisen er det ikke verd det i det hele tatt ;)

 

en 18karat gullblokk kommer jo til å koste mye mer enn en bra PC...

Hjelp....

 

Som sagt

 

sølv har termisk konduktivitet 420 ved 20 grader

 

kobber har 400

 

gull har 310

 

og aluminium har 229

Lenke til kommentar

ville ikkje ein slik design verte betre på kanalen i blokka?

             _________
            |  ______   | _
inn her   _|  ______|      ut her
               |_________|

dette ville vel føre til at vatnet vert i blokka lenger og kan fange opp meir varme, må vel få til finnar i ein slik kanal også, håpar illustrasjonen vert forstått, poenget er ein lenger kanal

Endret av Eirik_R
Lenke til kommentar

Da har jeg lært noe i dag også! Jeg ble jo svar skyldig når det gjaldt den "pickling"en. På denne websiden står det jo:

 

The black surface layer of cupric oxide can be removed by dipping the article in a "pickling solution"- a 5%-10% water solution of sulphuric acid. The pickling action can be accelerated by heating the solution.

 

After pickling, if a reddish layer is visible, it may be removed by polishing, but if it does not polish out, it can usually be removed by dipping the area in a cold, 50% solution of nitric acid. Since the nitric acid bath removes silver very rapidly, the operator must remove the article from the bath as soon as the fire is dissolved and rinse immediately with water. Any cloudy residue should be polished off immediately.

 

Det ser ut som om syre er tingen! Skulle ønske jeg hadde visst det da jeg støpte.. Jeg har jo fortsatt en pose med støpesølv som jeg fikk kjøpe hos en sølvsmed for markedspris en gang. Det hadde jo vært moro å laget noe av det en gang, men som du sier er jo det å ha tilgang til en slynge alfa omega..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...